Geplaatst: 22 februari22 Feb Door de eiken om ons weitje zit er heel veel mos tussen het gras. Dit zijn we er nu aan het uitharken. Ik vroeg mij af...kun je dat als mulch gebruiken in je moestuin? Het houdt natuurlijk geniaal vocht vast maar is het niet te zuur? (Ik zit op zandgrond)Of als middenpad in de kas? Ik vind het zo zonde om weg te kiezen. 22 februari22 Feb aangepast door Circe
Geplaatst: 22 februari22 Feb Ik heb niet zoveel mos,maar gebruik het in mijn kruidenbakken als mulch.Op mijn terrasje kan het bloedheet worden in de zomer,en door dat mos rond de kruiden hoef ik daar dan niet de hele dag met een gietertje rond te lopen.😉Wat de zuurtegraad betreft,valt het volgens mij wel mee,m'n kruiden doen het toch altijd goed.
Geplaatst: 22 februari22 Feb Volgens mij is mos vanuit zichzelf niet echt zuur, maar groeit wel lekker op zure gronden.Let wel op dat je het niet gebruikt tijdens het zaaien, anders heb je kans op verminderde opkomst van de zaden. Gebruiken bij bomen en struiken of volwassen planten moet geen probleem zijn.Ik zelf gebruik mos veel boven op de potten, als mos toch gaat groeien kan het een mat worden, waardoor water geven lastiger gaat. Maar in de moestuin kan je natuurlijk alles even los schoffelen.
Geplaatst: 22 februari22 Feb 4 uren geleden, Circe zei:mulch gebruiken in je moestuinAls mulch? Bij mij ontstaat het uit zichzelf elk jaar in mijn bakken. Ik wil er juist vanaf, omdat mijn kleine zaaiingen niet groeien als ik het niet op tijd weghaal. En dat kan ook vaak niet, b.v. bij bieten duurt het heel lang voordat het opkomt en dan kan ik het niet weghalen, want dan haal ik de zaden weg.En later moet ik uitkijken dat ik de zaaiingen niet beschadig. Wat typisch dat een aantal van jullie dit gewoon expres in je bakken doet.Op deze manier gooi ik vaak juist grond weg, omdat ik er hele matten uithaal en dan gaat er veel grond mee.
Geplaatst: 22 februari22 Feb 8 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Wat typisch dat een aantal van jullie dit gewoon expres in je bakken doet.Lezen is wel een vak. Heb er natuurlijk bij gezet dat je zoiets niet doet tijdens zaaien.
Geplaatst: 22 februari22 Feb 1 uur geleden, rorror zei:Lezen is wel een vak.Klopt! En wat zijn wij weer vriendelijk. 😉En ik had het ook goed gelezen. Mulchen doe je opzettelijk, dat komt er niet p.o. in. Maar aangezien het zo is dat als je maar een klein beetje mos hebt in je bak, het uitgroeit tot steeds meer en ook dieper. @Bernaar gebruikt het rondom zijn zaaiingen schrijft hij, tenminste hij laat het zitten. Als ik dat laat zitten, is heel mijn bak groen. Heb je mijn fotos niet eerder gezien van mijn bakken en zakken? Ik ga die zakken uiteindelijk wegdoen, die ellendige dingen. Het zit zelfs aan de buitenkant. Een kunststof bak kun je afdoen. Zo'n stoffen zak moet je uitbundig borstelen, zowel binnen als buitenkant.
Geplaatst: 23 februari23 Feb Ik gebruik het eigenlijk rond m'n kruiden.😉Wij hebben hier verschillende winterharde kruiden in bakken en potten die 's zomers dat laagje mos krijgen om niet direct uit te drogen in de hete zon.
Geplaatst: 23 februari23 Feb 4 uren geleden, rorror zei:Lezen is wel een vak. Heb er natuurlijk bij gezet dat je zoiets niet doet tijdens zaaien.Is vergelijkbaar met H1? Dus vervanging van H2-4? In de de potten, net op de grond/substraat. Ik heb wat in wormenbak gedaan, maar ik doe het ongetwijfeld fout, want wormen nemen nooit toe. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 23 februari23 Feb Slaat H1 en H2-4 op de potten? Of voor de groeistadium van de plant dus of de plant al meer ontwikkeld is? Of winterhardheid?
Geplaatst: 23 februari23 Feb height 1 is levend (spaghnum)veen mos die gaat naar terraria en terug na winning lagere veen lagen. H2-H4 is witveen ofwel Spaghnum peat mos. Daarna is het zwart veen, tot wel tien lagen (of meer?) diep. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 23 februari23 Feb Auteur Ik geloof dat ik een plaatje heb; wel op de zanderige moestuin om vocht vast te houden. Niet in de, wat vochtiger, kas waar het wellicht wortel schiet en tot matten groeit. En met de zuurheid valt het wel mee. Dank voor alle reacties. (H1 en H2 vergt nog studie 😁)
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.