Geplaatst: 14 september14 Sep Aangeboden:Stekjes FMS (Frau Mieze Schindler, een overheerlijke framboosaardbei). In P9 potjes. Totaal ca. 25 stuks.Zaden: peper Madame Jeanette (eigen zaadoogst 2025, ze blijken zaadvast te zijn)Zaden: peper Carolina Reaper red (eigen zaadoogst 2025, ze lijken zaadvast te zijn)Zaden: Gele Lis (eigen zaadoogst 2025)Proefzakjes peperpoeder: gewone Cayenne / Madame Jeanette / Carolina Reaper red ^ Carolina Reaper red en Madame JeanetteGevraagd:Een paar Ostara (of een andere doordrager) stekjes (FMS heeft geen meeldraden, daarom is een andere bestuiver noodzakelijk).Ik neem mee:Iets met appel: appeltaart of appelstukjes in bladerdeeg. Van eigen goudrenetten.Proefzakjes peperpoeder: gewone Cayenne / Madame Jeanette / Carolina Reaper redAfspraken (bijgewerkt tot 3 okt):Goldfish. Krijgt: FMS stekken. Geeft: stekken doordrager.Wortel. Krijgt: Tijm, zaad komkommer Marketmore. Geeft: Rozemarijn.Appelvrouw: Krijgt: 1x zaailing Szechuan.Donald krijgt: FMS stekken. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 14 september14 Sep Ik heb belangstelling voor een aantal FMS, maar ik moet wel even zoeken welke doordragers ik precies heb staan (en wat ik aan uitlopers heb). Hoeveel doordragers zoek je om de bestuiving van de FMS in jouw tuin te garanderen?
Geplaatst: 16 september16 Sep Auteur @Goldfish : Een stuk of acht FMS (of meer als er geen andere liefhebbers zijn) zijn voor jou, met of zonder ruil. Een stuk of 4 à 5 doordragers zou mooi zijn. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 16 september16 Sep Ha Henk fijn die Sechuan! Van Frans zaad neem ik aan? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 september17 Sep Auteur @Arja : Nee. Ik heb er drie. Twee houd ik, een voor appelvrouw, omdat zij de zaad-leverancier is. Ik neem wel wat zaad (oogst seizoen 2024) mee.@appelvrouw : Ja, voor wat hoort wat. Over een paar weken moesten we (en Arja?) maar eens beginnen met de luie zaaimethode. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 24 september24 Sep Mochten er enkele FMS overblijven, liefst met een bestuiver...Sechuan peper zaad en lui klinkt als goede combi, want ik heb zo weinig energie. Zo vaak, morgen maar weer... https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 3 oktober3 Okt Auteur Ik heb toegevoegd aan mijn lijstje, zie 1e bericht:Peperzaden 2025: Madame Jeanette en Carolina Reaper red Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 3 oktober3 Okt Henk is dat de Italiaanse lijn die Ruderalis destijds onder enkele mensen heeft verspreid? Waren mooie bossige planten bij hem, zaadjes interessant. Ruiken die Madammen zo zwaar? Dan zijn het echte;-). https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 3 oktober3 Okt MIjn aardbeien zijn hopeloos door elkaar geraakt. Maar ik kan wel zien welke de doordragers zijn, die geven zelfs nu nog aardbeien. Wil je dat ik kijk of ik daar een paar uitlopers van kan oppotten, mits ze er zijn uiteraard (nog niet gekeken). Wel naamloos dan. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 oktober3 Okt Auteur @donaldk : De CR komt van Moestuinland, twee jaar geleden. Tekst zakje: Xotica collection. De Madame Jeanette kwam van 123zaden, vier jaar geleden.Zie toegevoegde foto in startbericht. Ik zal een paar rijpe vruchten meenemen.@Tanja65 : Goldfish voorziet mij al van een paar doordragers. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 7 oktober7 Okt @henkg wat is die luie zaaimethode waarvan je spreekt? Peperzaden zijn altijd welkom. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Auteur De luie methode: Zaden van sommige planten hebben een koudeperiode nodig om te kiemen. Koude stratificatie.Dat kun je simuleren: maandje in de koelkast, maandje uit de koelkast en dat een paar keer herhalen.Een heel gedoe. Veel makkelijker is het de natuur dat werk te laten doen: in oktober/begin november zaaien in een bak en die bak buiten laten staan, verder niks. Dat noem ik 'de luie methode'. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 8 oktober8 Okt 4 uren geleden, henkg zei:Dat noem ik 'de luie methode'.Volgens mij wordt dat ook wel ‘winterzaai’ genoemd. Inderdaad, geen omkijken naar als je de zaadjes ee eenmaal in hebt gezet. Wel zorgen dat er regenwater in kam (maar de slakken niet). * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Voor (sub)tropische planten als pepers lijkt me dit niet ge-eigend. Daar gebruiken ze vaak een wegwerpfles als make-shift kiemkasje wanneer ze die wat vroeger willen zaaien. Maar we hebben niet of nauwelijks statiegeldvrije flessen meer. Her hielt ik van de kleine 300 vroege zomer gepootte uitjes geen enkele over, allemaal wegevreten groene delen, dus slakken en muizen houd je niet weg... https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 10 uren geleden10 u Op 18-9-2025 om 07:56, Goldfish zei:@Arja Je kunt ook zaden oogsten bij mij op de tuin. Verser dan vers.Ik ben alleen nog niet aan zaaien toegekomen. Na hoeveel jaar dragen planten eigenlijk vrucht? Want bij @Goldfish waren het letterlijk bomen geworden.Hoeveel is mooiste aantal om lui te zaaien? 10 of misschien twintig of alles wat je hebt in een pot. Enig idee wat het kiemgetal is;-)? Hoe diep, zijn neem ik aan geen lichtkiemers. Dan weet ik hoeveel ik er moet/kan sturen aan een pepervriend op het chillipepers.nl forum. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.