dennislp Geplaatst: 16 juli 2012 Geplaatst: 16 juli 2012 http://www.cleanlighthobbyunit.com/nl/ Is er iemand die daar meer over weet? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
RobO Geplaatst: 17 juli 2012 Geplaatst: 17 juli 2012 UV ontsmetting wordt door de profs gedaan zie oa hier; ik heb de cleanlight wel eens ge-imiteerd door een oude hoogtezon (= gezichtsbruiner) te gebruiken.Dat werd toen een bladbruiner.... Na een paar pogingen ging het goed op een centimeter of 50 van het blad, maar je moet het elke dag doen omdat er telkens nieuwe spoorvorming is. Net gelezen dat alleen de spoorvorming wordt onderdrukt, niet de al gevormde ettertjes.Ik heb het niet volgehouden wegens teveel werk en wegens misschien resultaat. Quote
Borsalino Geplaatst: 22 juli 2012 Geplaatst: 22 juli 2012 Zou dit ook gaan met zo een UV handtoestel op batterijen waar restaurateurs een schilderij de gebreken mee opsporen? Dat is natuurlijk makkelijker in een serre zonder stroom en me dunkt goekoper dan 159 eurokes. Zijn toch dezelfde UV lampen zoals in bv een nageldroger voor valse opgeplakte nagels. Of zou er verschil zijn in UV lampen? Quote
Borsalino Geplaatst: 22 juli 2012 Geplaatst: 22 juli 2012 Ondertussen gevonden dat de UV lamp(pen) een nm beriek moeten hebben tussen 200 en 280 met 253.7 nm als beste voor gebruik op planten. Dus deze is ok kan je schakelen tussen 2 waarden http://www.vanstratenalbums.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,536/category_id,22/option,com_virtuemart/Itemid,26/ De dunkt gezien de prijs het proberen waard, misschien is een handtoestel op batterijen met enkel 254 nm nog goekoper. Verder Goechelen....................... Quote
dennislp Geplaatst: 22 juli 2012 Auteur Geplaatst: 22 juli 2012 Ja zelf zoiets maken moet ook haalbaar zijn, of met goedkope alternatieven werken. Alleen is zo'n klein dingetje wel erg klein denk ik? Ik lees op meerdere plekken: "UV-C TL buis is gemaakt op UV spectrum van 254 nm."Zou je met zo'n UV-C TL buis dan al ver genoeg komen? Edit; ik lees dat UV-C TL buizen worden ook gebruikt voor algen in vijvers. O.a. hier kan je er flink wat vinden: Vijvercentrum Nederland Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Borsalino Geplaatst: 22 juli 2012 Geplaatst: 22 juli 2012 Ben er zeker van dat het als het een UV-C lamp is zelfde is. Als Cleanlight er een pattent op heeft zegt dat wel genoeg, en er staat zelfs bij ook voor hobbytelers. Want zoiets is zelfs makkelijk in elkaar te knutselen voor veel minder dan de 159 eurokes. Het is net de 254nm versie die de meeste schimmels enz doodt. En die lampen zijn gewoon vrij te koop, dus twijfel zeker niet of zo een handtoestelletje zelfde effect heeft als het maar de korte golfversie is.Gewoon langer dan de 5 sec over je planten gaan, of een meer watt draagbaar batterijtoestel kopen of maken. De Cleanlight heeft ook maar 11 watt aan boord. Quote
Arne Aiking Geplaatst: 23 juli 2012 Geplaatst: 23 juli 2012 UV ontsmetting wordt door de profs gedaan zie oa hier; ik heb de cleanlight wel eens ge-imiteerd door een oude hoogtezon (= gezichtsbruiner) te gebruiken.Dat werd toen een bladbruiner.... Na een paar pogingen ging het goed op een centimeter of 50 van het blad, maar je moet het elke dag doen omdat er telkens nieuwe spoorvorming is. Net gelezen dat alleen de spoorvorming wordt onderdrukt, niet de al gevormde ettertjes.Ik heb het niet volgehouden wegens teveel werk en wegens misschien resultaat. Hoi Robo, mijn naam is Arne Aiking. Ik ben directur van CleanLight. De straling die afgegeven wordt door een gezichtsbruiner is anders dan van de CleanLight Hobby Unit. CleanLight wordt gebruikt op professionele tuinbouwbedrijven in 20 landen als vervanging voor bestrijdingsmiddelen. Soms gedeeltelijke vervanging. Soms algehele veravnging van bestrijdinsmiddelen. Als je wil, kun je contact opnemen met mij dan stuur ik jou een (gratis) handleiding toe. MVGArne Aiking Quote
Arne Aiking Geplaatst: 23 juli 2012 Geplaatst: 23 juli 2012 Zou dit ook gaan met zo een UV handtoestel op batterijen waar restaurateurs een schilderij de gebreken mee opsporen? Dat is natuurlijk makkelijker in een serre zonder stroom en me dunkt goekoper dan 159 eurokes. Zijn toch dezelfde UV lampen zoals in bv een nageldroger voor valse opgeplakte nagels. Of zou er verschil zijn in UV lampen? Beste Borsalino, dank voor jouw bericht. De lampen die restaurateurs en of nageldrogers gebruiken zijn heel anders. Die hebben niet een schimmeldodend effect. Er draaien inmiddels een paar honderd CleanLight Hobby Units. En inmiddels draait CleanLight ook op professionele tuinbouwbedrijven. Met name in de roos. Als je vragen hebt, of advies nodig hebt, dan staan wij je graag te woord. MVGArne Aiking Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.