Geplaatst: 15 uren geleden15 u In mijn tuin op het noorden heb ik twee vijgenbomen die het geweldig doen. Afgelopen juli had ik een enorme oogst en ook nu heb ik weer veel rijpe vijgen. Echter zijn de vijgen uit de tweede oogst heel anders dan de eerste batch. Veel steviger, iets minder zoet, meer een klassieke vijg vorm, terwijl de eerste batch meer peervormig zijn. Ook valt me op dat van m'n ene boom de vruchten in juli groen gelig zijn maar wel écht rijp en zoet, nu ook paarsig worden. Ik heb geen idee welke rassen ik heb staan maar ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit herkennen.
Geplaatst: 14 uren geleden14 u Ik denk dat je op het noorden al heel blij mag zijn dat je überhaupt vijgen hebt, en zelfs 2 oogsten ook nog
Geplaatst: 10 uren geleden10 u De paarse zijn lekkerder. Maar ook daarvan bestaan er vele soorten. Wij hadden in Spanje zon boom. Voor het hele jaar had ik vijgentaartjes. Vroor ik allemaal in.
Geplaatst: 8 uren geleden8 u @Supereef Heb je misschien nog een foto van de vijg/vijgen en zo ja zou mooi zijn als je fotos van de 1e en 2e oogst hebt, ben benieuwd hoe het eruit ziet. Zelf heb ik maar 1 vijgensoort waarvan alleen de vorm mij verbaasd heeft dit jaar, namelijk de verdolino ( volgens de label) de 1e oogst waren ze peervormig en de tweede die vermoedelijk nog 1 a 2 weken nodig heeft is rond/bal vormig. Helaas geb ik zelf geen foto van de 1e oogst aangezien het maar om 3 stuks ging 8 uren geleden8 u aangepast door Tony75
Geplaatst: 7 uren geleden7 u @Tony75 denk helaas dat het dan geen Verdolino is, die geeft vooral hele mooie langwerpige main crop vijgen, vroeg in het jaar al rond augustus begint deze te rijpen bij mij zie fotos van mijn verdolino.@Supereef eigenlijk is het bijna altijd zo dat bij soorten die zowel breba[1e oogst op oud hout] als main crop[2e oogst op nieuw hout] vijgen geven in hetzelfde jaar de 2e oogst van mindere kwaliteit is. Ook goed te verklaren want de 1e oogst van breba valt vaak in juli en augustus met veel zon uren en als de dagen dan heel warm zijn is de kwaliteit van de vrucht veel beter dan wanneer die afrijpt in regenachtige dagen, de vijg neemt dit water deels op waardoor de zoetheid van de vijg sterk daalt.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u @Kevins Moestuin Jammer dat er met enige regelmaat blijkt dat ik niet het soort heb gekocht waar ik voor betaald heb en dan kom je pas na 2 a 3 jaar achter als de boom wat vruchten begint te geven. Ik moet zeggen dat wat ik had bij de eerste oogst wel lijkt op foto 3 en 4 als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Ik zal proberen voortaan om wat vaker fotos te nemen als vergelijkingsmateriaal.Ik had in 2023 een stek van een smith gekocht notabene uit de VS omdat ik in Europa nergens die kon krijgen. heb ruim 50 euro aan verzendkosten en douane kosten betaald en kom 2 weken geleden achter door de vruchten dat het helemaal geen smith is, niet eens in de buurt en hele andere kleur. Maar goed het is wat het is en ik moet leren om niet alles te willen hebben qua soorten en dat is de verslaving waar men het over heeft bij vijgenliefhebbers.Even een andere vraag aan jou gelet op jouw jarenlange ervaring en expertise. men zegt dat je de vijgenbomen die in de pot groeien om de 3 a 4 jaar de wortels moet snoeien en weer terug in de pot doet zodat de boom gezond kan groeien en vijgen blijft geven. Ik heb een paar weken geleden hele grote potten gekocht bij de praxis, ruim 90 liter inhoud. Moet ik bij zulke grotte potten ook wortelsnoei toepassen? of hoeft dit niet omdat de pot groot genoeg is?
Geplaatst: 3 uren geleden3 u @Tony75 Persoonlijk nooit gedaan in potten van 90+ liter maar ben ontertussen geupgrade in alle vijgen in de volle grond. Ik zou dus adviseren vooral te kijken naar de groei en rijping van de vruchten, als dat beiden in orde blijft hoeft er zeker nog geen wortel snoei toegepast te worden, het probleem kan alleen wel zijn als op den duur de hele pot vol met wortels zit er weinig ruimte is voor grond / pot medium waardoor er weinig vocht opgeslagen kan worden en je dus vaker water moet geven.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u @Kevins Moestuin Dank voor je advies. Ik zou het liefst ook alles in de volle grond doen want daar groeien ze beter en hoef ik niet elke dag of 2 dagen water te geven bij warme weer maar helaas te weinig ruimte in de achtertuin om ruim 80 soorten in de volle grond te zetten. Ik heb sommige op 1 meter afstand geplant en ik weet dat dit te dicht op elkaar zit en niet goed is maar ik heb geen keus voorlopig. Had me voorgenomen om dit jaar niks meer te kopen en me te concentreren op het geen wat ik wel heb en deze te zien groeien en de vruchten af te wachten of het wat voor me is, maar helaas weer 42 nieuwe soorten erbij gekocht dit jaar . kost veel te veel geld en weinig rendement, heb er geen ruimte voor en moet een paar jaar wachten om te zien of het wat is en of de soort wel klopt , maar ga mijn best doen om volgend jaar niks meer te kopen :) en vooral niet meer op de website wat Jardin te kijken en van vinnyfigs want zodra je rondkijkt dan wil je weer wat hebben.
Geplaatst: 45 minuten geleden45 min 42 minuten geleden, Tony75 zei:want zodra je rondkijkt dan wil je weer wat hebben.Ja verslavend, ik ken dat. En ook al wil je niet kijken, je krijgt de mail in je mailbox. Of je moet je afmelden, maar dat wil je ook weer niet. Dus dan zie je weer wat leukt.😂
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.