Geplaatst: Zondag om 15:363 d Ik hou van sushi en die seedsushirollen leken mij ook wel wat.Een poging vorig jaar met niet watervast materiaal was niet zo'n succes. Maar nu zag ik filmpje langskomen met oa bubbelplastic. En laat ik daar nou net een rolletje van in de gang hebben staan. Had de kolen net gezaaid dus die niet in de sushi. En de pepers en aubergines ook niet.Maar de rest wel... Het lijkt me vooral ook voor de peulen etc heel handig. Het volstoppen met aarde van de wcrolletjes die ik hiervoor eerst gebruikte was best een klusje. En dit gaat supergemakkelijk en snel. Vervolgens het ik Snijbiet, Biet, Meiraap (ook kiemtest), Doorlevende Spinazie, Lenteui (kiemtest) gezaaid. Dagje later gewoon weer lekker bezig, weinig voorwerk, snel klaar. Heerlijk.Kruiden gezaaid: Basilicum, Oregano/Marjoraan/ Dille, Kervel, Venkel, Perilla, ABC kruid, Dragon.Voornemens om groot deel van de voorkweek zo te doen. Denk dat ik de tomaten en tomatilloos niet in de rol doe vanwege verstrikking van de bladeren.Ook weet ik niet of ik de courgettes/komkommers/augurken zo ga doen omdat die wel snel breed "uitbladeren". Dat waren de eerste rolletjes.
Geplaatst: Dinsdag om 22:021 d Auteur Nice Erny!Ik denk inderdaad dat de grote vruchtgroentes met die grote platte zaden het niet goed zullen doen, niet in de laatste plaats vanwege -zoals jij het zegt- het uitbladeren. Ik heb nu de peul ambrosia en de lente ui, brede variant, in de zadenslak. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Even een vraag aan de ervaren zadenrollers. @Vrouwholle, jij gaf op 7 feb al een mooi lijstje met geschikte zaden. Eén dezer dagen ga ik in ieder geval OI-kers- en goudsbloemzaden inrollen. Dat gaat prima lees ik hierboven. Maar ik was van plan om het ook met NZ spinazie te proberen. Is dat geschikt zaad voor de zaadrol? Ik vraag het ook omdat het clusterzaad (zal vast anders heten 😊) is. Dank alvast!
Geplaatst: 16 uren geleden16 u Bij mij zaait de NZ spinazie in mijn bakken altijd zichzelf uit @Dahli en de oi kers ook… dus daar heb ik geen ervaring mee…Wel weet ik dat deze twee hardere zaden hebben die meestal vooraf 24 geweekt worden in bekertje met water.Ik denk dat als je er veel van wilt opkweken ze prima in een rol kunnen👍😊Als de clusterzaden te dicht op elkaar omhoog komen kun je de rol makkelijk afrollen en de plantjes los halen en met meer tussen ruimte opnieuw in de rol leggen ….🌱👩🍳🌱🐓🌱☃️🌱
Geplaatst: 16 uren geleden16 u Dank je @Vrouwholle . Ik vermoed dat hier de OI zich ook wel heeft uitgezaaid. De goudsbloem vast ook wel, maar voor de zekerheid toch wat zaaien. Ik doe deze 2 samen in 1 rol. Ik ga er toch geen 100-en van zaaien.NZ Spinazie heb ik voor het eerst dit jaar. Een goede tip om ze wat uit elkaar te leggen als ze te dicht op elkaar opkomen! Ik wil maar een paar planten (als het lukt), om ze aan de rand van een kweektafel te planten. Misschien dat dat ook wel een combinatie-rolletje wordt. En dan iets anders bladerigs erachteraan, ook in de kweektafel.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Hallo @Dahli mijn ervaring met NZ spinazie is dat hij beter groeit in de volle grond. Ik heb hem dit jaar zelfs flink kunnen oogsten en geblancheerd ingevroren . Ik weet dat @Vrouwholle hem ook altijd in haar bakken heeft. Bij mij is dat nog nooit goed gelukt. 2 plantjes op een oppervlakte van 30 bij 30 . Makkelijke moestuin methode. Succes ermee 🌱👍🌱
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Bij mij vorig jaar ook spontaan opgekomen in bakken van 20 cm hoogte. Heen probleem hoor. Kijk maar naar mijn fotos van vorig jaar. Ik kwam erin om. Een overvolle teil.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.