helena Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 Omdat de diepvries nu al propvol zit, denk ik erover om de bakjes soepgroenten die erin staan alsnog te gaan wecken. Heeft iemand daar ervaring mee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 Nog nooit gedaan. Ik denk zomaar dat je op moet passen welke groente je erin doet gezien de ervaringen met erwtjes en de kooktijden voor sperzieboontjes. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted August 13, 2012 Author Share Posted August 13, 2012 Ja dat is waar, heb er afgelopen week nog wat gebroken spercieboontjes aan toegevoegd en erwtjes zaten er al bij. Wel mocht het er nog van komen, dan 3 uur koken in de weckketel dus. Voor de groenten zelf vind ik het voor soep niet erg wanneer ze erg gaar zijn. Veel stroomkosten van het wecken afwegen tegen nog een vriezer erbij waar geen plaats voor is in huis Koelen is duurder dan verhitten en een vriezer draait een heel jaar.. Nou ja, zal foto plaatsen mocht het er van komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LucV Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Als je wilt weten hoe je dingen kunt wecken zou je het boek van de firma Weck aan kunnen schaffen of op internet moeten zoeken. Soepgroenten is goed te wecken maar dan moet eht wel vers zijn zover ik weet. Ook kan je contact opnemen voor advies met www.deoudeheerlijkheid.nl hun wecken heel veel. Bericht oorspronkelijk geplaatst door gebruiker: hemago28. Door een databasecrash zijn alle registraties in de periode van 29 juli tot en met 14 augustus verloren gegaan. Registreer aub opnieuw hier: ucp.php?mode=register Excuus voor het ongemak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henriette Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Ik heb onlangs verse groenten gekocht op de markt zoals worteltjes, selderijknol, bloemkool, bonen , selderijblad etc. Alles goed schoongemaakt en heel fijn gesneden en geblancheerd en daarna aflaten koelen. Toen water met zout gekookt en dat ook aflaten koelen en dat op de soepgroenten gegoten en dat in weckpotten gedaan. De potten in de weckpan gezet en deze met water gevuld en toen aan de kook gebracht en 60 min op 100 graden geweckt. En daarna aflaten koelen en koud weggezet. Ik hoorde wel dat je geen vermicelli in je soep moet doen als je deze gaat wecken , hoe dat zit met vlees erin weet ik niet. Ik gebruik deze potten soepgroenten als basis voor soep. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted August 21, 2012 Author Share Posted August 21, 2012 Waarom laat je het water afkoelen, Henriëtte? Heb je een foto van de soepgroenten in pot, lijkt me gaaf om te zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 .... hoe dat zit met vlees erin weet ik niet. ....Ik heb geen praktijkervaring - ik eet grotendeels vegetarisch - maar ik begrijp dat er anderen zijn die kippen en konijnen en nog zo wat dieren wecken, dus ik denk dat het op zich geen probleem zou moeten zijn. Hoe dat dan werkt weet ik dus niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted August 30, 2012 Author Share Posted August 30, 2012 Als je wilt weten hoe je dingen kunt wecken zou je het boek van de firma Weck aan kunnen schaffen ] Dat boek heb ik, staan geen soepgroenten in. Nu op gevoel geweckt en maar zien of het goed blijft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kleineke Posted August 16, 2014 Share Posted August 16, 2014 ik ga ook soepgroenten wecken...ui - selder - prei - wortel Mijn ouders deden dat vroeger met veel succes, maar papa heeft geen idee meer hoe hij dat deed dus ik dacht alles effe te blancheren, dan in laagjes de weckpot in en kokend water er overheen en dan.... op hoeveel graden en hoe lang zouden jullie alles wecken? Quote http://ingesmoestuin.blogspot.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 16, 2014 Share Posted August 16, 2014 drogen ipv wecken gaat prima met soepgroenten, blijft 1 jaar goed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Ik heb me ook ingelezen over het wecken van groenten, maar dit schijnt toch wel linke soep te zijn ( toepasselijk voor de soepgroenten) . Het schijnt dat geweckte groenten botulisme-gevoelig zijn. http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Traditioneel_wecken/traditioneel_wecken.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 je linkt naar een site die juist zegt dat soep wecken geen enkel probleem is?? Spaghetti saus, soep of tomatensaus wecken is geen probleem:Doordat u dit na het inmaken nog gemakkelijk 15 minuten kan laten koken, zonder dat het een brei wordt, is er geen kans op botulisme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Maar soepgroenten is toch nog geen soep? Dat is toch alleen de groente met water? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kleineke Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Wat je dus normaal altijd nog min 15 minuten laat koken en daarmee is dat risico ook van de baan... Quote http://ingesmoestuin.blogspot.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 ik wou net zeggen. je kookt je soepgroente niet voordat je het eet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kleineke Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 ik heb het recept trouwens gevonden: 60 min wecken in 100 graden Quote http://ingesmoestuin.blogspot.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 ik wou net zeggen. je kookt je soepgroente niet voordat je het eet? Ow is het gevaar weg als je het 15 minuten kookt na openen? In dat geval hoef ik dus niet zo spastisch te doen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 ja dan is het gevaar geweken. De bacterie zelf, Clostridium botulinum, is niet bestand tegen hitte en overleeft het wecken niet. De sporen van deze bacterie kunnen een temperatuur van 100 graden aan en kunnen het wecken dus overleven.De bacterie en de sporen zijn voor volwassenen niet schadelijk (wel oppassen met baby's). Niets om je druk over te maken dus! Het gevaar zit hem is het stofje wat de bacterie uitscheid genaamd botulinetoxine, kortweg botuline. dat is de veroorzaker van botulisme. Botuline is niet bestand tegen hitte. Wanneer het eten minimaal 10minuten wordt doorgekookt is het gif onschadelijk.Wederom niets om je druk over te maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts