Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Anti roest knoflook


RobO

Aanbevolen berichten

Onze knoflook, geplant in oktober 2011 op ruggen, is tot nu toe goed gegroeid met dikke stelen. Maar in het blad zit nu steeds meer roest, het blad is voor de helft geel met roestpuntjes

 

Wat denken jullie: is er nog wat aan te doen of kan ik ze beter uit de grond halen? Zijn ze nog te bewaren dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vond op internet het volgende:

 

Roest op knoflook

Te herkennen aan aanvankelijk gele plekjes op het blad die later roestkleurig worden en opruwen. Wanneer de roestplek roestig wordt is er sprake van spoorvorming. Roest is een schimmel die zich op deze manier voortplant. Verspreiding van roest vindt alleen plaats bij vochtig weer met temperaturen tussen 15 en 20o C. De ziektedruk is te verminderen door steeds oogstresten op te ruimen en een deel van het jaar geen gewassen uit de allium familie op de tuin te hebben.

 

Aantasting kan worden uitgesteld door bladversterkende middelen zoals heermoes-thee

 

meer lezen : http://www.eemlook.nl/nederlands/knoflookteelt.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebeurd elk jaar aan het einde van het (knoflook)seizoen, tenminste bij mij, en kan naar mijn idee alleen kwaad bij een hele heftige aantasting. Ik zou ze gewoon zo een maandje laten staan en niks doen. Net als bij prei. Ik heb in ieder geval nog nooit problemen opgemerkt met de bewaring van de knoflook. Wil je de roest toch kwijt dan zul je moeten spuiten (geen idee welke middelen geschikt zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Ik weet dat er ergens een topic is over roest en knoflook, maar mijn knoflook is nog niet boven de grond.

 

Nu heb ik sinds een week of zo ontdekt dat ik waarschijnlijk roest heb op prei, egyptische ui, en vooral op de welsh onion. De laatste die wat verstopt stond achter de peterselie is ook nog erg verdord..wat dan weer misschien normaal is in deze tijd?

 

De prei waar er nog iets van 10 van staan haal ik er wel uit morgen, ze hebben ook nog last van preimot

 

De egyptische ui laat ik gewoon in zijn potten, en surveilleer ik stevig in het voorjaar..het wil toch niet zeggen dat ik het in het voorjaar weer heb? Of wel? maar ik maak me zorgen over de Welsh onion. Deze heeft zich op de KHG ook uitgezaaid en die miniuitjes kan ik daar echt niet weghalen zonder ze te beschadigen..het zijn nog haardunne uitjes.

 

Zouden de WO uitjes ook weer opkomen in het voorjaar?

Is er iets natuurlijks dat ik kan doen op de aarde te behandelen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt volgend jaar wel weer goed hoor, al weet ik niet hoe het zit met de sporen ofzo. Hoe dat overblijft? Hier verschilt het per jaar, het weer speelt natuurlijk ook mee.

De welsh onion hier in de verhoogde bakken met goede grond zien er nog heel goed uit:

 

IMG140460501447349475.JPG

 

Die in de kruidentuin met arme grond zien er ronduit sneu uit. Ze hebben wel gebloeid, dan zien ze er al gauw een stuk lelijker uit in de winter.

IMG142075541447350316.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat ook bij mijn alliums, Jorieke. Bieslook, chinese bieslook, oerprei, Egyptische ui, Welsh Union en bosuien....na bloeien gaan de planten snel achteruit, bloeien ze nog niet blijven ze lang fris. Volgend seizoen herleven ze wel weer meestal. Ik heb niet zo een gebieden met armere en betere grond om te vergelijken, maar ik denk dat het daarmee minder te maken heeft. (Dit soort min of meer vaste uien vragen niet zo heel veel aan rijke grond)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog even:

ik ben mijn alliums dit seizoen gaan spuiten met nabicarbonaat 0,5% gemengd met spuitzwavel als ik wat roestpuntjes zie

dat doe ik telkens de dag na de regen, want ik denk dat het alleen effectief is als het niet wekenlang regent

ik ben de roest niet kwijt maar de planten gaan wel veel langer mee voor mijn gevoel

 

(ik doe trouwens hetzelfde met de schurftgevoelige appeltjes. elstar en cox en de kwee portugal en de morel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reakties/

.

Gisteren heb ik alles weggehaald geknipt etc wat op roest leek. Ik heb nog drie "uitgeklede"preien staan. De Welsh Onion staan er heel slecht bij, eigenlijk verdwenen.

Spuitzwavel en nabicarbonaat dus...ik kan me er wel ergens over inlezen geloof ik.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De spuitzwavel heb ik er niet bij gedaan maar de natriumbicarbonaat wel een aantal keren gespoten en had ook zeker het idee dat de Alliums minder roest/schimmelgevoelig waren.

Zeker in vergelijk met de buren ook.

 

En het spuiten/gieten van bitterzoutoplossing zou de planten versterken en daardoor ook minder gevoelig maken voor schimmels...

 

En was kaneel ook niet schimmelwerend? Misschien daar een mengsel mee maken en de grond in de Keyholegarden mee begieten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kalium bicarbonaat is een vrij goede fungicide.

Het heeft een sterkere werking dan Natriumbicarbonaat maar het is minder gemakkelijk te vinden.

Er zijn ook planten die niet goed reageren op het Na-ion van Natriumbicarbonaat.

 

Ik spuit het op alliums en op m'n tomaten.

En ik heb het gekocht op http://www.labstuff.nl

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader heeft op zijn tuin een groot veld met prei staan. Nu is waarschijnlijk een aantasting van de buurman overgegaan naar de tuin van mijn vader. Het is gelukkig nog geen zeer ernstige aantasting. We hebben al wel een keertje spuitzwavel gebruikt.

Nu ik lees dat andere mensen ook spuitzwavel gebruiken bij een roest aantasting gaan we dat (een aantal keer) herhalen. Toch hoop ik de aantasting in de hand te houden en misschien wel een beetje terug te dringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...