Geplaatst: 15 april15 Apr Auteur Die rucola ga ik morgen ook even doen in de zadenrol.. als zaad heb ik alleen wilde trouwens..meteen even vragen voor de mtfd🔂
Geplaatst: 2 mei2 Mei Vandaag heb ik de eerste zadenrol ontmanteld. M.n. de NZ-spinazie zat erg dicht op elkaar door het clusterzaad. Ik heb ervoor gekozen om ze vanaf nu een eigen potje te geven totdat ze buiten worden uitgeplant. Het systeem geeft inderdaad erg mooie lange wortels @Vrouwholle !Er waren ook 3 OI-kers opgekomen. Die blijven buiten en na het weer van vanavond en morgen gaan ze de volle grond in ergens eind volgende week. Eerst daar het loof van de voorjaarsbollen opruimen.
Geplaatst: 18 mei18 Mei Omdat ik ruimte voor de tomaten wil maken vandaag begonnen om verschillende rollen uit mij kasje in de vakken uit te planten…Allereerst de suiker mais “Zoete Jan” uit de rol in de vakken geplant….👍😊Toen de wortels onder de rol vandaan kwamen had ik ze in een bakje op bemeste mix gezet dat heeft ze een mooie doorgroei op hele kleine ruimte gegeven!! 👍😊Per 5 in een vak gezet in 2 vakken naast elkaar ivm met de bestuiving later..🤞🤞🤞Ook de kolen; palmkool, maaikool en spitskool die samen in een rol zaten uitgeplant…De kolen ff met meerdere in een vak gezet totdat ze groter worden en ik beter weet welke vakken er nog vrij komen en ook geschikt voor de kolen zijn…🤔De mini spitskolen plante ik ff per 2 in een pot want zoooo aantrekkelijk voor slakken dat ik die op een voor slakken niet bereikbare plek ga zetten…🤔En nog 3 snijbiet planten ook uit rolletje…niet allemaal opgekomen dus maar 3… ( later nog maals gezaaid maar die zijn nu nog ieni mini) maar deze toch zo mooi gegroeid dat ik ze toch in een vak zette!! 😊De gezaaide cosmea op rol bloeit al nota bene…😊Maar dat is voor een andere dag!🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱 18 mei18 Mei aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 19 mei19 Mei Vandaag de gezaaide dahlia’s uit de rol gehaald… althans halverwege want regen…😏Zelf verbaasd over hoe groot ze zijn geworden…Er zijn gewoon al begin van knolletjes te zien …👍😊ff in mn kasje want regen…Kijk nou toch!!😍 Dit is echt 1 plantje he!!! Weliswaar de grootste uit het midden van de rol… maar dit had ik niet verwacht…Ervoor in pot over gebleven zaai dahlia’s van vorig jaar waarvan de kleinste rot was … rotte deel weg gekrabd met mesje… goed laten indrogen… toenbin natte keukenrol in plastic invdonker papierenzak op warme plek envtoen ze weer uitloperstjes kreeg opgepot en tot nu in mijn kasje gestaan en mogen ze buiten blijven..(nog ff wat grotere pot denk ik…)🤔😊Alle bloemen zette ik in gebruikte mix van de tomaten met wat oude compost erdoor…🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 22 mei22 Mei Alle dahlia zaailingen uit de rol uitgeplant in potten…👍😊Best veel vind ikzelf…. Ik laat ze ff bijkomen en als ze de groei te pakken hebben is het plan om ze naar beneden te verhuizen buiten onder het grote woonkamer raam te zetten… Spannend wat betreft de slakken…😬 Ik ga het zien….😊🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 22 mei22 Mei Mooie planten @Vrouwholle . Ik zag de dikte van de wortels in een ander topic en was verbaasd hoe snel de tubers zich vormen als je ze zaait. Echt leuk om te zien!
Geplaatst: 22 mei22 Mei Oh heet dat Tubers? 🤔Weer wat geleerd @Dahli 👍😊Ja ik ben zelf ook verbaasd dat ze in een rol met zo weinig aarde toch zo groot worden…👏🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 22 mei22 Mei @Vrouwholle Ik denk eigenlijk gewoon knol, maar op de een of andere manier is het engelse woord tuber er blijkbaar ingeslopen, sorry ☺️. Eerlijk gezegd heb ik een bloedhekel aan de verengelsing van onze mooie taal en nu maak ik me er zelf schuldig aan zonder het door te hebben 😳. Beetje teveel Gardeners World gekeken denk ik.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Even ter vergelijking.In de officiële zaaitray kwamen 17 van de 40 maiszaden op. Omdat dat veel te weinig was en ik er meer nodig had, heb ik 10 zaden in de zaairol gedaan.Van die 10 zijn na 5 dagen al 8 opgekomen en ik twijfel er niet aan dat die laatste 2 ook nog wel opkomen.Toch wel frappant.Dezelfde zaden, dezelfde lichting.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u En je hebt het in bubbeltjes plastic gedaan. Vind je da handig? Bij deze grotere zaden gaat het denk ik goed. Ik had kleinere zaden en de aarde bleef aan het plastic hangen met de kleine zaaiingen. Ik moest uitkijken dat ik ze niet kapot trok. Ik had ze vorig jaar in vermiculiet gedaan. En die kwamen allemaal op.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u @Rookie Heel opmerkelijk en interessant! Dan ga je je afvragen waar dit verschil door komt. Zeker zullen het nooit weten, maar misschien isoleert het plastic beter waardoor de temperatuur constanter is? En/of droogt de aarde minder snel uit dan in zo’n open zaaitray. Ik vind dit wel een eyeopener.Ik had de NZ spinazie gezaaid in de zadenrol. En begreep dat het een trage kiemer is (2 tot 4 weken). In de zaairol kwamen ze echter na 1 week boven, snel dus. Een beetje vergelijkbaar met jouw constatering.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Dan moet ik ook nog maar eens goed oefenen. Ik heb het geduld er niet voor denk ik.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Als ik een rol ga afrollen @Petrasmoestuin moet in idd altijd aan het begin de aarde van het plastic ff voorzichtig terug doen omdat dat dan idd “vast” zit tegen het plastic aan. Als je dat beginnetje los hebt gaat verder het afrollen makkelijk. Na een aantal keren word het een handeling die vanzelf gaat.Zelfs Gardensworld besteed aanrdacht aan zaairollen omdat ze steeds populairder worden!Mijn mais in de deno zien er ook prachtig uit in een rol keukenpapier die ik dan rechtop in een beker zet.Deze ga ik vandaag in een zadenrol met aarde doen voor verdere ontwikkeling👍😊🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik weet in elk geval dat ik volgend jaar meer zadenrollen ga doen.Helemaal geïnspireerd door @Vrouwholle overigens.En met dit resultaat ben ik helemaal overtuigd.Ik heb de ontkiemde zaden uit de tray uitgeplant.De zaden, die er nog in zaten, waren niet eens ontkiemd, nog geen heel klein worteltje, gewoon niks.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik had enkele rollen met doorzichtig plastic gemaakt. Dat is dus absoluut af te raden - een en al alg. Want licht. Weer een manier ontdekt hoe het niet moet 😉. 1 uur geleden1 u aangepast door Tanja65
Geplaatst: 43 minuten geleden43 min 52 minuten geleden, Vrouwholle zei:Deze ga ik vandaag in een zadenrol met aarde doen voor verdere ontwikkelingHeeft die mais 15 cm lange wortels? Hoe krijg je die later in de grond?
Geplaatst: 33 minuten geleden33 min Nou de Hero’s zijn 20cm… @Petrasmoestuin en anders heb ik aantal hoge smalle potten en zet ik ze daarin en dan OP DE MIX verdeeld over 2 vakken. Dan wortelen ze door de afwateringsgaten heen… dat doe ik wel vaker en gaat prima👍😊🌱👩🍳🌷🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 27 minuten geleden27 min 6 minuten geleden, Vrouwholle zei:dat doe ik wel vaker en gaat primaEn ik denken dat ik iets nieuws had uitgevonden.😂🌱😂
Geplaatst: 24 minuten geleden24 min 44 minuten geleden, Tanja65 zei:Ik had enkele rollen met doorzichtig plastic gemaakt. Dat is dus absoluut af te raden - een en al alg. Want licht. Weer een manier ontdekt hoe het niet moet 😉.Ik heb bij mijn bubbeltjesplastic nog geen alg ontdekt gelukkig.Maar ze zitten er dan ook pas 5 dagen in.Maar het is wel iets om even over na te denken volgende keer.
Geplaatst: 24 minuten geleden24 min Ha ha, herkenbaar… @Petrasmoestuin dat heb ik ook weleens en dan kom ik het later in een oud tijdschrift ofzo tegen…😅 Is het blijkbaar toch ergens in mijn brein blijven hangen….😊Ik denk dat alles al wel een keer door iemand is “uitgevonden” 😅🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 22 minuten geleden22 min Bubbeltjes plastic moet goed gaan hoor @Rookie want dat zie ik als meest gebruikt op insta voorbij komen…🤔🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱
Geplaatst: 13 minuten geleden13 min 6 minuten geleden, Rookie zei:Ik heb bij mijn bubbeltjesplastic nog geen alg ontdekt gelukkig5 minuten geleden, Vrouwholle zei:Bubbeltjes plastic [...] meest gebruikt op insta voorbij komen…Misschien dat daarbij de aarde minder dicht bij het licht zit, en bovendien het licht gebroken wordt? Ik weet niet. Ik ga het in elk geval niet meer in doorzichtig plastic proberen. Ik gebruik gewoon verder alleen nog de oude potgrond zakken (binnenstebuiten) en daarvan stroken knippen. Mooi zwart.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.