Geplaatst: 9 oktober9 Okt Ik heb vandaag 6 pawpaw-boompjes van ca 4 jaar oud zo diep mogelijk uitgestoken. Die kan ik voor de liefhebber(s) meenemen a.s. zaterdag.Ze zijn nu rond de 50 a 60 cm groot. Advies is om ze met 2 samen in een diep plantgat met veel organisch materiaal te planten...3 mag ook. Dat geeft veel grotere kansen op goede bestuiving. Wortels niet proberen te spreiden of los te maken...want daarmee is er veel kans dat je ze de nek omdraait, Ze zijn met blote wortel en zitten in een ruime zak...uiteraard de wortels vochtig houden en de boompjes zo snel mogelijk in de grond zetten en bij het planten gerust 10 a 20 liter water geven...(er hangt wel wat grond aan, ik heb ze zo veel mogelijk met rust gelaten om zo weinig mogelijk te beschadigen).Pawpaws laten zich moeilijk verplanten. Ik geef geen garantie dat ze terug aanslaan, maar de kansen zijn heel goed aangezien de boompjes in bijna winterrust gaan en ik heb ze zodanig opgekweekt dat er geen heel lange penwortel is, maar ook een aantal stevige zijwaartse wortels. Sinds 2012 heb ik me intensief bezig gehouden met opkweken van pawpaw. De wereld afgeschuimd om enkele zaden te vinden (veel geld, zaden waren verdroogd en bij pawpaw betekent dat 0% kans op kiemen). Etr was toen heel weinig informatie over en wat er was klopte vaak voor geen meter. Dus ik heb heel wat moeten proberen...maar in de loop der jaren heb ik zeker een 150 planten opgekweekt en grotendeels weggegeven. In mijn moestuin aan huis staan naast 1 gekochte boom die al een paar jaar droeg (maar niet veel) nog een 8-tal bomen die nu na een jaar of 8 a 10 voor het eerst droegen en ook nog heel veel. Helaas ben ik afgelopen weekend echt beroerd geweest door het eten van pawpaw (door de jaren altijd wel eens een enkele gegeten, de smaak is echt wel lekker) ...zo erg dat ze me intussen tegenstaan en ik ze niet meer wil. De grote dragende bomen zijn niet meer te verplanten met succes....deze kleine wel en omdat ze moeilijk te krijgen zijn en best duur...wil ik ze liever aan de liefhebber(s) geven dan zo maar verhakselen....Laat even weten als je belangstelling hebt. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 9 oktober9 Okt Dat is echt erg aardig Weknow. Wat vervelend dat je er zo ziek van werd, dat had misschien niets met de pawpaw te maken maar ik snap dat je het dan niet meer lust ( heb ik ooit gehad met rookworst van de Hema) Voor ons in het bos is het niks. En voorlopig kom ik ook niet bij onze Frans voedselbos die zouden zeker geen nee zeggen. Hopelijk vind je een mooi adoptiegezin mét tuin voor je bomen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 9 oktober9 Okt Had je ook van de schil gegeten @weknow ? In dat geval is de Paw Paw zeker de aanstichter van jouw klachten.
Geplaatst: 9 oktober9 Okt Auteur Mag je me zaterdag meer over vertellen, Goldfish. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.