Geplaatst: 24 januari24 Jan Auteur Voortgang na 12 dagen. Wat nu nog niet ontkiemt is, heb ik weer opnieuw gezaaid.Ik mis een paar Baccatums en de Biquinho Blanc laat het ook afweten (geel en rood staan al boven) Helaas waren dit de laatste zaden. Er bestaat trouwens een gerede kans dat ik weer te snel bijzaai 😁 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 24 januari24 Jan Vandaag de pepertjes en aubergines verspeend, gezaaid 04/01/2026, de eerste die opkwam was de gewone spaanse peper +/- een week later. De laatste waren tegen 16/10 gekiemd. Temperatuur was 25-26 graden tijdens het kiemen.Dit jaar 6 verschillende pepers, (van het pepertje gekregen van Mellie op MFD had ik helaas de naam niet opgeschreven, peachadew ?, die is een beetje een verrassing)
Geplaatst: 24 januari24 Jan Ik kreeg van Mellie ook een peachadew, dus je hebt het waarschijnlijk goed onthouden! 24 januari24 Jan aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 24 januari24 Jan Ik kan niets zaaien of verpotten. Mijn aarde is bevroren, ook in de zakken. Staat julle aarde in een warm vertrek?
Geplaatst: 24 januari24 Jan Daar zeg je wat. Mijn zakken aarde staan in de schuur, ik zal er binnenkort eens eentje in de bijkeuken zetten om te ontdooien 😆 We zijn hier duidelijk geen langdurige vorstperiode meer gewend.
Geplaatst: 25 januari25 Jan Ik had inderdaad een zak in de keuken gezet. De zaailingen verdragen geen vorstgrond. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 25 januari25 Jan Ik heb de zak van de week in de tuinkamer gezet. Daar is het tussen de 12 en 15 graden. Want ik voorzag al het probleem met bevroren grond aankomen.
Geplaatst: 25 januari25 Jan Vier dagen na het zaaien, en de eerste zaailingen piepen al boven de aarde uit! Allemaal paprika’s 🫑, sommige van best oud zaad. Dat is veel belovend! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 27 januari27 Jan Op 7-1-2026 om 11:06, Gitta zei:Ik ben even mijn peper zaden langs geweest en ga dit jaar de volgende 2 pepers zaaien.Cayenne yellowHungarian yellow waxBeide peper zaden zijn vanmiddag de grond in gegaan. Dit keer zonder denomethode. Eens kijken hoe dat bevalt. Ik heb ze in een verwarmde kweekbak in de keuken staan. Mijn zusje vroeg nog of ik een peper plant voor haar wilde zaaien. Dus voor haar 3 Westlandse lange rode gezaaid.
Geplaatst: 27 januari27 Jan Mijn lijstje voor dit seizoen is klaar. Het grootste deel ligt al in de deno op de router, alleen de Espelette is kwijt. Morgen nog maar eens zoeken bij daglicht. Deze gaan het worden:Black pearlPeachadewHabanadaBlended lemonAji mangoPeruviano arancioPeppadewJalapeno family market of EspeletteDe baccata hebben al worteltjes in de deno. Er staat een grote bak met potgrond vermengd met vermiculiet in de bijkeuken op temperatuur te komen, dus ik hoop morgen een aantal te kunnen planten.
Geplaatst: 28 januari28 Jan De eerste 9 zijn veilig overgeheveld naar de zaailingenbak en staan onder een lamp. Altijd weer leuk moment vind ik, maar wat een gepriegel.
Geplaatst: 28 januari28 Jan Auteur Daarom zaai ik ze ook liever gelijk in het bakje. Dat gepriegel vind ik niks. En uiteindelijk is elke verplanting een stukje terugslag voor de plant. Maar soms is het wel handig om in deno te zaaien. Kiemkracht, of weinig zaden enzo. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 januari28 Jan 2 minuten geleden, woldistel zei:Maar soms is het wel handig om in deno te zaaien.De reden waarom ik pepers in deno laat ontkiemen, is omdat ik geen warmtematjes heb en wil. En zonder dat (met de verwarming overdag op 19 en ‘s nachts op 15) denk ik dat ontkiemen lastiger wordt. Op de router gaat het prima, en die staat toch altijd aan. Mijn waterspinaziezaden laat ik ook, in een bakje met aarde weliswaar, op de router ontkiemen. Tomaten doe ik wel gewoon in aarde op de vensterbank. En eigenlijk vind ik dat gepruts ook wel weer leuk 😉.
Geplaatst: 28 januari28 Jan Onder de groeilamp gaat het best hard 28 januari28 Jan aangepast door sygys
Geplaatst: 28 januari28 Jan Hopelijk aankomend weekend begin ik met voorzaaien van wat pepertjes, op zolder, in van ie kweekbakjes met led-lampjes, op warmtematjes.De bedoeling is ook dat ik weer ga proberen te enten, ik heb onderstamzaadjes voor de 3 soorten peper die ik heb, Als de helft ervan lukt hoop ik nog een stuk of 20 platjes totaal over te houden.Uiteindelijk wil ik ze in mijn kasje gaan planten en zoek nog een beetje advies,Mijn kasje heeft schuine wanden, dus ik zou ze bijv tzt in potten kunnen zetten en op dat laagste gedeelte plaatsen zeg maar (zie foto). Dan benut ik die loze ruimte, en we hebben op het moestuincomplex ook last van veenmollen dus in emmers staan ze veiliger, en ik heb dan wat ruimte voor overige gewassen. Nadeel is dan wel weer dat ik er dan lastiger bijkom , ik ze schuin zal moeten laten groeien naarmate ze hoger worden, en dat planten in -emmers veel eerder uitdrogen dan in de volle grond.Is zoiets een goed idee ? Of is het toch beter om ze in de volle grond in de moestuinbakken te zetten? En voor potten, zijn die 12 liter bouwemmers van de Action daarvoor geschikt of heb ik grotere potten nodig ?Misschien is het de wens van de gedachte, maar ik hoop dat ik eindig met een overdaad aan pepers, en het idee is eigenlijk om er potjes sambal van te maken. Ik moet me nog een beetje inlezen hoe dat moet, maar hoe lang blijft sambal goed als je het gewoon doet in potjes met een laagje olie erop ? Moet het dan in de koelkast ? Kun je sambal eigenlijk ook pressure cannen in kleinere mason jars voor lange houdbaarheid buiten de koeling ? Iemand daar ervaring mee ? 28 januari28 Jan aangepast door driepinter was foto vergeten
Geplaatst: 30 januari30 Jan Twijfel twijfel. Uiteindelijk zijn alleen de aji Mango en Sugar Rush Orange niet opgekomen. Van de rest minstens één.Het zijn niet zo hysterisch veel planten zoals normaal, maar echt te weinig zijn het er ook niet 😂 to sow, or not to sow, hmmmm. 30 januari30 Jan aangepast door Lsjr33
Geplaatst: 30 januari30 Jan Nou, de rotzakkenmix gaat als een tierelier. Jammer dat ik geen idee heb wat wat is… (de doorgelopen etiketten zaden had ik allemaal bij elkaar gekwakt. Kwamen uiteraard als eerste op) De paprika doet nog helemaal niks. Pepers met juiste etikettering doen het redelijk. Tot mijn verbazing had ik als eerste pdp boven staan. Mijn nemesis die altijd na 3 x herzaaien pas wil… het wordt weer een bijzonder jaar. Dat is wel duidelijk 🤣🤣🤣
Geplaatst: 30 januari30 Jan 1 uur geleden, Lsjr33 zei:veel planten zoals normaal,Ja het is altijd spannend. Ik zet voor het eerst pepers. Ik had er 24 gezet, na 3 weken had ik er nog maar 11 die opgekomen waren.Nu in een andere bak meer dan 40 zaden gezaaid en nu komen er heel veel op, maar ook niet alles.Volgens mij is het normaal dat niet alles opkomt.Hier zitten ook wat paprika en aubergine bij.
Geplaatst: 30 januari30 Jan Natuurlijk is het normaal dat niet alles op komt. Dat geldt voor bijna alle zaden denk ik. De vraag is meer of ik genoegen neem met de dertien soorten die wel zijn opgekomen, of dat ik toch niet kan leven zonder die laatste twee.
Geplaatst: 30 januari30 Jan Ik denk wel dat je het kunt overleven, alleen je zal altijd verlangen naar meer😆 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 30 januari30 Jan 13 minuten geleden, acpronk zei:alleen je zal altijd verlangen naar meer😆😂😂😂😂Oke ik ga zaaien, doei!
Geplaatst: 30 januari30 Jan 30 januari, zojuist mijn eerste zaadjes gezet : 10 paprikaplantjes, 15 habanero pepers, 15 cayenne peper , en 10 onderstamzaadjes "taritana" voor een poging om te enten.Ik verwacht binnenkort nog een zakje van die gele peper, de madame chunette.Ik heb ze rechtstreeks in de zaai-en stekgrond gezet. De temperatuur op zolder was 15 graden, ik heb de warmtematjes op 23 graden gezet. Als ik straks sprietjes boven de grond zie komen gaan de bijbehorende ledlampjes op de kweekbakjes. Als de helft van de zaadjes opkomt ben ik al blij. Zin in het nieuwe seizoen!
Geplaatst: 30 januari30 Jan Ik ga dit jaar weer aan de malawi peppadew, gele en rode cayenne. Peppadews heerlijk op zoetzuur, op youtube mega goed recept gevonden, half jaar later wat roomkaas erin en smullen maar.De gele omdat ik niet van al te pittig houd maar de smaak wel erg lekker vind, en de rode vaak als toevoeging in de tomatensaus voor inmaken maar ook voor chili poeder maken. Onkruidmanager 1.0
Geplaatst: 30 januari30 Jan 8 minuten geleden, RobN zei:roomkaas erinIk heb het recept ook gezien, wat een leuk recept!. Maar ik heb geen peppadews (snik), welke kan ik er ook voor gebruiken?Deze heb ik in huis, de meeste gezaaid.Oh natuurlijk: Padron, wel pittig. En de Jalapeños: laat ik die ook in huis hebben van eigen zaden en niet gezaaid. 30 januari30 Jan aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 30 januari30 Jan 41 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Oh natuurlijk: Padron, wel pittigDe padron is helemaal niet pittig, maar juist extreem mild. Soms zit er 1 peper tussen die opeens wat pittiger is. Een soort Russische roulette dus. 90% heeft geen tot nauwelijks pit. Maar om de padrons nu te gaan inmaken om later te vullen met roomkaas, dat zou ik niet doen. Ze zijn weinig tot niet aromatisch. Gewoon pimentos verdes van maken. Heerlijke tapa. Maar dat zul je vast wel kennen na al die jaren in Spanje.De andere milde soort op je lijstje is volgens mij de Corona. Die lijkt me wat groot worden om in te maken en later te vullen eerlijk gezegd.Nepali orange is ook niet mega heet, maar ook daarvan leent de vorm zich niet zo voor dit doel.Jalapeno valt hier trouwens behoorlijk heet uit, veel heter dan uit de winkel. Wel een allrounder voor in de keuken vind ik. Als je dit persé dit jaar wilt kunnen maken, dan toch maar wat zaad van peppadew bemachtigen vrees ik 😉.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.