Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Richtwaarden koemest korrels ten opzichte van Koeien stalmest

Featured Replies

Geplaatst:

Bij gevoegd De richt waarden van de verschillende mest stoffen

Hoeveel van Koemestkorrels zou ik nodig hebben om 1 ton koeien stalmest te vervangen door koemest korrels

IMG_0051 - kopie (8).JPG

aangepast door citroen
bestand ontbrak

Geplaatst:

Tussen 1/4 en 1/3 van het gewicht aan koeien stalmest. Ongeveer. Als je naar de waarden kijkt. Tussen de 250 en 300 kilo koemestkorrels dus. Mag ik vragen wat je er mee gaat doen, met zo’n hoeveelheid?

Geplaatst:
  • Auteur

Een moestuintje van 120m² bemesten , vroeger bemeste ik jaarlijks met 1 ton koeien staalmest = 25 kruiwagens , ik betaal nu € 30 voor 1 ton koeien stalmest =+/- 25 kruiwagens

Geplaatst:

Die 30 euro voor de stalmest is een stuk goedkoper dan korrels denk ik zo 😃. Grappig dat 1 ton stalmest “maar” 25 kruiwagens is. Bij 1000 kg mest denk ik meteen aan zoiets:

IMG_1089.jpeg

Maar dat valt dus reuze mee 😃.

Geplaatst:
  • Auteur

Nat moogt ge een volle kruiwagen mest aan 50 kg nemen .

Geplaatst:

@redzebra Dat komt dan toch omdat je de samenstelling (concentratie) van de korrels niet uit @citroen ’s oorspronkelijke gegevens kunt halen? Het gaat dan toch om de concentratie per korrel bij vergelijkbare grootheden? Of maak ik nu een hele domme denkfout?

Nu is de ene mestkorrel de andere niet. Misschien zijn de komeco- korrels wel dubbelgeconcentreerd? Of is er een bepaalde standaard voor de samenstelling van korrels? Ik heb geen idee namelijk.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

@Dahli dat klopt, dus je moet al eerst lezen welke concentratie de gebruikte korrels hebben. Het voorbeeldje van de Komeco : 2-3-4 of 20gr Stikstof, 30 gr Fosfaat en 40 gr Kalium per kg. Pokon bv 2.8-2.3-2.5.

De waarden bij rundveedrijfmest zijn een gemiddelde 0.5-0.2-0.7, rundstalmest 0.5-0.3-0.45 maar kan ook wat verschillen afhankelijk waar je ze haalt Stalmest - Wikipedia

Dus bv als je stikstof gelijk wil houden dan was factor 1/4 vrij correct, edit: maar naar aangeraden hoeveelheden veel te veel.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Duidelijk @redzebra , dank je voor je heldere uitleg!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.