Ga naar inhoud

Een paar 'resistente' tomaten-rassen getest

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi Geedee,

ik zat net nog eens te lezen,Jorieke heeft in haar lijstje in dit draadje, ook een Golden Currant.

Maar ik denk niet dat haar Broad Ripple Yellow Currant en mijn Golden Currant dezelfde zijn.

Maar ik kan mij vergissen.

Wellicht brengt Jorieke uitkomst.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Ik begrijp hier uit Jorieke, dat je er van uit gaat dat het eenzelfde soort is.

Op de foto ontwaard men waarschijnlijk ook tomatenstokken tussen de voorgenoemde tomatenplanten.

Echter, echt klimmen wilden ze niet.

Ze begonnen al ras zijdelings te groeien.

Bij het geforceerd omhoog brengen van de takken, braken er een aantal.

Waarna ik heb besloten ze maar hun gang te laten gaan.

Ik denk wel dat het goed zou zijn om te dieven Jorieke.

Als ik de groeispurt zie die de plant steeds levert, verwonder ik mij dat er überhaupt nog tomaatjes aan zitten.

Na het dieven lijkt het mij, dat er meer energie naar de tomaten kan gaan.

Veel tomaatjes zitten er bij mij wel aan, maar geel worden doen ze nog niet echt.

Plus vele tomaatjes barsten nu, vanwege de vele regen.

Maar goed, daar ik zo veel te doen heb, en vanwege de proefneming heb ik besloten ze niet te dieven.

Maar aanraden zou ik het wel.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Echter, echt klimmen wilden ze niet.

De tomatenplanten leid ik, vanaf dat ze 50 cm groot zijn, meteen langs een stok en bevestig de plant ook hieraan ter steun. Uit zichzelf klimmen doen ze, bij mij weten, niet.

Geplaatst:

Nee oke, daar heb je gelijk in Geedee.

Maar de meeste tomaten planten groeien graag omhoog.

Deze wilde tomaat groeit heel graag opzij.

Dat verschil probeerde ik te omschrijven.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Ik heb het opgegeven om tomaten buiten te kweken. De groei leek in eerste instantie afgelopen twee jaar goed te gaan, maar plots toch weer phytophthora waardoor ik dus twee seizoenen een stuk of 12 tomatenplanten heb kunnen rooien. Het gekke is dat ik er in de kas totaal geen last van heb. Mijn indruk is dat regen direct op de plant funest is. In het buitenland zie je dan ook vaak dat men tomaten kweekt onder een afdakje van lichtdoorlatend golfplaat of zo.

Ik denk dat ik binnenkort ook zo'n constructie ga maken en het dan volgend jaar maar weer probeer. In een plastic "tomatenhoes" geloof ik niet zo, volgens mij wordt het onder die hoes veel te vochtig waardoor je opnieuw de kans op allerlei narigheid vergroot.

Geplaatst:

Ik ga volgend jaar ook alleen nog maar in een tunnel kweken. Ik word moedeloos van. De resistente rassen beginnen nu lelijke plekken te krijgen, ik zal even noteren (en hier melden) welke er eerst aan gaan. Maar het komt inderdaad precies wanneer de vruchten af gaan rijpen (hoort bij de ziekte).

Ik wil geen tomaten hoeven kopen, want ik wil alles wat we eten zelf kweken. Dus dan eten we dit jaar weer bijna geen tomaten-producten. Soep, puree, saus, etc. En dat terwijl ik erg veel planten had, en er maanden druk mee ben geweest (opkweken, opbinden, uitplanten, dieven, snoeien, etc.)

Geplaatst:

Niet helemaal mee eens Dennis.

De afgelopen twee jaar kweekte ik in het kleine tuintje van onze vorige woning, het meest tomaten.

In Topsy Turvy®s , bloembakken op het balkon en zo wild in de tuin.

We aten ons ongans aan de tomaten.

Vorig jaar viel de smaak tegen,door het achterblijven van de zon.

Maar dat jaar daarvoor, lekkere zoete tomaten in niet op te krijgen hoeveelheden.

Geen Phytophthora of wat dan ook.

Het valt mij daarom zwaar , dat juist nu wij veel ruimte hebben, we zo weinig tomaten hebben.

Gezien het vreselijk natte weer, was Phytophthora niet anders dan te verwachten.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

De red cherry large, de tiny tim, geeft zoveel oogst, en ze zijn echt niet klein,en de mille fleur,de gele en ze zijn zo sappig en lekker. Heb er al veel weg gegeven aan schoonouders, schoon/dochter, en mijn weeg schaal is bijna weer op 500 gram, en er hangen er nog zoveel aan. nee echt een super oogst. had vorig jaar een plant bij welkoop vandaan, moet ik eerlijk zeggen dat de zomer niet best was, maar nog geen 500 gram van die plant. ga ze volgend seizoen zeker weer zetten.

Geplaatst:

Ja je kunt gerust buiten een leuke oogst tomaten halen. Maar als je echt zelfvoorzienend wilt zijn met tomatenproducten heb je toch echt wel minstens een stuk of 20 planten nodig. En om die nou allemaal in onderstebovenhangpotten neer te gaan zetten In de volle grond is het risico gewoon te groot om ieder jaar een grote hoeveelheid vleestomaten te oogsten. Als je de ruimte hebt voor een (tunnel)kas zou ik die zeker neerzetten. Een nieuwe tunnelkas van goede kwaliteit kost dan wel een paar honderd euro maar na een aantal jaar verdiend het zich wel weer terug als je kijkt wat biologische tomaten van die kwaliteit kosten .

En nu weer even ontopic: de millefleur staat hier in de kas, krijgt gigagantische trossen en er komen honderden tomaatjes aan. De smaak is goed maar lang niet zo lekker als de brown berry of black cherry. Ze is wel phytophthora gevoelig.

Geplaatst:

Ik schaam me er bijna voor om te zeggen dan hier ook de buitentomaten er redelijk bijstaan....

Ik heb een paar weken geleden een paar planten geruimd(nadat de ziekte in de aardappelplanten was gesignaleerd en een aantal tomaten verdachte zwarte plekken hadden)

Gisteren weer een leuke oogst buiten:

pict404346301345122339.jpg

Het zijn allen vleestomaten en ik moet zeggen die grote gele tomaten wegen steeds 400 gr. of meer per stuk en die planten vertonen nog niks.....Het is een heirloom tomaat en het zaad komt uit de carousselbox ; er stond op grote gele vruchten tussen de 500 gr tot 1 kg.

Verder had ik gelijktijdig een rio grande tomaat buiten staan....die planten zijn op 1 na allemaal geruimd ....dus m.i. niet echt resistent

Geplaatst:
....Het is een heirloom tomaat en het zaad komt uit de carousselbox ; er stond op grote gele vruchten tussen de 500 gr tot 1 kg.

Misschien kan je er wel zaden van bewaren..of heb je al gedaan, en kunnen we via de carrousel erachter komen hoe ze heten? De heirlooms hebben allen een naam? Ik ruil er graag een paar.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja bij mij ook wisselend dit jaar.. de planten die de meeste vruchten hadden hangen waren ineens binnen een dag zwart inclusief vrucht. Meteen geruimd! En een aantal struiktomaten doen het goed. Zien er mooi uit veel bloemen maar nog geen vruchten. De tomaten die overdekt staan vertonen nauwelijks nog problemen (dat is de sweet F100 van garant staan onder een afdakje) Een deel andere soorten die in de koude bak staan hebben her en der bruin en aangetast blad. Morgen ga ik de planten kaal maken en laat ik er alleen de vrucht nog aanhangen in de hoop dat ze nog net even narijpen. Ondanks het bruine blad heb ik er wel redelijke tomaten maar wel veel minder dan vorig jaar. Dit jaar is helaas een wat slechter tomaten jaar. Weinig zon, minder vruchten, later vrucht en door het enorme hoeveelheid neerslag veel tomaten ziekte.

Geplaatst:

Ik heb dit jaar een Green Zebra staan die immuun lijkt voor phytophthora. Al m'n andere planten hebben er (in meer of mindere mate) last van, ik heb wel oogst maar ik loop wel elke dag alle planten langs en knip dan ieder blaadje dat maar een beetje een plekje heeft af, zo hou ik het onder controle. Die ene Green Zebra is de enige plant waarbij ik nog geen enkel plekje gezien heb. Hij heeft tijdens de hele regenperiode met z'n onderste bladeren tegen ander gewas aangedrukt gestaan (hij staat in een grote bak met allerlei andere planten, helemaal volgeplant), kon daar totaal niet opdrogen, hij was elke keer dat ik m'n ronde deed met de schaar echt kletsnat, en hij wordt zeker wel blootgesteld aan de schimmel want alle planten eromheen hebben er wel last van, maar geen plekje te zien op die Green Zebra.

Ik heb vorig jaar ook Green Zebra geteeld (twee planten toen, dacht ik) en kan me niet herinneren dat die toen speciaal resistent waren ofzo.

Ik ga van deze 'resistente' Green Zebra wel zaadjes nemen om volgend jaar mee verder te gaan, maar ik denk niet dat het zo simpel is dat alle nakomelingen van zo'n plant ook 'resistent' zijn. Vorig jaar had ik wat gele kerstomaatjes (weet niet welke soort precies) die bijna niet door de phyt aangetast werden, maar dit jaar hebben die wel (veel) phyt.

Geplaatst:

Ik heb 3 tomatenplanten in pot onder de heldere hemel staan, en die moet ik eerdaags ruimen, echter al de tomatenplanten die onder t afdakje staan vertonen hooguit een bruin randje (op de tomaten) als ze te weinig water krijgen, waarna ik ze zo'n beetje verzuip en weer laat opdrogen

Maar t werkt hier echt geweldig als ik dat verschil zie. Gewoon wat balkjes en plastic en klaar. En heerlijke tomaatjes, van gele en rode, tot grote en kleine, ronde en heirloom, alles gaat hier ok onder t afdakje

De enige die t zonder afdak wel goed doen zijn de mini tomaatjes die gewoon in pot op een tafel staan. Oh ja, die staan meer onder t dak van t huis, die steekt een heel klein stukje over bij de achterkant van t huis.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Henk, je moet er niet zoveel van voorstellen hoor, het is meer een houtje-touwtje oplossing om te zien of het er met afdakje beter zou gaan. En gelukkig voor mij, was dat zo.

Ik zal even wat foto's opsnorren uit het geheugen...

Ok.. dit is een foto van voor het afdakje, datum 11-7, de tomatenplanten staan achter de mooie oranje goudsbloemen-rand:

dsc071226051345466989.JPG

En toen kwam m'n pa aan met een paar flinke palen en wat dikke latten (van z'n werk), hebben we paalpunten opgehaald, en wat geknutsel en geplak verder stond dit er ergens begin juli:

dsc084554201345468155.JPG

Maar omdat het nogal een wildernis werd en ik geen bamboestokken over had, maar wel electradraad, heb ik een soort van zigzag bovenin gemaakt waarnaar ik de tomatenplanten kon leiden. Flinke snoei en gedief gedaan en na de vakantie hing het ineens vol met tomaten

Nog even een voorkant/achterkant:

dsc084744101345468368.JPG

dsc084815941345468387.JPG

Onder het afdakje wordt het in de warme zon soms een graad of 45, onderaan blijft dat uiteraard wat minder warm. Maar het belet de harde regen om daar over de planten neer te vallen en het houdt de tomatenplanten luchtig door flinke snoei en omdat het plastic niet doorloopt naar beneden. Een mens moet er zo af en toe nog bij kunnen.

Good things come in small packages

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...