Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ruillijst acpronk 11 oktober 2025 (Gouda)

Featured Replies

Geplaatst:

Aangeboden:

• stekken ananassalie (ga ik binnenkort stekken, niet gedaan wegens andere prioriteiten)

• stekken honingmeloensalie (ga ik binnenkort stekken, niet gedaan wegens andere prioriteiten)

• stekken rozemarijn (ga ik binnenkort stekken, niet gedaan wegens andere prioriteiten)

• stekken bergbasilicum (ga ik binnenkort stekken, niet gedaan wegens andere prioriteiten)

• stekken vlier Haschberg (reeds geworteld)

• in water gewortelde stekken colakruid

• bollen olifantenknoflook

• bollen gewone knoflook (moet ze eerst nog bekijken en die voor eigen teelt apart leggen)

• plantjes citroengras (moeten nog uit de volle grond geschept worden)

• stekken van vijgen (het is wel erg vroeg, maar voor degenen die ver weg wonen kan dit een optie zijn)

• OOGST winterrietperen (in eerste instantie als stoofpeer, maar na een tijd bewaren (na kerst?) ook zo uit de hand te eten, schijnt)

• zaden pawpaw (Prima1216, Shenandoah en Shenandoah/Susquehanna).

NB stekken (muv degene die reeds geworteld zijn) worden op verzoek gestekt in P9. Dit omdat ik zelf stek in stektrays en wat ik nu stek heeft op 11 oktober nog niet voldoende wortels om ze uit de tray te halen.

NB2 ananassalie en honingsalie stekt heel gemakkelijk, en van de rozemarijn heb ik al gezien dat sommige laaghangende takken wortelknobbeltjes hebben.

Gevraagd:

• stevia (plant of stekken)

• citroenverbena (plant of stekken)

• suikerwortel (plant of zaad)

• suikerriet (plant, zaad of stek)

• 340905 DAGGA, WILDE (Leonotis leonurus) van Vreeken, schijnt rustgevend in de thee te zijn, zie laatste nieuwsbrief

• tijm (plant)

Geef:

@Goldfish stekken vijgen in ruil voor wat anders, maar dat regelen we in de winter wel + grote bollen knoflook

@Wortel knoflook, honingmeloensalie

@Tanja65 knoflook, olifantenknoflook, stek eeuwig moes

@Mellie stekken ananassalie en honingmeloensalie, stekken 3 soorten vijgen (Desert King, M10 en RdB)

@Arja olifantenknoflook, knoflook, bergbasilicum + stekken

MTFD: eten en drinken

Krijg:

@Goldfish zie "geef"

@Tanja65 citroenverbena stek, ashwaghanda (zaad), tijm (stek), kimchi kruiden

@Arja zaad Leonotis leonurus

@weknow druif Vera, stekhout roze trosbes

@Mellie verse pepers

@Wortel kwarteleieren

aangepast door acpronk

Geplaatst:
4 minuten geleden, acpronk zei:

rozemarijn […] wortelknobbeltjes

Ik leer hier toch elke dag weer bij. Ik stek de rozemarijn altijd met een mooie tak, soms in de grond, soms in water, en dan hopen op de goede afloop. Gaat dit makkelijker/beter?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, het was me eerder nooit opgevallen. Vorige week knipte ik 2 mooie grote takken om te drogen, en op de onderste zijtakken zag ik wat verdikkingen zitten.

@Tanja65 even een foto toegevoegd. Was er niet op voorbereid om te gaan stekken, en de tak was al een beetje aan het uitdrogen, dus ik weet niet of dit wat wordt. Maar je ziet duidelijk wat verdikkingen zitten.

Maar ik heb eerder rozemarijn gestekt, en dat gaat prima met een jonge tak in de aarde. Misschien dat dit iets sneller gaat.

Ik zal later nog wel wat verse takken in grond stekken.

20250915_154424.jpg

aangepast door acpronk
Foto en begeleidende tekst toegevoegd.

Geplaatst:

Wauw. Ik ga mijn rozemarijn ook eens wat beter bekijken. Het is een prachtige grote plant, dus zoiets zou hier ook zomaar kunnen zijn.

Geplaatst:

We hebben Leeuwenoor staan (Dagga) maar of er zaad nog van te winnen valt of blaadjes (om als proef er een keer een tisane van te maken) valt nog te bezien.

Geplaatst:

Ik ken Leonitus leonorus als Leeuwenstaart. Die heb ik hier elk jaar als sierplant. Leuk ding. Dit jaar is er eentje meer dan twee meter hoog geworden. Zaad winnen vind ik heel gemakkelijk gaan, gewoon de uitgebloeide bruine bollen leeg schudden. Ze zijn nu nog groen met oranje manen. Ik heb tzt wel zaad voor je.

PXL_20250915_160922319.jpg

Geplaatst:

Mag ik een paar van die peren? Ben benieuwd naar de smaak.

Geplaatst:

Als je voldoende peren hebt, hebben wij ook belangstelling. Ik zag trouwens dat je suikerwortel bij je wensenlijst hebt gezet. Ik heb nog een bescheiden hoeveelheid zaadjes over, die tot 24 gegarandeerd waren. Met wat mazzel doen ze het nu ook nog, je kunt in het najaar zaaien. Ik wil het zelf ook nog een keer proberen, mijn eerste versie heeft het niet gehaald. In 23 geprobeerd, vorig jaar vergeten. Ik ga nu een nieuwe poging doen. Warm voorzaaien nu (liefst >25C), uitplanten in het voorjaar. We kunnen de overgebleven zaadjes delen?

Geplaatst:
  • Auteur
2 uren geleden, Arja zei:

Mag ik een paar van die peren? Ben benieuwd naar de smaak.

Ja hoor. Ik ook wel.

2 jaar geleden had ik er voor het eerst enkele, toen eentje kunnen oogsten maar verkeerd bewaard en niet kunnen eten.

Vorig jaar kwamen er meerdere vruchten in maar de halsbandparkieten namen er hapjes uit met als gevolg rotte vruchten.

Dit jaar heb ik er al een tiental kunnen oogsten door de storm van een kleine 2 weken geleden. Ik was afgelopen zaterdag niet naar de tuin geweest wegens een verjaardag, dus ga vandaag of morgen even (momenteel is het eventueel druk dus kan even maar 1 keer in de week langs gaan), en zal kijken hoe het er voor staat. Maar heb om een deel van de vruchten gaaszakjes zitten ter bescherming.

Geplaatst:
  • Auteur

@Tanja65 goed hoor, ga ze dan gelijk zaaien. Al is het zaad van schermbloemigen nietnal te lang houdbaar, maar proberen kan geen kwaad.

aangepast door acpronk

Geplaatst:

Kijk maar of het lukt met de peren, je moet er zelf ook lekker van gaan genieten hoor.

Geplaatst:
6 minuten geleden, Arja zei:

Kijk maar of het lukt met de peren, je moet er zelf ook lekker van gaan genieten hoor.

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Je kweekt toch in de eerste plaats voor jezelf. Enjoy!

Geplaatst:
13 minuten geleden, acpronk zei:

@Tanja65 goed hoor, ga ze dan gelijk zaaien. Al is het zaad van schermbloemigen nietnal te lang houdbaar, maar proberen kan geen kwaad.

Zo kijk ik er ook tegenaan, vandaar samen delen. Ik ga ook nog een poging doen.

Geplaatst:

Msg ik ook nog vragen om een stekje Honingmeloensalie?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ga morgenochtend de bergbasilicum iets boven de grond afknippen, om hier pesto van de maken. De planten zelf ga ik dan rooien, en dan binnen overwinteren. Iemand anders die een stronkje (met wortel) bergbasilicum wilt?

NB1, op voorwaarde dat het niet is gaan rotten met de regen van de afgelopen dagen, ik was er vorige week donderdag voor het laatst.

NB2, als ik er genoeg tijd voor heb, maar dat moet hopelijk wel goed komen. Ik ga ook peren oogsten of rapen, en de salies zoeken.

Geplaatst:

Ik wil wel een struikje bergbasilicum. Wie weet overleeft ie bij mij de winter.

Ik heb trouwens een paar tong ho plantjes opgepot, ze moeten weg want daar komt de knoflook binnenkort. Misschien iets voor jou?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik kan je ook wel wat stekken bergbasilicum extra geven.

Tong ho heb je van mij, of van mij via de biozadendoos.

Ik heb het dit jaar weer gezaaid, vorig jaar niet, maar was een beetje laks met knippen en na de vakantie zaten er allemaal bloemen en knoppen in..

Geplaatst:

Ik vermoedde al dat de zaden in de doos van jou kwamen. De mijne bloeien ook al een tijdje. Deze waren nog niet in bloei, ze zijn nog laag. Geen idee of iemand er iets mee kan, of dat ze in de winter sowieso doodgaan, het was een ideetje.

Geplaatst:

Wij hebben het alleen geroerbakt gegeten met wat ander groen spul. Oja en op de vaas gezet toen ze gingen bloeien. Ben niet helemaal kapot van de smaak, dus volgend seizoen doen we weer wat anders.

Geplaatst:

Tong Ho, ik vroeg nog of iemand wist wat het was, zag er twee op de tafel staan, daarna complet vergeten door alle andere zaken en gesprekken.

AI-overzicht

Tong ho is een Aziatische bladgroente die ook wel eetbare chrysant wordt genoemd en wordt gebruikt in Chinese, Japanse en Koreaanse gerechten. De groente heeft een aromatische, licht bittere smaak en kan kort worden geroerbakt, rauw worden gegeten in salades of worden toegevoegd aan soepen en stoofschotels. 

Niet mijn smaak, dus goed dat iemand anders er nu van kan genieten.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.