Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik heb nog nooit iets aan/in de tuin gedaan in de winter, behalve dan de knoflook.Maar ik heb nu het gevoel, dat het misschien best een goed idee is, om een wintertuin in te richten.Tenslotte hoef je er weinig energie in te steken, zelfs water geven hoeft niet meer.Ik heb wat groentes uitgezocht, die het in de winter goed schijnen te doen en tegelijkertijd zijn het goede bodembedekkers, althans, sommige dan.Ik ben op zoek naar ideeën en misschien hebben jullie nog aanvullingen.Ik heb een aantal kweekbakken op poten met deksels erbij en ik heb twee koude bakken op de kop kunnen tikken, die ik mooi kan gebruiken natuurlijk.En er zijn ook planten, die helemaal niet afgedekt hoeven te worden, dat is helemaal makkelijk.De kolen heb ik al, die staan in de kolenbak, dus daar hoef ik niets meer mee.Mijn (verlang)lijstje:BoerenkoolPalmkoolRussische bladkoolTatsoi rood en groenPaksoiVeldslaWintersla Winter DensityWintersla Brune d'HiverSla Witte DunselLittle Gem Pinilla slaWintererwtenErwten Tom Thumb (die blijven heel laag en lijken me supercute)WinterspinazieSnijbietWinterandijvie Breedblad VolhartWinterrettich Noir Long poidsWie wil er eens op schieten? 2 uren geleden2 u aangepast door Rookie
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik schiet niet, maar lees zeker mee. Ik speelde ook al met deze gedachte, maar ik was nog niet aan uitzoeken en plannen toekomen. Ik speel ook met de gedachte de moestuinplanner van GrowVeg aan te schaffen, en verwacht dat ik daar ook suggesties van krijg. Wordt vervolgd.
Geplaatst: 54 minuten geleden54 min Ik ben dubbel in dit soort dingen. Ik wil eigenlijk wel heel veel dingen nog in de tuin in de winter, maar aan de andere kant vind ik het ook wel lekker als het “ klaar” is. Dat ik effe niks hoef te doen. Gewoon dat opeten wat ik al geoogst heb. We gaan zien wat ik ga doen….
Geplaatst: 51 minuten geleden51 min Ik dacht dat Rookie ook teelt bedoelde waar je mogelijk in de winter al van kan oogsten. Zoals tatsoi bijvoorbeeld. Maar misschien interpreteer ik het begrip weeuwenteelt verkeerd. Ik dacht dat dat betekende: najaar zaaien, zorgen dat het de winter doorkomt en dan in het voorjaar direct oogst hebben.
Geplaatst: 29 minuten geleden29 min Hi Rookie,Goed plan! Mijn ervaring leert dat met echte koude alles echt stilstaat qua groei, maar dat de wintergroenten vooral stabiel stil blijven staan in de winter en bij een klein beetje warmte dat wel de groei er meteen in komt. Boerenkool en spruitjes hebben de meeste groei einde herfst, staan dan stil en gaan richting februari/maart weer in de groeispurt. Idem voor de rest. Een koude bak kan een hoop warmte geven vroeg In het voorjaar waardoor je al eerder weer lekker de groei erin hebt zitten.Groenten die ook prima de winter kunnen trotseren zijn wortels en bietjes trouwens! In je paksoi heb ik niet zoveel vertrouwen trouwens ;) in mijn beleving is dat een hele erge warmtegenietende groente en ik geef het persoonlijk weinig kans, maar wie ben ik ;) Doperwten zet ik normaal nu nog , na de ergste warmte van de zomer. Warmte om de doperwten te laten kiemen, net voor de winter worden ze bij mij geoogst want de rassen die ik ooit heb gekweekt houden ook niet van de kou en geven het op richting vorst in de nacht.Ben benieuwd wat je ervan gaat maken deze winter!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.