Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Een paar 'resistente' tomaten-rassen getest


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik heb 7 verschillende tomaten-rassen staan, die volgens meerdere bronnen min of meer resistent moeten zijn tegen Phytophthora.

Gewoon als test, omdat ik de afgelopen jaren niet erg veel geluk heb gehad met tomaten. Nou was het ook steeds raar weer, met natte zomers.

Ik zal proberen om bij te houden welke rassen toch wel wat ziekte gaan vertonen. Welke dat als eerste doen, en welke rassen langer blijven staan.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik alle tomaten bij elkaar heb staan. Wel met voldoende ruimte, in een nieuw stuk moestuin. Ik zal er nog wel wat foto's van plaatsen. Ik heb er prei en basilicum tussen staan. Niet om een speciale reden, maar meer zodat er geen tomaten pal naast elkaar staan. Er zijn geen planten die elkaar raken.

Ik bespreek nu eerst de zaken die mij opvallen, buiten het wel of niet resistente vermogen. Want dat laatste is nog niet aan de orde.

 

- Bianca Cherry -- maakt kleine trosjes, met kleine tomaatjes. Zachtgeel, niet echt wit . De planten maken ontzettend veel dieven. Voor elke dief die je wegbreekt, komt er een heel bosje met dieven op die plek terug. Ook komen er dieven op de trosjes met vruchten. En op knooppunten op de bladeren. Als je die niet weghaalt, krijg je een enorme jungle.

Ik heb 2 planten in de kas, die zijn erg lelijk omdat hun blad krult en moeilijk doet. De top heb ik er al even uit. Want hij groeit hard. Buiten staan ook een 3-tal planten, die hebben wel mooi blad.

### Qua tomaatjes (niet bijzonder lekker), opbrengst (kleine trosjes), en dieven, komt deze plant sowieso al niet meer terug volgend jaar.

 

- Matinchen -- Mooie trosjes (10 vruchten) met mooie kogelronde tomaatjes. Groter dan een cherry-tomaat, kleiner dan zo'n tasty tom (supermarkt). Maar dat scheelt niet veel. Smaak is goed.

### Is wel een blijvertje denk ik. Tot nu toe dan

 

- Rote Murmel -- Grote lompe planten, met kleine trosjes met nog kleinere tomaatjes. Ik heb ze nog niet geproefd. Maakt veel dieven, op elk mogelijk knooppunt in/op de plant. De plant ziet er verder mooi en gezond uit. De plant die er naast staat (naar mijn weten ook een rote murmel, maar ik kan natuurlijk wat verwisselt hebben) krult met zijn blad, en ziet er ronduit slecht uit. Geen phyto, maar iets anders. Heb het nog niet opgezocht, maar er zijn meer planten die er last van hebben.

### Niet echt een fantastische soort zo op opbrengst en groei.

 

- Resi Gold -- Trosjes van zo'n 8 vruchten. De vrucht is wat kleiner dan bijv. een tasty tom. De planten zijn ook gekruld, maar dat zal wel aan de kas liggen. Ze staan in de vollegrond, dus er zal wel wat met de grond aan de hand zijn.

De smaak is goed.

foto00327801342448863.jpg

 

- Broad Ripple Yellow Currant -- Maakt erg veel dieven. Zie ook de beschrijving bij de Bianca Cherry. Ik maak nog wel een foto van de dieven op de bladeren, ik had het nog nooit eerder gezien. De planten zijn een stuk mooier dan die van de Bianca Cherry. Maar de vruchten lijken zo ontzettend veel op de Bianca Cherry (of andersom... ) dat ik bijna ga twijfelen of ze wel eens verschillend zijn.

 

- Hybrid-2 Tarasenko -- Hier heb ik helaas maar 1 plant van. Geen idee waarom, er zullen er wel wat zijn gesneuveld (heb ik niet zo goed bijgehouden ). Die plant staat buiten, dus er hangt nog vrij weinig aan. Hij groeit goed, maakt niet lastig veel dieven. En de trossen splitsen zich, waardoor 1 tros 2 kanten op gaat en het dus eigenlijk 2 trossen worden. Lastig uitleggen Maar er komen dus heel wat vruchtjes aan! Als ik google op deze soort, dan zie ik dat de vruchten best leuk groot worden. Dus dat beloofd wat.

 

- De Berao -- Mooie tomaten, een stuk of 8 per tros. In de kas (1 plant) beginnen ze nu te rijpen. Ze zijn groter dan een (groot) ei, ik weet nog niet hoe ze smaken.

 

(ik werk de beschrijvingen nog verder uit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen van deze tomaten, blijf het volgen. Het krullen kan de soort zijn(Coeur de Boeuf doet dat erg bv), maar komt sowieso voor bij planten die flink groeien. Als er meer tomaten aankomen zou het minder moeten worden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb buiten nu een 5-tal planten moeten ruimen. Het waren alleen geen 'resistente' rassen... Maar een paar andere rassen. Granny smith, yellow pear en een longkeeper. Ze hadden nog geen tomaat gegeven (alleen wat onrijpe, nog lang niet grote vruchten), dus dat is weer balen. En wie weet welke planten ze aan hebben gestoken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Verder gaat het goed met de planten die er nog staan (en dat zijn er nog heel wat). De bianca cherry komt er in ieder geval niet meer in volgend jaar. Veel te kleine trosjes met veel te kleine tomaatjes. Voor de rest zijn er nog geen overduidelijke afvallers. Zeker nog niet qua resistentie, en ook niet qua opbrengst/smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yellow pear heb ik ook. De planten staan in een klein kasje. de 1e trossen zijn bijna allemaal geoogst. 2 a 3 weken terug werden de 1e rijp. Ze zijn wat klein, met een enkele wat grotere, maar veel heel kleine. De meest rijpe vallen af. Blijven ook daarna wel mooi ongeschonden liggen , ook een paar dagen. Ding maakt veel en snel grote dieven. Oook de dieven maken snel bloemen ( ik had de planten na 3 a 4 volle trossen getopt )

 

Plant is gezond en ongeschonden. De beste van de soorten die ik heb staan.

 

Smaak: heel matig hoor. Gewoon , wel licht zoet, weinig zuren. Gewone iets zoetere maar vrij vlakke gewone tomatensmaak, ietwat richting melig zelfs ( niet erg ). Ziet er wel mooi uit in salades. Mooi diep geel. Maar om nou te zeggen: jeempie wat een genot ? nee. Komt er bij mij niet meer in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was mij niet bewust dat phytophtora en botrytis en andere ziekten zo'n probleem vormden dus heb allemaal niet-resistente soorten gekocht. Tot nu toe staan de meesten nog maar voor sommigen houd ik mijn hart vast.

 

Het krullende blad hebben ze allemaal gehad (op 1 na). Volgens mijn vader is dat heel gebruikelijk bij gezaaide (=niet - geënte) tomaten. Hij is tomatenkweker geweest en had dit ieder jaar. Dat is mij als kind natuurlijk ontgaan. In dat geval gaven ze extra bemesting: magnesiumsulfaat als bladvoeding en stikstof bij de voet. Alternatief was nog kali-salpeter geven bij de voet. Aangezien ik dat even niet had heb ik gewoon wat voeding bijgegeven; de planten 's ochtends vroeg nog even gesproeid en hopen dat ze erdoorheen groeien.

Toen de komkommers vervolgens ook in het (waarschijnlijk) mozaikvirus liepen heb ik toch verder gezocht naar de juiste meststoffen. Alles heeft nu extra kalium en stikstof gekregen en het lijkt beter te gaan.

 

Ben benieuwd of jullie die krulbladeren vaker hebben gehad.

 

Overigens heb ik 1 soort die werkelijk nergens last van heeft en inmiddels aan de nok staat en vol hangt met heerlijke tomaatjes: de honingtomaat. Gewoon een paar van die peperdure honingtomaatjes bij de Turk gekocht, open gesneden en in de grond gestopt en zie hier het resultaat:

 

honingtomaten16361344027404.JPG

 

PS volgens de overlevering worden de gekrulde bladeren ook door een virus veroorzaakt maar ik heb de naam niet kunnen vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net weer een aantal planten in de kliko gepropt. Er zaten al heel wat vruchten aan! Groen, en die rijpen nooit na. Ze worden altijd bruin en vies.

1 voordeel: de rassen vast mijn test-lijstje staan er nog steeds. Het waren dus weer de rassen die niet het 'resistent'-label hebben gekregen. Die planten staan er nog vrij mooi bij! Ik snoei ze vrij veel, dus echt mooi zijn ze nou ook weer niet

 

Zal het ooit weer een tomaten-zomer worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat je dit bijhoudt Jorieke! Ik heb elk jaar zo'n pech met de tomaten, ze worden altijd ziek. Ik heb helaas geen kasje, dus moet met afdakjes ed werken. Maar tot nu toe heb ik geen één jaar de tomaten gezond kunnen houden. Dus de uitslag van jouw test wordt mijn bestelling van volgend jaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan nog steeds. De soorten die er omheen staan, en niet als resistent zijn gekocht, moet ik 1 voor 1 ruimen. Behalve de Ida gold. Niet gekocht als resistent ras, maar tot nu toe doen de 2 planten het erg goed. Ik heb er nog niet veel van kunnen oogsten, maar de tomaten kleuren nu hard bij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pluk heel veel bladeren af van onder af en alles wat maar enigszins aangetast lijkt. En dat lijkt nog steeds goed te gaan. Ik kan nog veel mooie tomaten oogsten, ook van de (vele) planten die buiten staan (zonder afdak).

Ik heb ooit ook één jaar gehad waarin alle tomatenplanten ziek werden, maar nu ik die bladeren wegpluk en ze heel veel bijmest, gaat het eigenlijk erg goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er op... (heel voorzichtig...) dat enkele van mijn planten het ook gaan overleven... Zijn weer goed aan het groeien en blad maken na de grote kaalslag.

De Yellow Pear in ieder geval niet... tot in de kern aangetast. En das jammer want die vindt ik juist erg lekker.

De Kruisbestomaat lijkt ook erg bevattelijk te zijn.

Zal vanmiddag maar eens goed kijken hoe de stand nu is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tomatenplanten had ik in juli ook volledig kaalgeknipt. Het was enkel nog stam met trosjes tomaten aan. 1 plant heb ik ondertussen weggehaald, omdat de stam ook aangetast was. Maar de rest staat er allemaal nog en de eerste tomaten zijn vandaag geoogst.

Verschillende planten krijgen terug gezond bladjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf alleen maar buiten tomaten. Ik was zelf heel laat met zaaien (eind april) omdat ik daarvoor nog geen tuin had. Toen ik hoorde dat ik een tuin ging krijgen heb ik toch nog maar gezaaid.

Ik kan gelukkig zeggen dat ik op mijn 4 soorten geen enkele plant heb die aangetast is, natuurlijk ben ik daar erg blij mee.

Of dit komt door de late zaai betwijfel ik, eind mei zijn de planten de volle grond in gegaan.

Ik heb de soorten:

- Fuzi-Wuzi

- Mirabel

- Tigerella

- Banana Legs

 

Vooral de Bananalegs doet het dit jaar in de volle grond super goed in vergelijking met vorige jaren op mijn balkon.

Voor foto's en meer info kan je op mijn blog kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een aantal wilde tomatenplanten (Freiland-Tomaten) in mijn moestuin.

Deze hebben in tegenstelling tot de andere "normale" tomaten, geen pythophtera.

Dit ondanks dat de wilde tomatenplanten wild om zich heen groeit en zich niet echt laat leiden.

Een groot deel van de takken van deze tomatenplanten liggen gewoon in de modder.

 

Een nadeel van deze tomaten is wel de wilde groei en kleine tomaten.

Of ze ook wilde tomatenplanten hebben die grote tomaten geven, weet ik niet.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de wilde tomaten lekker? En wat is klein? Tegenwoordig zijn de lekkerste tomaten in de winkel ook niet zo groot meer. Kerstomaatjes zijn zelfs heel hip (en ik heb er eentje hier die liefst alleen maar kerstomaatjes wil).

 

Ik ben ook geinteresseerd om die wilde tomaten eens te proberen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, kerstomaatjes grootte hebben deze wilde tomaten.

Ik weet zo een, twee , drie niet welk soort we hebben geplant.

Zijn ze lekker? ....Tja, momenteel vind ik geen tomaat uit onze tuin echt lekker, duidelijk te waterig en proefbaar gebrek aan zon.

Maar de kerstomaatjes smaken nu het beste van alle tomaten.

Let wel, voor de (kruipende) wilde tomaat heb je zeker een vierkante meter grond nodig.

Eerder twee .

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Geedee, ik had uw bericht over het hoofd gezien. Mea Culpa

 

"Heb je zo'n wilde tomaat wel eens "gedieft" of anderzijds geprobeerd "in te dammen"eventueel tomaatjes "gekrent"(zoals bij druiven)?" vroeg Geedee.

 

De tomaten heb ik zeker wel geprobeerd in te dammen, dit door complete takken weg te knippen, zeker ook omdat ze direct naast een pad staan, en ik er niet meer lopen kon.

Soms moet het iedere drie dagen gebeuren.

Nu moet ik u zeggen, ik probeer nu te testen wat voor tomaten ze leveren en of ze bevattelijk zijn voor pythophtera.

Tot heden dus niet.

 

Dit jaar is voor mij een test jaar, niet alleen voor de tomaten, maar in het geheel wat moestuin aangaat.

Ik ben hier momenteel alleen, mijn vrouw is nog in ons oude huis, en wegens mijn handicap (ik heb nog maar één hand), gaat mij alles moeilijk af.

Vanwaar alles er redelijk verwaarloosd bij staat.

Reken daarbij dat wegens de verhuizing we veels te laat in de moestuin begonnen zijn.

Mijn vrouw stelde, begin maar niet meer met de moestuin dit jaar.

Maar ik dacht, laat ik dit jaar dingen testen, opdat ik het volgend jaar niet mee hoef te doen, en wellicht fouten die ik dit jaar (veelvuldig) maak , volgend jaar hopelijk achterwege laat.

 

Zo ook de test met de freiland tomate.

Deze wil ik volgend jaar in grotere getallen uitplanten, en dan redelijk aan hun lot overlaten.

Dat doe ik nu ook een beetje.

Echter het uitdunnen lijkt wel noodzakelijk (zeker als je nog lopen wilt over het tuinpad).

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

" hoe is precies de naam en waar heb jij het zaad vandaan?"

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Tja, daar hebben we een probleempje.

Mijn vrouw stuurde een selbstversorger een hoeveelheid zaden toe van deze tomaat, en wel in de originele verpakking.

 

Maar ik ben er haast zeker van, dat het om het volgende ras gaat.

http://www.dreschflegel-shop.de/product_info.php/wildtomate-golden-currant-p-2132

1 x Wildtomate Golden Currant (35863) = 2,20 €[inkl. 7% MwSt zzgl. Versandkosten

 

Wildtomate Golden Currant

[35863]

L. pimpinellifolium

 

2,20 €

[inkl. 7% MwSt zzgl. Versandkosten]

 

wächst flächendeckend auf mindestens 1 m². Äußerst wüchsige Tomate. Früher Ansatz kleiner, gelber Früchte, die bis in den Herbst reichlich gebildet werden. Besonders freilandgeeignet. v M Feb.-M März, p M Mai, 100x100. Inhalt reicht für ca. 15 Pfl.

------------------------------------------------------

Lees : wächst flächendeckend auf mindestens 1 m²!!!

Äußerst wüchsige Tomate (dus rapide groeiende tomaten plant)

Besonders freilandgeeignet - dus zonder afdakje geschikt

 

 

Ik heb bij deze winkel ook de soorten Rote Murmel, Schmucktomate en pubecens gekocht, maar niet geplant.

http://www.dreschflegel-shop.de/advanced_search_result.php?keywords=wildtomate&x=0&y=0

 

Over deze winkel heb ik al eens een bijdrage geplaatst.

Re: Webshops binnen/buitenland za 07 jul 2012, 15:01

post111670.html?hilit=dreschflegel#p111670

 

 

Al mijn andere tomaten die niet onder een afdakje staan zijn aan de Tomate Braunfaule bezweken.

Meerdere tomaten planten hadden zelfs niet eens één rijpe tomaat voortgebracht.

En daarin ben ik niet de enige.

Hieronder een Selbstversorger 10km bij ons vandaan.

 

 

25. Juli 2012

 

Das Ende der Tomaten

 

Innerhalb von nur 5 Tagen sind die Tomaten der Krautfäule zum Opfer gefallen - fürs Foto hab ich sie noch stehen gelassen, werde sie aber gleich entsorgen. Ich habe dieses Jahr nicht eine einzige Tomate ernten können.

http://www.drausendorf.de/gartenjuli2012.html scroll naar onderen.

 

 

Zij gebruikt ook geen afdakje en duidelijk geen wilde tomaat.

 

 

Het wil niet zeggen dat de wilde tomaat niet aan deze pythophtera zal gaan lijden, zeker omdat er vlak daarnaast aardappelen stonden die deze schimmel ook hadden.

Des te meer reden om deze tomaten in de gaten te houden.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben even een paar foto's gaan maken.

 

wildtomate008.jpg

Hier in het midden overwoekeren twee voorgenoemde wilde tomaten planten twee zucchinis (courchette) planten.

Rechts van het pad zijn ook twee van deze tomaten planten te zien.

Op de de kale grond hiervoor stonden tot een paar dagen geleden aardappel planten welke waren besmet met de pythophtera.

De tomaten planten bij de zucchinis zijn hoewel ertegen aanliggend nog niet besmet.

 

 

 

Hieronder de grootte en kleur van een rijpe tomaat.

Ter vergelijking naast een Semmel (broodje) gelegd.

wildtomate012.jpg

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...