Geplaatst: 7 september7 Sep Ik heb 2 weken geleden sla en andijvie gekocht, deze uitgeplant.Na 4 dagen gingen er 2 dood, alsof ze geen water hadden gehad. Echter dat wel het geval. En zo om de 4 dagen een nieuw slachtoffer. Ik dacht eerst aan slakken maar die eten meestal hele plantje op. Hier lagen de blaadjes er gewoon nog steeds.Vanochtend weer een vers slachtoffer, de blaadjes breken vanaf het midden te makkelijk af. Wat kan dit zijn? Ik heb niet overdadig bemest, wat culterra gestrooid, ervoor stonden aardappels. De andijvie lijkt tot nu toe prima. De planten zijn of waren allemaal al aan het groeien en nieuwe blaadjes aan het maken. Onkruidmanager 1.0
Geplaatst: 7 september7 Sep Graaf maar iets, waarschijnlijk een aardrups of emelt ofzo. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 september7 Sep Inderdaad ook mijn idee. Een emelt.Ooit kreeg ik de tip om kleine slaplantjes in een p9 potje te zetten. Dan met potje en al in de tuin ingraven. Als de rand een stukje boven de grond blijft hebben emelten etc. Weinig kans om bij je plantje te komen.
Geplaatst: 7 september7 Sep 2 uren geleden, Veldjesgraaf zei:in een p9 potje te zettenWat een goede tip! Niet dat ik er direct last van heb, maar ik onthoud het wel. In de potjes zitten wel gaatjes voor het water, maar daar komen ze dan niet doorheen denk ik, omdat dat weer te diep is?
Geplaatst: 7 september7 Sep 3 uren geleden, Veldjesgraaf zei:Dan met potje en al in de tuin ingraven.Met de bodem van de P9 er nog in? Dat neem ik toch aan van niet. Wat heeft het dan voor zin om het überhaupt in de volle grond te zetten? Dan kun je ze net zo goed in een potje kweken. Of begrijp ik het verkeerd, dat kan ook natuurlijk 😊. Of groeien de wortels van de sla uiteindelijk door de afwateringsgaten verder de grond in? Maar daar zitten emelten en aardrupsen dan toch ook weer?
Geplaatst: 7 september7 Sep Ik heb begrepen via internet dat emelten niet dieper dan 5 cm in de grond zitten, alleen bij koude weer wel. @Dahli
Geplaatst: 7 september7 Sep Ok @Petrasmoestuin , dat wist ik niet. Ook nog nooit een emelt live gezien (gelukkig) 😉. Maar in dat geval zeker, gaat de bodem van de P9 er gewoon uit toch? In verband met wortelen en als ik jou goed heb begrepen is het gevaar op die diepte dan wel geweken.
Geplaatst: 7 september7 Sep Ja in feite zou je de bodem eruit kunnen halen, maar sla of andijvie heeft toch niet van die diepe wortels toch? En de P9 potjes liggen wat boven de grond, dus extra diepte. Het verhaal is voor mij ook nieuw hoor, maar ik vind het wel een goede tip. Ik heb veel last van kasplatruggen en die zitten ook vaak boven in de grond, dus als ik nog eens een plaag krijg, ga ik dit ook proberen. Met het slakken jagen vind ik ze meestal op tijd, maar dit jaar ga ik niet zo veel zoeken en nu zeker niet meer als het droog weer is geweest. Een paar keer hadden wij maar een paar slakken en nu weer leuke programma's op t.v. 😂
Geplaatst: 7 september7 Sep Het klinkt ook als de slawortelboorder. Eigenlijk moet je, zoals Jorieke zegt meteen met één grote diepe schep het plantje met omringende en onderliggende aarde uitscheppen, leg het dan niet op de grond maar op een afwateringschotel bijvoorbeeld. Met een beetje geluk heb je de boosdoener te pakken, een stukje onder de plant nog in de wortel..een langwerpig soort rups. En de wortel van de sla is een beetje uitgeboord. Meestal is er maar een enkele op een stukje grond vandaar dat de planten een voor een eraan gaan het beest gaat van krop naar krop We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 september11 Sep Auteur Een paar opgegraven maar kon niets vinden.Wel een nieuw slachtoffer....gaatje in het hart van de plant. Geeft dit bepaalde veroorzakers? Onkruidmanager 1.0
Geplaatst: 11 september11 Sep Ligt het plantje nu ook gewoon los op de grond? Lijkt toch een soort van van onderen opgegeten te zijn.
Geplaatst: 11 september11 Sep Auteur Ja dit was gisteren, heb nog niet kunnen kijken maar ga er maar van uit. Onkruidmanager 1.0
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.