Jump to content

Appel en peervruchtjes groeien niet verder?

Marlene

Recommended Posts

Hoi, ik zit met een vraag. We hebben dit voorjaar fruitbomen gekregen, ze hebben ook wel vruchtbeginsels, maar het groeit niet verder. Nou weet ik dat ze al die jaren ervoor wel vruchten hebben gedragen, of komt het dat de bomen geen vruchten hebben door de verplaatsing naar een andere grondsoort? Moeten ze gewoon nog 'settelen'?

Een appel en ook de peer, leggen het seizoen van het vorige jaar de bloemknoppen aan, die overwinteren en in het voorjaar dan bloeien. Is jouw boom verpoot, zal hij gewoon bloeien, maar door het verpoten moeite hebben wellicht om de vruchten van voedsel te voorzien. Idee was geweest ( is nu wel wat laat ) om de meeste peipkleine vruchtjes na de bloei te verijderen. Kan nu nog wel, maar je mag er niet meer vanuuit gaan, dat de andere vruchten nog goed volgroeien denk ik. Volgend jaar beter ! ( nu weghalen , geeft de boom de kans zich beter op de rest te richten )

Maar als ik de vruchtjes die er nu aanzitten laat zitten, dan geeft de boom dit jaar geen vruchten meer? Kan ik ze dan wel gewoon laten zitten voor volgend jaar of kan ik de vruchtjes er nu dan toch maar beter afhalen? Of heeft dat geen effect op een eventuele oogst volgend jaar?

Nou ja, misschien begrijp je het nog niet. Kan hoor, geeft niks ( zitten trouwens rare type/spellingsfouten in mijn antwoord, ma goed )

Je vraagt: "kan ik dan nu de vruchtjes laten zitten tot volgend jaar" ( ?? ) Nee. Appel kan je niet het seizoen uit en de winter door laten zitten, en dat ze dan in het voorjaar verder groeien. Nee. Helaas. Zo werkt dat niet bij dat soort fruit ( wel bij vijgen en citrus bv, maar dan ook in een wat zachter klimaat ) Dus nu de veels te kleine vruchten verwijderen ja. Althans, dat zou ik doen ( je bent al wat laat daarmee, maar die vruchten worden nu toch niks meer )

Volgend voorjaar zal de boom weer bloeien, en wat vruchten geven. Neem ook dan een eventueel te veel aan vruchten weg. Kan de boom zich nog wat beter settlen.