helena Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 Vanmiddag het weckboekje doorgenomen omdat ik aardbeien wilde wecken. Lees ik : "Aardbeien bevatten een hoge hoeveelheid klaverzuur. Voor een betere houdbaarheid is het aanbevolen, de aardbeien kort te blancheren; 30 sec. in kokend water. Na het blancheren de aardbeien afspoelen en het water beslist uitgieten omdat dit het onverdraagzame klaverzuur bevat. Heb daar werkelijk niet eerder van gehoord.ook via google weinig info. Heb voor de zekerheid mijn aardbeien toch maar geblancheerd maar vind het triest het rode sap door het afvoerputje te zien lopen. Staat deze tekst ook in de nieuwere uitgaven van het "Weck inmaakboek ", vraag me namelijk af of het toendertijd in 1984 meer speelde dan nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 13, 2012 Share Posted August 13, 2012 In mijn weck inmaakboek uit 1988 staat het ook(bij : Wat kan men allemaal inmaken....4 aardbeien), maar bij de 2 recepten(aardbeiengelei en aardbeienjam) staat het weer niet erbij....heb er ook nog nooit van gehoord. Beetje vreemd....ga nog ff verder zoeken. edit; klaverzuur = oxaalzuur Ik lees dit op inet: Als je gevoelig bent voor dit soort zuur of nierproblemen in de familie heb dan kun je beter oxaalzuurrijke voeding mijden: - spinazie- rabarber- bieten- bessen- asperges- noten- chocolade- thee- koffie- cola- aardbeien- tarwezemelen Wat is er nog gezond Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts