Geplaatst: 6 uren geleden6 u Omdat het gekochte en niet zelf geteelde knoflook betreft, stel ik deze vraag in de Babbeltuin. Bij het voorbereiden van het eten, pelde ik 3 tenen gekochte knoflook. 1 van de tenen is zo geel als een eidooier. Ook ietsjes zachter. Het lijkt wel geconfijt. Het ruikt heerlijk en is volledig gaaf. Niets van rotting o.i.d. De andere twee aangrenzende tenen waren volkomen normaal. Iemand een idee wat dit is en waardoor het ontstaat? Ik heb het zelf nog nooit eerder gezien.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Het komt door de hitte waar de bol waarschijnlijk tijdens de groei of tijdens het drogen aan blootgesteld is. Het heet in het Engels wax breakdown. Ik geloof dat er geen smaakverlies is maar dat je de teen niet meer kan bewaren.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Auteur Wat bijzonder dat je dit zo weet @appelvrouw ! Dank je wel.Dan ga ik toch eens even zo rauw proeven. Ik had hem bewaard. Het deed me qua geur in de verte aan zwarte knoflook denken waar ik dol op ben. En dat blijkt dus te kloppen, soort voorstadium van.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Ja je weet niet wat voor een gekke kennis ik allemaal heb opgedaan in Frankrijk. Daar ben ik het vaker tegen gekomen in gesprek, zeker mijn buurvrouw daar was een wandelende encyclopedie en waar wij woonden in het noorden was op braderieën gewoonlijk een knoflookverkoper met meerdere soorten en veel knoflookknijpers voor de kraam.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Ik eet veel knoflook, elke dag een paar tenen. En ik heb dit regelmatig meegemaakt. Vaak zijn ze wat ouder, zijn echt niet goed meer en de tenen smaken niet lekker. Ze zijn vaak wat sponsig. Ik gooi ze altijd weg.Knoflook moet stevig zijn en wit. Ruik er maar aan, dat kun je ook zo herkennen.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur 2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Vaak zijn ze wat ouder, zijn echt niet goed meer en de tenen smaken niet lekker. Ze zijn vaak wat sponsig.Dit is echt niet waar Petra. Ze zijn niet ouder, er zitten volledig witte en knapperige tenen direct naast. Het is niet zo dat in 1 bol knoflook de ene teen ouder is dan de ander. Alle tenen in 1 bol zijn even oud. Nu zal de ene teen misschien wat eerder degeneren dan de ander, maar de leeftijd is hetzelfde.Ik vermoed dat jij dit verwart met ingedroogde tenen, die kunnen inderdaad wat sponzig aanvoelen. Maar dat is hier zeker niet het geval.Smaken verschillen, maar deze was heerlijk. Ietwat zoetig zelfs. De consistentie deed aan gekonfijte gember denken, qua mondgevoel. Niets sponzigs aan.Ik heb een foto gemaakt van de doorsnede. Juist stevig en zeker niet sponzig.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.