appelvrouw Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Ik heb alle moeite gedaan om deze plant in mijn tuin te krijgen. De bessen zijn idd giftig, die stop ik altijd in muizengaten Ze worden niet allemaal opgegeten, want er komt overal een zaailingetje uit de grond piepen.Ik zet op ieder bed aan t eind zo`n plant.Gisteren zag ik dat naast de enige grote plant die de vorst overleefd heeft een muizengat Ik vind ze er wel redelijk gemakkelijk uit gaan trouwens. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Waarom zet je bij ieder bed zo'n plant ? Quote Players only love you when they're playing.
aardbeijim Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Jorieke ergens op dit forum is er een topic over die plant dat die zou helpen tegen woelmuizen. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
annemiek123 Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 oke ik heb dit in mijn tuin, heb het nog niet weggehaald omdat ik niet weet wat het is...het prikt niet.. Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
Yentl Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Is die laatste geen citroenmelisse? Bij ons groeit die overal , je ruikt het ook aan het blad. Quote
annemiek123 Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 dacht ik eerst ook, maar nope geen geur aan het blad.... Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
Bubbels Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Bij mij komt de geur vaak later pas. Als het een beetje plant begint te worden en de zon er lekker op schijnt heb je ineens de citroengeur. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Erny Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Deze heb ik 2 jaar geleden als "Woelmuizenbestrijder" bij Vreeken's gekocht.https://www.vreeken.nl/2007/index1024x768.php?urloptions= Euphorbia lathyris heet ie inderdaad. Heb er met moeite 2 plantjes van gekweekt die 2 jaar hebben geprobeerd te overleven. Had ze neergezet midden op de snelwegen van de woelmuizen en de gangen liepen er nog steeds dwars doorheen. Heb dus maar geconcludeerd dat het niet werkt.Vond het wel een erg mooi plantje. Was helaas na 2 jaar geheel verdwenen. Quote
annemiek123 Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Bij mij komt de geur vaak later pas. Als het een beetje plant begint te worden en de zon er lekker op schijnt heb je ineens de citroengeur. nee de citroenmelisse staat in de voortuin en ziet er anders uit, en ruikt nu al sterk. Heb nogeens een blad geplukt en gekneust, geen specifieke lucht, beetje grassig. Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
Yentl Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Bij mij komt de geur vaak later pas. Als het een beetje plant begint te worden en de zon er lekker op schijnt heb je ineens de citroengeur. nee de citroenmelisse staat in de voortuin en ziet er anders uit, en ruikt nu al sterk. Heb nogeens een blad geplukt en gekneust, geen specifieke lucht, beetje grassig.Ik herinner me dat ik vorig jaar zo een aantal planten uitgetrokken die bij elkaar stonden, sommige roken en anderen niet, weet ook niet juist waarom. Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Het blad doet me denken aan een van de ereprijs-achtigen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Ik heb er ook een paar gefotografeerd vandaag. In de beek groeit misschien wel waterkers..zou het dit plantje kunnen zijn? Ik durf het niet te proeven ivm de schapen die hier ook drinken, maar als het waterkers is kan ik het verplaatsen in een bak en het dan wel daaruit eten...En is dit de filipendula ( moerasspirea?)Als laatste een plantje waar mijn tuin mee vol staat..in de Roger Philips wilde kruiden staat hij niet... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
annemiek123 Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 nee het is heel dun blad, het lijk op look zonder look, maar dan echt zonder look:) Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
Jorieke123 Geplaatst: 12 april 2012 Auteur Geplaatst: 12 april 2012 @Jim en Appelvrouw en Erny: Tegen woelmuizen? Oh, is dat deze soort? Hahaha nou, het stikt hier van de woelmuizen. Maar ik kan er wat in potjes zetten hoor, voor de moestuindaggangermetintresse. Je schijnt ze niet zo goed te kunnen verplanten, maar misschien wel als ze nog klein zijn, met een flinke schep grond? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Ik verplant ze voortdurend en het lukt altijd Zelfs vorige winter toen we de tuin gingen frezen heb ik ze eruit getrokken en later weer teruggeplant. Deze winter was ik ze vergeten terug te planten en zijn er veel bevroren..maar ik zie al weer overal zaailingetjes opkomen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 12 april 2012 Auteur Geplaatst: 12 april 2012 Ok, mooi Ik heb wel eens met mijn hele gewicht aan een volwassen plant lopen trekken om hem uit de grond te krijgen. Een kleintje moet wel lukken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
veuvecouderc Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Ik verplant ze voortdurend en het lukt altijd Zelfs vorige winter toen we de tuin gingen frezen heb ik ze eruit getrokken en later weer teruggeplant. Deze winter was ik ze vergeten terug te planten en zijn er veel bevroren..maar ik zie al weer overal zaailingetjes opkomen.. Ik heb ze ook, verplant en uit zaad. Ik heb zelfs sommige stammen die er na de winter nog goed uitzagen 'gesnoeid' en die groeien nu gewoon weer uit. In mijn 'jonge' border zet ik alles wat ik kan vinden maar ik vrees zelfs dat deze jongen in de toekomst overdadig aanwezig gaat zijn Persoonlijk ben ik gek op euphorbia's. Toevallig vind ik dit exemplaar niet zo mooi (behalve de bloeiende delen) maar vrijwel alle andere euphorbia's krijgen een hartelijk welkom in mijn tuin. Gelukkig groeien er hier in de buurt genoeg. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Menph Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 In volgorde zie ik: Lamium album, witte dovenetel (kun je spinazie van maken) Veronica beccabunga, beekpunge (geen waterkers) idd moerasspirea. En een ranunculacae, boterbloemachtige. Waarschijnlijk Ranunculus sceleratus. Quote
Frank vwl Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Jet die laatste is volgens mij een soort boterbloem, volgens mij zijn alle boterbloemen (licht) giftig dus opeten zou ik niet aanraden, maar dat kan ik mis hebben http://www.bioplek.org/organismen/planten/scherpe%20boterbloem.html Quote
Eva Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 In volgorde zie ik: Lamium album, witte dovenetel (kun je spinazie van maken) Veronica beccabunga, beekpunge (geen waterkers) idd moerasspirea. En een ranunculacae, boterbloemachtige. Waarschijnlijk Ranunculus sceleratus. Jorieke, ik wil wel een euphorbia plantje! Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Ah Beekpunge! Ooit was ik als adolescent in het Geuldal op vakantie en kreeg ik een rondleiding door een stel Limburgse natuurliefhebbers. Nooit ben ik vergeten hoe deze drie mannen bijna in aanbidding rond een plantje geschaard waren..het plantje heb ik niet onthouden, maar wel de naam..o, kijk een beekpunge!! ( Niet wetende dat mijn kinderen nu in een deuk liggen als ik weer eens een leuk plantje in het bos zie.. )Ik was er niet opgekomen , dank.De Ranunculus sceleratus heb ik gekoekeld..als je afbeeldingen kiest zie je twee getekende plaatjes staan..op de eerste en derde rij. Mijn plantje is zeker die op de eerste rij..maar die op de derde lijkt er niet geheel op, zo ook de foto`s niet. Witte dovenetel waag ik te betwijfelen..Annemiek moet er nog maar eens een foto van maken als hij bloeit. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
veuvecouderc Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 @menph en @evaLamium album, witte dovenetel (kun je spinazie van maken) Ik heb echt respect voor jullie, hoe kun je nou aan die jonge blaadjes zien dat het een witte dovenetel wordt en niet een paarse? Onderstaande witte dovenetels zijn overigens gisteren gekiekt. Ik weet niet van wanneer de foto van annemiek is maar op dit landje zijn ze al een stuk verder. En meteen maar de volgende vraag. Zit onderstaande slak ook op een witte dovenetel of is dat weer wat anders? Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Eva Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 nee, geen dovenetel, het lijkt mij eerder hondsdraf Quote
veuvecouderc Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 De Ranunculus sceleratus heb ik gekoekeld..als je afbeeldingen kiest zie je twee getekende plaatjes staan..op de eerste en derde rij. Mijn plantje is zeker die op de eerste rij..maar die op de derde lijkt er niet geheel op, zo ook de foto`s niet. Jet dat zegt helemaal niets dat gegoogle. Iedere dwaas kan een tulp fotograferen en dan als bijschrift narcis zetten. Google zet dat echt niet recht. Je bent dus overgeleverd aan de kundigheid van de fotograaf of de bijschriftschrijver. Bij plantjes valt het misschien niet zo op maar google maar eens op de naam van een hondenras dat je goed kent. Moet je kijken wat daar allemaal voorbijkomt Dat boek met wilde planten is een meer zekere bron! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
appelvrouw Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Mooi foto Leslie! Wat een acrobaat die slak.En je vraag: nee, ik denk niet dat de onderste foto witte dovenetel is..de blaadjes zijn veel te rond.Het plantje staat helaas niet in mijn wilde plantenboek..maar ik denk dat menno gelijk heeft met een Ranunculus.Wat Google betreft: ja dat was me al opgevallen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.