Geplaatst: 7 februari7 Feb Vandaag enkele filmpjes gekeken over het maken van een zadenrol en lees hier ook een update van @Vrouwholle met foto’s van hetzelfde onderwerp.Ik ben wel benieuwd naar alle toepassingen. Wat kan je het beste gebruiken om de rol van te maken? Welke zaden gaan goed en welke niet? Is het nodig keukenpapier mee te rollen voor de vochtigheid? En meer vragen.Foto is niet van mij, komt uit Frankrijk.. 9 februari9 Feb aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 februari7 Feb Ik heb er totaal geen verstand van , maar heb ook drie van die rolletjes gemaakt…lang niet zo netjes als deze op de foto…of als die van Vrouwholle…maar gewoon voor de funny geprobeerd. Er gebeurt nog niks overigens….😊
Geplaatst: 7 februari7 Feb Auteur Waar heb je de rol van gemaakt en welke zaden zitten er in Jo? Ik zag verschillende rollen onder andere van dik geplastificeerd papier, van bubbeltjes plastic, van dat dunne soepele schuimplasticachtige spul wat vaak wordt gebruikt om kwetsbare apparaten die verzonden worden te beschermen( nou ja wat je hierboven ziet dus) en bv van stevige stof. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 februari7 Feb 🌱Keukenpapier meerollen heb ik nog nooit gedaan..🤔🌱Ik gebruik in stroken geknipte vuilniszakken maar bv bubbeltjes plastic ectr kan ook prima. 🌱Jute of dik karton kan ook maar dan moet het gezaaide er niet heeeel lang in moeten blijven want dat “vergaat” dan op den duur…😬🌱Het is wel even aanvoelen hoe vochtig de zaaigrond moet zijn zodat het blijft “plakken” met oprollen en niet als los zand er weer uitvalt…😬🌱Wat ik zie bij anderen kun je deze methode echt voor alles gebruiken…. Ik zag zelfs bij instagrammer Faria Sober gezaaide dahlia’s die er al knolletetjes in gevormd hadden!!🌱Het verrassende van deze methode vind ik dat de wortels mooi recht naar beneden groeien en niet verstikt raken in de wortels van de zaailing ernaast…. Dat maakt dat je bv een deel kunt uitplanten en de rest weer kunt oprollen voor later gebruik!🌱Wat ik ook wel deed is als de zaailingen al wat groter zijn; de rol uitrollen en een extra laagje bemeste tuinaarde erop en weer oprollen.🌱Of een laagje bemeste tuinaarde onderin het bakje en daar de rol bovenop als de wortels de onderkant van de rol hebben berijkt.🌱Ik heb mijn zaadjes of bonen op de aarde gelegd en dan opgerold…Wat ook kan; eerst de rol oprollen en dan in het “ spiraal” de zaadje leggen nog laagje aarde eroverheen en lichtjes aandrukken en met de plantenspuit vochtig maken.🌱In het begin is het ff “ gedoe “ maar het went snel vind ik.🌱👩🍳🌱🐓🌱☃️🌱
Geplaatst: 7 februari7 Feb Auteur O ja jute is misschien ook wel handig. Welke soorten heb je al geprobeerd en zijn er ook zaden die lastiger zijn met kiemen in de rol dan andere zaden of zelfs tegenvallen? Bv omdat de wortels toch te groot worden? Ik kan me voorstellen dat komkommer bv wel gaat maar pompoenen lastiger.Enne erwten of peultjes?Ook de afstanden zullen uitmaken.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 februari7 Feb Ff mijn notitie’s erbij gepakt…;🌱Erwten en peultjes , latyrus…maar ook veldsla en spinazie.. peterselie.. selderij…prei…zonnebloemen….koriander…lente-ui …alle bonen soorten…rucola…mais….🌱Wat ik minder succes vond is verschillende tomaten soorten in 1 rol.Ik legde dan een plantstokje met soort naam ertussen maar dat vond niet “ stabiel” genoeg…😬Dus hou ik nu op een rol per soort.🌱Als ik bv een kleipil van een sla soort zaai doe ik die wel gewoon in een bekertje /potje🌱Pompoen , meloen, snack komkommer, courgette zaai ik maar 1 of 2 planten dus in pot… maar ook die kunnen prima in een rollade zag ik bij Farida sober….👍😊🌱Afstand tussen de zaden die ik op gevoel…🌱Ook deed ik zaden in de deno in een rol van nat keuken papier. En die zet ik dan rechtop in een glasBij kleine zaadjes vind ik dat geen winst geven maar bij zaden die gelijk bij kiemen zo’n lange wortel maken wel want die gaat dan gelijk mooi recht naar beneden ipv kronkelig als ze plat tussen nat keukenpapier liggen….zoals erwten… bonen en latyrus….🌱👩🍳🌱🐓🌱☃️🌱 7 februari7 Feb aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 8 februari8 Feb Ik las ook in het Engels een stukje en daar zag ik deze foto. Ik had niet begrepen dat het plastic eerst geheel over de aarde wordt geslagen. Ik dacht dat jij dat niet deed @Vrouwholle Ik heb steeds het idee dat je de zaden verdrukt of verschuift, als je er geen laag plastic overheen legt. Maar over de zaden leg je nog wat extra aarde neem ik aan? Ik had je uitleg wel opgeslagen, je schreef dat je de zaden erop legt, maar niet of je nog wat extra aarde erop legt.Met peulen, doperwten e.d. moet ik het toch eens proberen. Hoeveel zaden zitten er ongeveer in zo'n rol? Als ik naar deze foto kijk, dan lijkt mij dat de wortels toch door elkaar gaan zitten?
Geplaatst: 8 februari8 Feb Auteur Dit lijkt mij persoonlijk een minder slimme methode want de wortels kunnen niet verder naar beneden. Dus een dubbele rol is niet erg praktisch. Sommige tuiniers zetten de rol ook nog op een pot met aarde zag ik. Ja je legt een beetje aarde op de zaden en rolt voorzichtig op. Zoals VH al zegt, de afstand doe je een beetje op het oog/ op je ervaring. Enne afhankelijk van de rol de hoeveelheid zaden. Grote rol veel zaden, grote zaden minder in dezelfde rol. Andersom bij kleine rol en kleine zaden. En ja deze plantjes kan je gemakkelijk van elkaar afhalen, wat is het mais denk ik? Ik begrijp VH dat je beter geen verschillende tomaten kan doen. Als je dan maar één of twee planten per soort wilt is dit sowieso geen handige manier. Ik denk eraan het met peulen te proberen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 februari8 Feb Ik ben het met @appelvrouw eens over dat dubbel klappen van het plastic….🌱Ik leg er zelf geen laag aarde op… @Petrasmoestuin .. Alleen als de plantjes in de rol tekenen van voeding tekort gaan vertonen en ik ze om bepaalde reden nog niet op plek van bestemming kan uitplanten dan heb er wel eens een laagje bemeste aarde extra opgedaan…🌱Zelf vind ik dat ik ze zonder extra laag aarde erop ze makkelijker kan los halen als ge geplant moeten worden .., dan zie ik beter wat ik doe….🌱Als de wortels onder de rol uitgroeien zet ik ze dan idd liever in een pot/ bakje waar ik een laagje bemeste tuinaarde in doe als ze nog niet uitgeplant kunnen worden.🌱 Door elkaar groeien van de wortels gebeurd haast niet… daar verwonder ik mij ook over… dat is precies wat deze methode zo bijzonder maakt denk ik.🌱👩🍳🌱🐓🌱☃️🌱
Geplaatst: 8 februari8 Feb Auteur Nou meteen maar even zelf wat uitgeprobeerd met zaden van de winterveldsla. Een paar foto’s:Ik heb de rol in een potje gezet waar wat aarde inzit.Ik las dat het een veldsla koudekiemer is en ook dat ze minstens 10 graden nodig hebben om te kiemen dus ik weet nog niet of ik dit buiten zet of niet. Het zaaien en rollen ging wel gemakkelijk, Ik ben wel benieuwd naar de werking/uitkomst van deze zadenslak! 8 februari8 Feb aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 februari8 Feb Ik ben heel benieuwd @appelvrouw hoe het jou bevalt..🤔😊Zelf zou ik veldsla in een koele binnenruimte laten tot ze ontkiemd is… want buiten is het toch nog veel onder de 10gr nu…,🤔 maar wie weet lukt het buiten ook al🤞🤞🤞🌱👩🍳🌱🐓🌱☃️🌱
Geplaatst: 8 februari8 Feb Auteur Ja dank VH dat had ik ondertussen ook al bedacht.. ze gaan even in de hal. Ik las trouwens dat als je bubbeltjes plastic gebruikt dat je de bobbels aan de binnenkant kunt houden We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 9 februari9 Feb Vorig jaar: https://www.moestuinforum.nl/topic/53100-peulvruchten-2025/page/9/#findComment-554896Een zadenrol met erwten gemaakt met ribbelkarton ( beschuit als ik mij goed herinner?) . Erwten hoeven niet lang te staan dus dat ging prima, bij langere teelt kan ik me voorstellen dat het karton voor het uitplanten al verteert. Beviel mij goed. Vooral het uitplanten langs het gaas is makkelijk door het uitrollen dus dit jaar weer ga ik weer hetzelfde doen met de erwten. Ik twijfelde nog of ik het ook met bonen wil proberen maar bonen zaai ik in een potje per stok. Deze worden als 1 kluit uitgeplant terwijl ik met een zadenrol elk plantje apart moet uitplanten wat meer werk is.
Geplaatst: Vrijdag om 14:074 d De action heeft de hype van de zadenrol ook opgepikt: https://www.action.com/nl-nl/p/3221335/my-garden-zaai-slakkenrol/Het rolletje lijkt een soort fietsband materiaal, geen idee of dat werkt.De kap heeft een ventilatie schuifje en voelde wel degelijk aan dus ik heb 1 setje meegenomen. als het niet werkt met rollen dan wel als minikasje om een standaard rond potje in te zetten.
Geplaatst: Vrijdag om 17:474 d Wat een handig ding zo @loes , met dat kapje er nog bij. Laat je weten of het je bevalt? Het formaat bijvoorbeeld?
Geplaatst: Vrijdag om 17:574 d 3 uren geleden, loes zei:fietsband materiaal,Wat grappig! En ik neem aan dat je dat fietsband materiaal meerdere keren kunt gebruiken?
Geplaatst: Vrijdag om 18:024 d 2 minutes ago, Petrasmoestuin said:dat fietsband materiaal meerdere keren kunt gebruiken?Vast, want ik gebruik oude binnenfietsband altijd als jonge boom band ( om een jonge boom mee aan een paal te binden) Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: Vrijdag om 19:034 d @Dahli Zo'n 10cm doorsnee en 20cm hoog.De QRcode verwijst naar dit flimpje https://youtu.be/tbjaShX6uq4Ik was al van plan dit weekend erwten te zaaien dus deze gaat dit weekend worden getest. Het lijkt me inderdaad allemaal herbruikbaar materiaal al vraag ik me nog af hoe goed je dit matje kan oprollen maar anders kan ik altijd nog terug naar karton of zoals ik eerder al schreef losse potjes. Vrijdag om 19:134 d aangepast door loes
Geplaatst: Vrijdag om 19:154 d 1 hour ago, woldistel said:Vast, want ik gebruik oude binnenfietsband altijd als jonge boom band ( om een jonge boom mee aan een paal te binden)Da's pas economische recyclage! 👍
Geplaatst: Vrijdag om 19:464 d Dank je @loes . Je kunt het natuurlijk ook zelf maken zoals @Vrouwholle succesvol doet, maar ik ben best onhandig en dan is het fijn lijkt me dat je het al zo op maat hebt. En dat kapje dus. Gewoon om een keertje te proberen. Leuk! Misschien ga ik morgen ook even langs Action 😉.
Geplaatst: Zaterdag om 07:514 d Ziet er gelikt uit! 😍Mooie handel ook; Ik heb nu 22 stuks rollade’s gemaakt , van in stroken geknipte vuilniszakken ….en ben nog lang niet klaar met zaaien… Dan heb ik toch al mooi €42,24 bespaard… leuk om te weten😊De hoogste van de tuinbonen maakte ik 20cm…. de rest heb ik lager….( past het beter onder mijn groeilamp)De dikste 20cm van de bosui … (zodat 1 soort in een rollade kan)Ik heb ook hele dunnetjes…van 6 gekregen latyrus zaden bv….; vind het wel fijn om zelf de maat te kunnen bepalen hoewel je die gekochte ook wel op maat kan knippen denk ik🤔En waar laat ik nou achteraf weer tientallen van die stopjes …want die zullen niet inelkaar passen denk ik zo…🤔Maar het ziet er mooi en verleidelijk uit dat wel….👍😍🌱👩🍳🌱🐓🌱☃️🌱
Geplaatst: Zaterdag om 09:044 d Auteur 59 minuten geleden, Vrouwholle zei:heb ik toch al mooi €42,24 bespaard… leuk om te wetenHaha en omdat je het bespaard hebt mag je dat dan weer aan iets anders van de tuin uitgeven😜🥳1 uur terug, Vrouwholle zei:Maar het ziet er mooi en verleidelijk uit dat welIn mijn ogen niet. Ik vind het juist ook nog eens zo leuk van de zakenslak dat je materiaal gebruikt dat je al hebt.. nu voeg je nog meer toe aan je plastic spullen in huis en tuin. Ja die kapjes zijn vast wel verleidelijk.Wat let ons om een plastic waterfles af te knippen en als te gebruiken? Of een plastic broodzakje te recyclen? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Zaterdag om 09:494 d Plastic waterflessen heb ik niet, daar liep ik ook al tegenaan met het winterzaaien. Als er al lege flessen in huis zijn dan zit er statiegeld op. Ander verpakkingsmateriaal wordt steeds minder herbruikbaar wat aan de andere kant weer positief is want minder wegwerpplastic maar ik mis wel de stevige groentebakjes en dat soort dingen. Zo zag ik je bubbelfolie gebruiken wat mij ook een goed idee leek maar ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst iets heb uitgepakt met bubbelfolie.Wanneer ik meerdere zadenrollen tegelijk zou maken dan had ik het grotere kweekkastje kunnen pakken. Maar dat doe ik niet, het is in deze tijd van het jaar maar 1 rol voor de erwten. Met onze katten kan ik geen losse zadenrol koel wegzetten dus voor mij is het heel praktisch dat het een mini kasje is wat keer op keer herbruikbaar is. Daarom heb ik eerst in de winkel gevoeld of het materiaal degelijk aanvoelt en ik verwacht dat deze net zo lang mee kan gaan als het grotere kweekkastje wat ook van de action komt en al tig jaar meegaat. Zaterdag om 09:594 d aangepast door loes
Geplaatst: Zaterdag om 11:194 d Auteur Mooi toch, gefeliciteerd met je aankoop! Ik koop ook heus weleens wat van plastic maar ben ook gewoon voor het recyclen..er wordt al genoeg plastic gemaakt en gebruikt in mijn ogen ( en nog veel te veel plastic wordt gemaakt van aardolie en gas, max 1 % van het plastic is biobased plastic) en ook genoeg zo in de prullenbak gegooid terwijl je het nog eens kunt gebruiken. Mijn zadenslakken en potten krijgen deze tijd van het jaar een kapje van opgespaarde zakjes van brood. Minder fancy natuurlijk, dat wel. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Zaterdag om 12:294 d 3 uren geleden, appelvrouw zei:Ja die kapjes zijn vast wel verleidelijk.De Action had eerder plantenpotjes met een vergelijkbare deksel (iets minder fancy, want niet te regelen). Die gaan waarschijnlijk ook prima, voor wie die had aangeschaft. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.