Geplaatst: 5 mei5 Mei Auteur 48 minuten geleden, Ikbeginbijmezelf zei:wilde knoflook / tulbaghia violaceaHier had ik nog nooit van gehoord, dank voor de tip.
Geplaatst: 5 mei5 Mei Leuk idee @Tanja65 maar vers vind ik bieslook, tijm en munt lekkerder. Die heb ik eigenlijk altijd wel. Oregano daarentegen vind ik gedroogd lekkerder dan vers.
Geplaatst: 5 mei5 Mei Auteur Ik droog de munt ook voor de winter, dan heb ik thee ook al heb ik geen verse munt op dat moment. Dat geldt ook voor de citroenmelisse. De rest is inderdaad vers (ook) lekkerder, maar in de winter ga ik dat echt niet allemaal vers in mijn raamkozijn kweken. Ik vind de voedseldroger echt een zegen.
Geplaatst: 5 mei5 Mei @Petrasmoestuin Voor de knoflookbieslook (chinese bieslook) vind je hier eventueel nog 2 andere manieren buiten het groene blad hoe je het plantje in gerechten kan gebruiken, namelijk de bloemstengels en het gebleekt blad. Zelf heb ik het op die manier nog niet geprobeerd maar dat zou een iets gemakkelijkere/zachtere smaak geven. chinese bieslook
Geplaatst: Zaterdag om 08:483 d Kan het zijn dat de knoflook nu al omvalt? Bij mij zijn er een aantal omgevallen. Kan ik die er al uithalen?
Geplaatst: Zaterdag om 12:342 d Auteur Ik zou ze er nog even in laten. Knoflook is pas klaar als het groen vergeelt. Ik zie bij jouw knoflook nog vrij veel groen.Overigens kún je ze er natuurlijk wel uithalen. Maar de bol groeit het meest de laatste twee maanden. Je zult dan een kleinere bol hebben.
Geplaatst: Zaterdag om 13:152 d Sommige van mijn knofloken gaan roest vertonen.Kan ik die roestbladeren er gewoon afknippen?
Geplaatst: Zaterdag om 13:282 d Auteur @Rookie geen idee. Maar dit soort dingen vraag ik dan aan chatgpt. Je moet daar je leven niet aan ophangen, maar voor dit soort info is AI geweldig.
Geplaatst: Zaterdag om 13:312 d Ik zal eens kijken waar die mee komt.Ik heb eigenlijk een bloedhekel aan dat hele AI gedoe...
Geplaatst: Zaterdag om 13:342 d Auteur Ik gebruik het ook alleen als 'opzoeker', vooral voor de tuin. Maar soms bv. ook medische informatie, omdat mijn lichaam sommige stoffen slecht afbreekt. Scheelt eindeloos websites scrollen en dingen zelf opzoeken. Je moet denk ik voor de rest vooral je eigen hoofd blijven gebruiken.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u @Tanja65 Ik zie je vaker verwijzen naar AI, maar laat dat nou voor een deel onze concurrentie zijn, als forum. Niet echt leuk dus om dat als reactie te geven als iemand hier wat vraagt...?
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Sorry @Jorieke123, ik zie dat anders. Ik zeg niet dat iemand dat zo moet doen. Ik zeg dat ík dat zo doe als ik het niet (meer) weet. En dat helpt. En ik vind het echt niet oke om dat als 'niet leuk’ want 'concurrentie' te classificeren. Ik mag hier blijkbaar steeds minder zeggen. Als het een regel is dat we niet over AI mogen praten, voeg die dan alsjeblieft toe, dan is er duidelijkheid.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik zie Jorieke niet zeggen dat het niet mag. Wel dat AI een concurrent is van het forum. Denk even aan het financiële deel van het draaien van het forum dat is niet gratis. Iedere klik van een gast kan een paar centen opleveren. Ook daarom wordt er bijvoorbeeld door Rorror hard gewerkt aan de moestuin-wiki. Daar is veel info over roest te vinden dus zou het mooi zijn als we daar eerst naar verwijzen.Het zou ook goed zijn als we zelf de wiki wat meer zouden gebruiken en we kunnen dat zelf ook aanvullen als we vinden dat er info mist. Wat een rijkdom!! 1 uur geleden1 u aangepast door appelvrouw
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Ik heb de afgelopen jaren diverse mensen hier naar het forum verwezen. Sommige zijn ook lid geworden. Ik kijk en vraag ook altijd eerst hier. Maar ik word er een beetje moe van dat ik bij alles zo op mijn woorden moet passen hier. Ik plaats blijkbaar in de verkeerde topics, zeg de verkeerde dingen, whatever. De lol gaat er zo wel af. Ik neem even pauze.
Geplaatst: 44 minuten geleden44 min Adem in, adem uit...Over dat wiki gesproken, ik zou daar zelf niets aan toevoegen, want zoveel kennis heb ik gewoon niet.Er zitten hier een paar forumleden, waarvan ik blindelings aanneem wat zij zeggen, omdat ik het idee heb, dat zij weten waar ze over praten.Als die iets zouden toevoegen, zou ik dat gewoon voor waar aannemen.
Geplaatst: 42 minuten geleden42 min Ik heb in de afgelopen jaren ontzettend veel gehad aan al de adviezen van forumgebruikers. De meerwaarde van een forum zit in mijn optiek juist in de ervaringen van de gebruikers. We willen die ervaring hier delen dmv onze berichten en met behulp van de wiki. En toegankelijk houden door erop te letten dat topics overzichtelijk en on topic blijven.
Geplaatst: 34 minuten geleden34 min Ik denk niet dat het afknippen veel zal helpen voor de aantasting op de plant, maar als er maar een beetje en alleen op de buitenste bladeren roest zit zou je het kunnen proberen. Hoe meer blad je eraf moet halen hoe minder de plant/bol zal afrijpen denk ik zo. Heb je een foto en hoe je voorzichtig gekeken hoever de bollen zijn?
Geplaatst: 1 minuut geleden1 min @Tanja65 AI is leuk, maar heeft het nogal vaak fout, het zegt gewoon wat het meest voorkomende antwoord is op internet, en als dat een hoax is dan is dat zijn antwoord. We zien liever de linkjes naar de bronnen of andere website waar het goed wordt uitgegd. En praten over AI is ok, maar dan wel in de babbeltuin. https://www.moestuinforum.nl/topic/5465-anti-roest-knoflook/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.