Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pepers 2026

Featured Replies

Geplaatst:

@rorror Er leek een groeistilstand gaande van de planten zelf, niet van de pepers die er aan hangen. Nu komt er nog een verdieping bovenop, vol met bloemetjes. De vraag is of dat allemaal nog rijp gaat worden, maar de planten worden daardoor nog mooier en echt wel imposant. Het blad ziet er ook beter uit. Ook mooi vol. Ik ben erg blij met deze verbetering.

Geplaatst:

Hier zie ik ook een nieuwe lading boven in komen, nu nog wel klein. Maar we gaan het zien, je kan als de pepers voor de helft gekleurd zijn die er afhalen, en binnen in 1 a 2 dagen laten verkleuren op tafel. Dan kan die plant die dagen eerder plukken nog in de andere vruchten steken. Daarom zie je soms dat ik half gekleurde pluk.

Geplaatst:
3 minuten geleden, rorror zei:

Daarom zie je soms dat ik half gekleurde pluk.

Ah, dat vroeg ik me inderdaad al af waarom je dat deed. Goeie tip!

Geplaatst:

Vanwege de regen, vandaag maar wat korrelvoeding gegeven, kan immers geen voedingsstoffen in water geven, als ik geen water hoef te geven..

DSC_0431.JPG

Zouden dikke jalapenos moeten zijn, eigen zaden geoogst vorig jaar maar blijkbaar gekruist, heel klein beetje pit, wel erg lekker dik wandig.

DSC_0432.JPG

Een van de Jalapeno groeid ook nog lekker door.

DSC_0433.JPG

Zoek de peppers, 8 potten.

DSC_0434.JPG

Jummie

DSC_0435.JPG

Geplaatst:

In de kas kwamen na de winter spontaan nog peperplantjes op ondanks de kou.

De plant met gele pepers geeft wat vreemde tweeling vruchten en een van de vruchten heeft een paprika vorm. Grappg om te zien. De purple tiger in de serre doet het heeg goed.

Of het toeval is of niet maar na het snoeien zitten er meer vruchtjes aan de Carolina Reaper plant dus bedankt voor de tip Rorror.Purple Tiger.jpgSpontane Kiemplant na de winter.jpg

Geplaatst:
5 minuten geleden, Jan uit Spijk zei:

De plant met gele pepers geeft wat vreemde tweeling vruchten

Mooi Jan! En dan gewoon als verrassing opgekomen, scheelt een hoop gerommel binnen in de winter 😃. Weet je toevallig hoe de gele heten? Ik heb hetzelfde met de Blended Lemon. Bij de andere zie ik het verschijnsel niet.

Nog wat fotootjes van afgelopen weekend.

IMG_1161.jpeg

IMG_1163.jpeg

IMG_1165.jpeg

Geplaatst:
9 minutes ago, Dahli said:

Weet je toevallig hoe de gele heten? Ik heb hetzelfde met de Blended Lemon.

Hallo Dahli. Vorig jaar had ik onder andere een Lemon Drop in de kas. Dus dat zal het zijn.

Geplaatst:
26 minuten geleden, Jan uit Spijk zei:

Vorig jaar had ik onder andere een Lemon Drop in de kas

Ok, dank je! Die twee soorten, Lemon drop en Blended lemon, zijn sterk aan elkaar verwant. De laatste is een doorgekweekte variatie op de eerste. Dus dan is het waarschijnlijk niet gek dat juist deze twee die tweeling pepers geven. Denk ik hoor.

Geplaatst:
1 uur geleden, rorror zei:

Zouden dikke jalapenos moeten zijn, eigen zaden geoogst vorig jaar maar blijkbaar gekruist, heel klein beetje pit, wel erg lekker dik wandig.

Die zien er erg goed uit Rorror! Zijn dat diegene waarvan je er laatst een paar rood van had geoogst?

Geplaatst:
1 uur terug, Jan uit Spijk zei:

na het snoeien zitten er meer vruchtjes aan de Carolina Reaper

Ik heb enkele peperplanten met heel weinig vruchten. Heeft het nog zin ze nu nog te snoeien of ben ik al veel te laat daarvoor?

Geplaatst:
17 minuten geleden, Dahli zei:

Die zien er erg goed uit Rorror! Zijn dat diegene waarvan je er laatst een paar rood van had geoogst?

Jep ook erg lekker, als je het witte zaadlijst randje er uitsnijd zijn ze nagenoeg zoet, wil je hem wat heter hebben, laatje je een klein beetje van het witte randje er inzitten.
Smaken wel naar jalapeno, niet naar paprika.

Geplaatst:

@Tanja65 Ligt er een beetje aan of je ze in de kas hebt staan en of later binnen kan laten afrijpen.
Reaper duurd zo'n 90 a 120 voordat ze rijp zijn. Andere soorten zo'n 80 a 90 dagen.

Geplaatst:

@rorror je zei laatst dat alle pepertjes rood worden, maar er zijn ook gele, oranje die ik heb. Maar je bedoelt waarschijnlijk dat ze eerst moeten kleuren, zeker degene die groen en dan geel worden? 😊 Ik zal moeten uitpluizen wanneer ik ze kan oogsten, maar bij mij duurt het heel lang hoor. Ik heb allemaal verschillende pepers bij elkaar staan en bij 1 bak staan 4 x 3 pepers, dus uitpuzzelen welke ik wanneer kan oogsten qua kleur. De eerste heb ik geoogst die in de kas stonden in de hoek, maar bij alle andere pepers zie ik nog weinig kleurverschil.

Geplaatst:
Op 12-8-2026 om 20:26, rorror zei:

Ze rijpen van paars, creme, geel, oranje uiteindelijk naar rood.
Waarbij paars onrijp is, rood rijp.

@Petrasmoestuin Dus ja meerdere kleuren, maar rood is rijp.

Geplaatst:
Op 4-8-2026 om 21:27, rorror zei:

Ben al aardig aan het verzamelen voor de peper poeder.

En van deze houd jij dan de gele en niet de rode?

Geplaatst:

hmmm de vraag ging over de 5 color pepper van laatst. Dacht dat het daar ook over ging.
De gele pepers die ik kweek voor de poeder, zijn rijp geel, die worden niet rood.

Geplaatst:
1 uur terug, Petrasmoestuin zei:

Ik heb allemaal verschillende pepers bij elkaar staan en bij 1 bak staan 4 x 3 pepers, dus uitpuzzelen welke ik wanneer kan oogsten qua kleur.

Dat zou ik misschien toch anders doen een volgende keer. Het gaat allemaal door elkaar heen groeien. En als ze dan ook nog eens gelijkvormig zijn, dan kan het best lastig zijn. Daar ga je best veel tijd mee kwijt zijn vrees ik. Vooral als je de opvolgende kleurschakeringen niet kent en zoveel verschillende soorten door elkaar kweekt als jij. 1 ding is zeker: groen is altijd onrijp 😉. Zelfs een Padron wordt uiteindelijk rood, ook al eten de meesten die groen.

Geplaatst:

Ik zet bij elke pepper een nummertje, en heb in een boekje staan welk nummer welke pepper is. Dus labelen is in dat geval een uitkomst.

Geplaatst:

@rorror Ja maar jij zet 1 soort per pot. Ik ook. Dan is het ook duidelijk. @Petrasmoestuin zet volgens mij verschillende soorten bij elkaar in 1 pot. Zelfs 4 verschillende soorten en dan ook nog van ieder 3. Dan kun je wel een labeltje bij de stam zetten, maar de planten waaieren door elkaar uit. En als je er dan niet in thuis bent, dan snap ik wel dat het een opgave wordt.

Geplaatst:

@Dahli Heb ook wel met meer in een pot gedaan, dan zat ik in de randen van de pot het dichts bij de peper het labeltje.

Geplaatst:
2 uren geleden, rorror zei:

of je ze in de kas hebt staan en of later binnen kan laten afrijpen.

In de foliekas, maar die beschermt onvoldoende tegen nachtvorst. Binnen afrijpen is eveneens dubieus. Maar niet dan.

Geplaatst:

@Tanja65 Het hangt natuurlijk van het weer af en ieder seizoen is anders, maar 2 jaar geleden heb ik op 10 december destijds de laatste Mme Jeanette geoogst. De pot stond buiten in de open lucht. Wel in beschutte tuin. Dus met een beetje geluk voor wat betreft het weer, zou ik het wel aandurven met de planten in de foliekas. Proberen kan toch ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.