Geplaatst: 1 uur geleden1 u Hi leuk dat er een forum is met mede planten fanatiekelingen! ik ben Renske en op mijn postzegel moestuintje van 50m2, wil ik zoveel mogelijk zelf voorzienend worden in fruit teeld met extra bloemen voor de bijen. Geinspireerd door jaren in de stad gewoont te hebben en te lezen over verticaal tuinieren vast besloten om het meeste uit een klein oppervlakte te halen!!!Door chronische vermoeidheid is het erg puzzelen en zoek ik vooral naar energie besparende oplossingen en planten. Gelukkig krijg ik 1x in de week wat hulp, want momenteel met grote projecten bezig! :D. Dikke hoge ligusterhaag is eruit en 7,6m aan lei aalbessen mogen erin, zodra de tuingrens is bepaald! (scheeld toch weer flink met zware heggenschaar!). Ook krijg ik er een vera druif en kiwibes bij :D. En wil ik 6 zuil boompjes planten. Ook wil ik eigenlijk nog 2 pompoen bogen over het middenpad plaatsen en evt een extra pompoenrek....Maar met veel de hoogte in kom ik wel de schaduw tegen en heb twijfels of mijn plannen voor een pompoenrek 180 hoog aan de achterkant, paralel aan zijpad, op het 2de bed links wel zo slim is omdat dit licht weg neemt in herfst van mijn derde bed (waar ik al veel schaduw krijg van tuinhuisje buren + veel slakken!)....net als de bogen over het midden pad die dan schaduw werpen op mijn 3 wisselteeld bedden voor groentes rechts voor XD, tips en suggesties zijn meer dan welkom want hoewel nu derde jaar, voel ik me een beginner hahaha! Op de fotos van mijn nu wat rommelige tuin is de kant van de camera waar de zon vandaan komt ;), draait wat schuin van rechts naar links achter. En de foto met de bamboestokken is waar ik 6 zuilkolom boompjes wil planten in 2 driehoeken op 70cm afstand van elkaar Parallel aan de heg. (Appels en peren helaas, kers en pruim groeien te hard denk ik) en de bamboe stokken rechts daar wil een boog plaatsen Over het pad. De tipi zal volgend jaar een nieuw plekje krijgen.Iemand ervaring met vericaal tuinieren op klein oppervlakte? Ik hoor het graag en zoiezo planten tips zijn welkom, of gewoon even hoi zeggen ook leuk :D!
Geplaatst: 33 minuten geleden33 min Wat leuk dat je er bent @postzegel moestuin ! Plannen klinken goed. Ik tuinier in principe ook in een postzegel. Al heb ik in theorie wel iets meer ruimte. Ik ben dol op kersen en helaas de vogels ook. Maar ze eten net zo goed ook van de appels, dus het maakt niet uit welk fruit je kiest. Pruim zou ik met je beperkte ruimte niet zo snel doen, maar dat komt meer omdat ik pruimenbomen zo stekelig vind. Kers groeit wel hard, maar je kunt natuurlijk wel een boom op een traag groeiende onderstam kiezen. Het internet zegt dit: Kersenboom 'Stella' (Laagstam): Een zeer populaire, zelfbestuivende zoete kers. Op een laagstam-onderstam blijft deze boom compact en makkelijk te snoeien.Dwergkersenboom (Patio-kers): Deze rassen (zoals 'Sylvia' of 'Helena') groeien heel compact en recht omhoog. Ze worden vaak niet hoger dan 1,5 tot 2 meter en passen zelfs in een grote bloempot op het terras.Succes met je puzzel en heel veel plezier! Groene groetjes 👋🏻 w
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.