Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Erwten en maïskorrels als zoute krokante snack.

Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik heb bij de Jumbo laatst een zakje maïskorrels gekocht, die waren gezouten en krokant. Dus niet gepoft, maar ehm.. gebakken? En bij de Xenos kocht ik een zak met wasabi erwten. Ook krokant, en nog steeds de vorm van een erwt.

Weet iemand hier hoe je dat aan zou kunnen pakken? Om ze zelf te maken? Zou dat moeten met suikermaïs? Voedermaïs? Vers? Geweekt?

En ook bij de erwten: vers? jong? ouder? droog?

Tjonge, wat een vraagtekens he? Ik lees online wel wat verhalen van mensen die de erwten nog van vroeger kennen, ze werden op de kermis verkocht? Geen idee Maar echt een werkwijze of recept kan ik niet vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het complete antwoord heb ik niet voor je, maar met een paar beginnetjes kom je misschien een stapje verder.

Ik herken het idee van vakanties in Turkije en Noord Afrika. Allerlei verschillende kleine boontjes of erwtjes met zout of suiker of allerlei "vreemde", maar erg lekkere, kruiden. Ik heb nooit naar een recept gevraagd. Met pompoen-, en courgette-zaadjes doen ze in Marokko en Tunesie iets vergelijkbaars.

En dan zijn er natuurlijk nog de Grunniger mollebonen, ze zijn in Noord Groningen gewoon in de supermarkt te koop. Recept: http://www.smulweb.nl/recepten/799084/Gepofte-groningse-mollebonen

Hoop dat je hiermee verder komt. Ben benieuwd naar de resultaten. Groet, RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel alvast Zea mays is voedermaïs of pofmaïs, dus daar hebben we genoeg van straks! Kan ik lekker heel wat proberen tot ik het goed heb.

Het gaat dan dus om de volwassen en gedroogde variant van de erwten/maïs. En dan weken... Moet lukken

Oh haha en Mollebonen zijn dus ook wel duivenbonen (of paardenbonen, veldbonen, etc.) en die willen we volgend jaar gaan telen. In het groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, dan weten we het nog niet

Maar als je een gedroogde suikermaïs-korrel 32 laat weken (zoals ze doen bij die Mollebonen), dan zit er voornamelijk water in... En een voedermaïs-korrel heeft dan naar mijn idee (omdat die niet zo verschrompelen bij het drogen) meer vaste stof? Nou ja, ik heb beide soorten in de tuin, dus mijn bevindingen zullen hier wel verschijnen. Ik vind het namelijk een lekker zoutje, lijkt mij makkelijker te maken dan chips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 7 years later...
  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...