Geplaatst: 3 uren geleden3 u Succes! Ik heb hem hier in de schaduw gezet, omdat een groot deel van onze achtertuin behoorlijk schaduwrijk is, en de meeste planten dat niet verdragen. Daslook wel. Toch verspreidt hij zich minder hard dan ik hoopte. Om die reden heb ik vorig jaar de plant in meerdere delen gesplitst en herplant. Nu komt hij inderdaad ruimer op. Ik vind ‘m echt heerlijk, en gebruik hem graag in allerlei gerechten. Maar de daslookboter blijft favoriet. We hebben veel over, ook nog walnootboter, dus even kijken waar ik eea in kwijt kan. Ik denk dat ik na de bloei de overige daslook opnieuw splits en herplant. Van mij mag de hele bak overgroeid raken met daslook! In de zomer zaai ik er vaak nog wat sla, die ik dan niet met wortel en al uittrek maar onder aan de krop afsnijd. En dan zand/aarde over de slastomp, zodat deze niet aan de lucht gaat rotten. Werkt prima, natuurlijke schaduw. Wat ga jij van de daslook maken? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 3 uren geleden, jootje zei:Wat is roofsla? 😱Zoals al geraden was gejat uit de tuin van de buren, in dit geval uit de tuin van Anna3. Ze hadden me wel gezegd hoor dat als ik sla wilde ik het maar moest laten horen. Ik kwam voor iets anders in hun buurt maar er was niemand thuis en dus ben ik ingeslopen. Heerlijke Franse sla. Grappig te lezen dat er ook echt roofsla bestaat. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 35 minuten geleden, Tanja65 zei:daslookboterHoe maak jij dat Tanja? Want dat lijkt mij heerlijk. En het splitsen, bedoel je dat je de knolletjes dan elders plant? Of neem je dan het blad mee? Want die van mij staat hij ook helemaal in de hoek in de schaduw, maar de bladeren draaien wel richting de zon. Zal morgen eens een foto maken ervan.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Onze daslook is dit jaar ook op oogst sterkte en ik heb het ook op meerdere plekken gezet, dat gaat zich wel uitspreiden. Ik gebruik het t vaakst lekker zo in de sla, in reepjes. Voor de boter bijvoorbeeld neem ik een half pakje boter en een greepje zeer fijngesneden bladeren, zeg een stuk of 12/15 naar gelang je de smaak sterker wil. Je kunt gezouten of ongezouten boter nemen en bijvoorbeeld vers gemalen peper erdoor of een theelepel citroensap door de zachte boter werken.Vrouwholle heeft ook een recept voor daslookboter gegeven. Je kunt ook daslookpesto maken of de daslook alleen op olie zetten daarvan zijn veel recepten online. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ongeveer zo doe ik het ook, @appelvrouw. Ik hak de daslook wel wat fijner, en ik haal de bij bladnerven er vooraf uit - die gaan door de soep. Vandaag had ik ook Chinese bieslook erdoor, dat combineerde goed. Maar een volgende keer zit er misschien weer iets anders in, afhankelijk van wat ik dan voorhanden heb. Als ik niet meer zoveel daslookblad heb, kies ik soms voor een knoflookteentje erdoor om de pit te houden. Eigenlijk net wat uitkomt. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.