Jump to content

Recommended Posts

Posted

Zoek er al een opaar dagen op, kan het antwoord niet echt vinden.

Ik heb een mini pompoen (met maxi groeikracht ).

Vlak na het uitplanten is de top geknakt, en is verder gegroeit met twee zijtakken.

Inmiddels ben ik de de kluts kwijt en heb geen idee meer wat wat is

Goed, hij groeit lekker en met een hoop gedoe ook nog enigzins hoe ik wil

Hoeveel vruchten mag/kan ik er aan laten zitten?

Hij blijft maar groeien en dus volop vruchten aanmaken.

Laat hem klimmen, denk dat er zeker 5 of 6 zijtakken zijn die dus vrucht dragen. Doordat hij klimt kan hij dus geen nieuwe wortels maken en moet het doen met een wortelstelsel.

Posted

Persoonlijk zou ik aan alle takken maar een vrucht laten, en hopen dat die afrijpen. 6 is eigenlijk best wel veel voor een plant zonder adventief wortels.

Ik doe hetzelfde met mijn pompoenbed...maar ik heb de mogelijkheid om een tak over de grond te laten groeien voor wat extra water en voeding...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Posted

Ik doe dat anders..ik nijp vruchten waarvan ik denk dat het teveel zijn van de stengel af. Ook knip ik wel teveel zijstengels weg. Als je pompoenen over de grond groeien hoef je dat sowieso niet te doen, laat maar lekker groeien. En nu met al die regen is het ook geen probleem. maar je zal zien dat, als er een droge warme periode komt) de plant met teveel vrucht en stengels moeite gaat krijgen..de bladeren gaan slap hangen.

Posted

Oei, dan zit ik dus al over de max heen. Hangen nu 6 grote vruchten aan, 4 iets kleinere en 12 in de maak

Maar goed, het wordt vast niet meer warm.

Hij groeit nu naar boven.

Bovenin gaan er twee takken naar links en een naar rechts.

Maar onderop loopt er ook een tak naar links en een tak naar rechts.

Kan ik daar nu beter ook iets van weghalen dan?

Foto is van paar dagen terug, inmiddels is 'ie al aardig veel verder qua klimmen, dat gaat echt niet normaal meer hoe snel.

Hij is al bijna aan het eind

img1311-b-10-7-pompoen-95131342000765.jpg

Posted

Dat ligt heel erg aan de soort, sommigen soorten rijpen pas laat af. Je kunt zien dat de vruchten gaan rijpen als de steel verandert..die wordt kurkachtig..droger..

De plant ziet er heel goed uit. Ik zou hem lekker zo laten, en goed in de gaten houden of hij genoeg water en voeding heeft.

• 4 weeks later...
Posted

Rantje, mag ik vragen welk ras je mini pompoen is? Ik heb zelf zaadjes aangeschaft van de Jack be Little en was benieuwd of jij die ook had? Dan heb ik een beetje een idee hoe groot ie gaat worden

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Posted

Tijdens de groei merkte ik heel duidelijk dat het een kruiper is en geen klimmer. Kostte best wat moeite om 'm toch naar boven te krijgen.

Dus op zich kan 'ie hangen lijkt me, maar dan zou je wel een hele grote basket moeten hebben denk ik

Juist omdat 'ie veel te drinken en eten wil denk ik dat het in zo'n ding snel de verkeerde kant opgaat. Misschien iemand met ervaring hiermee?

Posted

Heb namelijk maar een klein tuintje. Veel te klein voor al mijn grooste tuin-ideeen

Ben dus aardig wat vlieg- en stuntwerk aan het verrichten om alles een passende plek te geven, maar ben bang dat ik toch echt de hoogte in moet met bepaalde grotere planten. Ik baal erorm van de 3 grote containers die ik ook in mijn achtertuin moet hebben staan, want die nemen zoveel ruimte in beslag!

Had zelfs al het idee om op het platdak van mijn schuurtje het een en ander te gaan verbouwen, maar zie mezelf nog niet elke dag met gieters water via een trapje het dak opklimmen..

Oke, omdat er op het zakje stond dat pompoentjes nog tot en met juli te zaaien waren heb ik toch maar 1 zaadje in de tuin in de volle grond gestopt... Ben benieuwd of het nog wat gaat worden dit jaar

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!