Geplaatst: 15 februari15 Feb 18 minutes ago, Gitta said:Je weet sneller welke zaden het wel en niet doen.Da's de hoofdreden waarom ik het misschien ooit wel wil uitproberen.Lijkt me vooral interessant met oudere zaden.....
Geplaatst: 15 februari15 Feb 36 minuten geleden, Bernaar zei:Lijkt me vooral interessant met oudere zaden.....Dit is ook precies de manier waarop veel mensen testen of hun oudere zaden nog kiemkrachtig zijn. En dan hoe @Gitta het sowieso doet: op nat keukenpapier, toedekken met nat keukenpapier en genoeg warm houden.Het gepriegel met deno-zaailingen van bijvoorbeeld pepers valt wel mee hoor. Ik wacht sowieso totdat de kiemblaadjes er zijn. Mijn deno’s zijn in natte koffiefilterpapier, in een groot gripzakje dat deels open wordt gehouden door een lang label. Worteltje goed nat sproeien zodat ze makkelijk van het papier los komen en de zaailingen alleen aan de blaadjes oppakken. Dan in een gaatje in de grond laten zakken dat je vooraf hebt voorbereid. Ook goed nat. Aarde voorzichtig aandrukken en klaar.Tomaten zaai ik overigens wel gewoon direct in aarde. 15 februari15 Feb aangepast door Dahli Toevoeging
Geplaatst: 15 februari15 Feb Van mijn madame jeanette peperzaadjes is er nog maar eentje opgekomen. Nou weet ik wel dat ze heel langzaam groeien maar ik sluit niet uit dat de zaadjes eerst zijn verzopen en daarna verdroogd door mijn toedoen. Dit is eigenlijk wel een peper die ik heel graag wil om er 1 of meer potjes gele sambal van te maken.Afijn ik wilde dus een extra zakje zaadjes bestellen voor de zekerheid, en nou kom ik een link van de supermarkt jumbo deze advertentie tegen , Goedkoper dan een zakje van 10 zaadjes die ik eerst had gekocht. BiJ ons zit er overigens geen jumbo in het dorp maar wel een grote albert hein xxl.Mijn excuus voor de beginnersvraag, maar bestaat er naast problemen met oud zaad ook iets van problemen als ik hier zelf de zaadjes uit zou halen om ze vervolgens meteen in de grond te doen ?
Geplaatst: 15 februari15 Feb 51 minuten geleden, driepinter zei:Mijn excuus voor de beginnersvraag, maar bestaat er naast problemen met oud zaad ook iets van problemen als ik hier zelf de zaadjes uit zou halen om ze vervolgens meteen in de grond te doen ?Ik zou ze even een dag of 3 a 4 op keuken rol laten drogen, en dan in de grond stoppen. Anders misschien kans op wat eerdere schimmel en kan gaan rotten. Zaadje er uit halen is nog wat zacht en bied dan weinig bescherming, paar dagen laten drogen lost dat op. In iedergeval mijn ervaring.
Geplaatst: 15 februari15 Feb @driepinter Misschien ben je er wel van op de hoogte, maar even voor de zekerheid: in de supermarkt verkopen ze soms gele pepers als madame Jeanette, terwijl het een adjuma peper is. Die lijkt sterk op een jeanette, maar is een andere pepersoort. De pepers op het plaatje van Jumbo zijn Jeanettes. Adjumas hebben precies dezelfde kleur maar zijn wat boller en meer gedrongen dan Jeanettes. Jeanettes zijn wat langer en iets meer gekronkeld.
Geplaatst: 16 februari16 Feb Het direct kunnen zien hoe een zaadje ervoor staat vind ik ook echt een groot voordeel. Voelde me na het gewone zaaien ook helemaal 'onthand' omdat ik niks kon checken en alleen maar kon afwachten, haha. Nu weer wat meer 'controle' gelukkig. En mijn ervaring is ook dat het wel echt sneller gaat. Tenminste, je ziet het in ieder geval sneller.Ik gebruik voor het klaarmaken van de zakjes inderdaad ook een pincet, vind ik met die kleine zaadjes wel fijn werken. Bij het overzetten niet, dan vind ik het fijner het met mijn handen te doen, samen met een cocktailprikker en zo'n verspeen-stokje, verder vrijwel dezelfde werkwijze als @Dahli Ik laat het worteltje dan in het gat zakken zonder deze aan te raken. Alleen waar nodig 'duw' ik deze nog even voorzichtig aan met een cocktailprikkertje. 16 februari16 Feb aangepast door Loraine_
Geplaatst: 16 februari16 Feb Ik lees zo veel nieuwe berichten, maar zag de mijne er niet bij staan. Weer niet geplaatst. Heel irritant. Gisteren dus drukke middag. Zaden uitgezocht om opnieuw te zaaien. Niet veel uitgezocht. Vooral veel tomatenzaden opgeborgen. Blijkbaar moest dat nog. Anyways. Peperinfo een dag later:Ik heb veel herzaaid vandaag. Ik denk dat er wat mis is met mijn potgrond. Beestje of iets. Terwijl ik eigenlijk zo tevreden was met de bio van de jumbo. Ik heb allemaal plantjes zonder kiemblaadjes…. Daar heb je niks aan. Zo zonde. Snap niet waarom. Op een paar na, alles zonder blad. En sowieso maar opkomst van de helft. Hier krijg ik dus altijd enorme stress van. Zaden die niet doen wat je wilt. Dus maar weer opnieuw zaaien.
Geplaatst: 16 februari16 Feb Ik hoop het ook @GittaEr is nog tijd zat. Maar die tiktoktiktoktiktookkkkkkl die ik dan voel, is niet zo plezierig 😜 alles maar weer steng toegesproken en gezegd dat ze maar een voorbeeld moeten nemen aan de door elkaar mix. Ik vrees dat ik daar 100% opkomst heb 😆Uiteraard
Geplaatst: 16 februari16 Feb Wat waren dat voor zaden @Mellie ? Peperzaden? Ik zie een gripzakje en keukenpapier, maar ik zie ook aarde. Dat zat toch niet in het gripzakje? 16 februari16 Feb aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 16 februari16 Feb Je bent nog op tijd @Mellie ik ga morgen ook nog nieuw zaaien voor wat er niet is ontkiemt. Maar ik snap wel wat je bedoelt, ik voel het ook enigszins.
Geplaatst: 16 februari16 Feb 32 minuten geleden, Gitta zei:nieuw zaaienDaarom ben ik met de pepers op 2 januari begonnen, maar misschien best wat te vroeg.
Geplaatst: 16 februari16 Feb Jij hebt lampen, dus geen probleem. Ik ben echt op z'n vroegst begonnen om geen lange slungels te krijgen. Er zijn er die al in december beginnen met lampen. Dus 2 januari valt mee dan.
Geplaatst: 16 februari16 Feb 2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Wat waren dat voor zaden @Mellie ? Peperzaden? Ik zie een gripzakje en keukenpapier, maar ik zie ook aarde. Dat zat toch niet in het gripzakje?Peperzaden die ik uit een kweekbakje heb getrokken en voor de reinheid van mijn tafel op een keukenpapiertje heb gelegd. Gripzakje is weer ergens anders van. Was dus eigenlijk allemaal niet relevant waar we het over hadden 😜
Geplaatst: 16 februari16 Feb 1 uur geleden, Gitta zei:Jij hebt lampenIk heb begrepen dat ik geen goede lampen heb, ik heb ze ook getest via een app. Dus licht heb ik hier zeker niet veel. En dat hele kleine beetje helpt misschien mee, maar het is hier al weken erg donker vanwege het weer. Jij hebt meer licht in je huis heb ik begrepen.Die van mij hebben ook de neiging om te strekken, als ik bij anderen kijk, die pepers groeien veel meer in de breedte. Maar ik krijg mijn wederhelft niet zo gek om een puist met licht op te hangen aan zijn zelf gemaakte kast. Die moet dan weer helemaal aangepast worden. Maar de energie is even op. En ik denk ook aan degene die zei dat hij al 40 jaar pepers zette zonder hulpmiddelen. Dus ik doe gewoon mijn best. Daarom als ze hun koppies met 2 vleugeltjes laten zien, dan verspeen ik ze direct, om te voorkomen dat ze strekken. Want er zijn ook pepertjes die dan nog niet opgekomen zijn in 1 combinatie kweekbak.Ik had nu bv. weer een kiempje van koolrabi Gigant die heel lang was en gaan liggen, omdat die als eerste zich liet zien, die heb ik er gelijk maar uitgetrokken, want ik heb er nog een aantal gezaaid in de hoop dat die lager blijven.
Geplaatst: 16 februari16 Feb Dan is 2 januari misschien wel wat aan de vroege kant @Petrasmoestuin . Je kunt nu uitproberen, dan weet je wat je volgend jaar anders kunt doen. De pepers die ik gezien heb bij jou, zien er goed uit. Dus tot dusver gaat het goed.
Geplaatst: 16 februari16 Feb Ik heb één jaar 31 december gezaaid. Never again haha, half mei konden mijn pepers en ik elkaar niet meer luchten of zien.
Geplaatst: 16 februari16 Feb 37 minuten geleden, Lsjr33 zei:niet meer luchten of zien.Jij bedoelt dat het zo lang duurde, of waren zij torenhoog geworden?
Geplaatst: 16 februari16 Feb 1 uur geleden, Gitta zei:Dus tot dusver gaat het goed.Helaas woon je te ver weg en ik kom niet naar de forumdag, omdat ik 2 x 3,5 uur moet rijden. Zo ver ik weet gaat Rookie ook niet, anders kon je er een paar van mij krijgen.
Geplaatst: 16 februari16 Feb @Petrasmoestuin Ik weet niet of je al je pepersoorten aanvankelijk gelijk hebt gezaaid, maar misschien kun je een volgend seizoen rekening houden met de groeisnelheid van verschillende soorten (ik bedoel chinense, baccatum, frutescens en annuum). Dan groeit het wat gelijkmatiger op namelijk en kun je ook gerichter gebruik maken van je lichtbronnen. Jouw foto van 30 januari jl. wekt de indruk dat je alles tegelijk hebt gezaaid. ik bedoel dus je eerste zaaibatch. Klopt dat?Ik zeg dat n.a.v. onderstaande dat je schrijft.2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Want er zijn ook pepertjes die dan nog niet opgekomen zijn in 1 combinatie kweekbak.
Geplaatst: 16 februari16 Feb Ja klopt, ik heb diverse soorten bij elkaar gezet, maar ik weet niet exact welke precies als eerste opkwam. Ik weet wel dt de annuums snel waren. Ik had al een notitie gemaakt voor volgend jaar dat ik die later zaai.Ook de Baccatum, zoals de Lemon Drop en de Sugar Rush Stripey komen snel en doen het goed.Verder heb ik het niet zo bijgehouden na hoeveel dagen, ik wil het mij dit jaar iets gemakkelijker maken. Vorig jaar was ik elke dag uren bezig om alles te noteren in telefoon en later in de computer in de mappen.Maar in ieder geval de annuum zeker als laatste. En ook eens via de deno weer proberen, want het is wel zonde van de grond die ik dan toch wegdoe. Ik ga er niets anders inzetten, het gevaar van schimmel b.v. moet ik niet hebben en het is zaai- en stekgrond en geen potgrond.Ook in de 2e zaai stonden diverse pepers en ook in de 3e wat kleinere bakje en inderdaad de annuum en de baccatum als eerste, maar niet alle annuums.Dus inderdaad wel interessant dat te volgen.
Geplaatst: 16 februari16 Feb @Petrasmoestuin Over het algemeen (er zijn uitzonderingen natuurlijk) kun je misschien CB(en F)A als handvat aanhouden als zaaivolgorde, ontkiemen en groeisnelheid na ontkiemen. F weet ik niet uit eigen ervaring, die heb ik nooit gekweekt maar zijn bij mijn weten qua snelheid vergelijkbaar met B. Al spelen andere zaken als kwaliteit en leeftijd zaadjes en kiem- en daarna lichtomstandigheden natuurlijk ook een rol. Ik houd ongeveer 7 tot 10 dagen aan tussen de soorten. Dat werkt echt perfect.
Geplaatst: 16 februari16 Feb 3 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Zo ver ik weet gaat Rookie ook niet, anders kon je er een paar van mij krijgen.Klopt. Maar uk kom niks te kort hoor. De pepers zijn allemaal opgekomen, ook de oudere zaden. Alleen de oudere zaden van de paprika's zijn niet opgekomen. Ik geef ze nog een weekje, maar verwacht er eigenlijk niks meer van. Dus morgen nog wat andere zaden in de deno leggen.
Geplaatst: 17 februari17 Feb 3 Carolina Reapertjes die komen piepen,en 6 mini-paprika's,maar nog geen enkele Rocoto.Nu vandaag een week geleden gezaaid.
Geplaatst: 18 februari18 Feb Ik heb pepers wat te vroeg gezaaid volgens mij. Ik heb al de eerste bloemknoppen 😂
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.