speets Geplaatst: 13 september 2017 Geplaatst: 13 september 2017 Jij haalt wecken en inmaken door elkaar. Inmaken is een algemene term voor het houdbaar maken van voedsel.Wecken is één van de methodes, met behulp van hitte ja Verder kun je ook inmaken met suiker, inleggen in azijn of olie, voedsel drogen enz. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
RobO Geplaatst: 14 september 2017 Geplaatst: 14 september 2017 wij inmaakwecken (weckinmaken, inweckmaken) altijd nog eventjes, potten een minuut of 15 in de oven op 90 graden omdat de randen deksel en bovenkant zoet/zuur toch goed steriel worden Quote
speets Geplaatst: 15 september 2017 Geplaatst: 15 september 2017 Dat resulteerde hier, in de combimag, in gemolten binnenkanten van de deksels!Hangt van je oven af: bij mij dus (te) veel bovenwarmte Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Mellie Geplaatst: 5 oktober 2017 Geplaatst: 5 oktober 2017 Ben augurken en kleine komkommertjes a la cornersmith aan het inmaken. Heb alleen geen mosterdzaad meer kom ik nu achter. Was ik vanmiddag in de Turkse winkel.... grrrMoeten toch nog vannacht in het zout staan. Morgen maar scoren. Ik doe er ook onrijpe meloentjes bij. Ben benieuwd of dat lekker is. Ik maak ook groente in op zn Turks, witte kool, courgette, augurk, wortel, sperzieboon, peper, onrijpe tomaat, rijpe tomaat en veel knoflook. 1 Turks theekopje met zout, 4 theekopjes azijn en de rest aanvullen met water. Quote
Erny Geplaatst: 6 oktober 2017 Geplaatst: 6 oktober 2017 Mellie, ik heb laatst zo'n Turkse inmaakmix gebruikt. Zat ook behoorlijk wat zout in zo te proeven. Ben benieuwd. Quote
Mellie Geplaatst: 8 november 2017 Geplaatst: 8 november 2017 @Erny in die tr mixen zit vaak behoorlijk wat zout idd voor de houdbaarheid. Als het echt te zout is, kun je het wel afspoelen voor gebruik. Ik heb het zoetzuur a la cornersmith geproefd. Zó veel gemaakt nav de enthousiaste verhalen hier. Schoonmama vond het heerlijk, ik vond het mierzoet en maar matigjes. Baalbaal.... Er werd uiteraard geopperd dat ik Turkse pittige inmaak gewend ben, maar ik ken mezelf al een poosje. Ik ben dól op de Hollandse potjes augurk. Maar deze dus niet. Mier en mierzoet. Echt zo balen... ik heb er nu 2 pepers om te huilen zo pittig bij gedaan en een scheut azijn in de hoop dat het zoete minder penetrant wordt. Of is het gewoon een verloren zaak? Ik kan het hebben. Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 november 2017 Geplaatst: 8 november 2017 De Fransen vinden onze inmaak ook veel te zoet, en ik heb lang moeten wennen aan hun zure stokjes zoals ik de Franse augurkjes noem. Nu vind ik het wel lekker. Zelf neem ik vaak veel minder suiker en proef eerst, kan altijd suiker bijvoegen. Probeer het maar met de azijn wie weet. Ik zou het wel even laten trekken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 9 november 2017 Geplaatst: 9 november 2017 Had het niet geproefd. Stom, stom, stom... Vind azijn best vies ruiken en al helemaal als het warm is. Goede les geweest voor me. Volgende x maar een kwart suiker gebruiken van de aangegeven hoeveelheid. Quote
Erny Geplaatst: 9 november 2017 Geplaatst: 9 november 2017 Denk dat het toevoegen van wat extra azijn wel moet werken Mellie. Dat doe ik ook bij die Hongaarse inmaakmix van vorig jaar een omdat deze me niet zuur genoeg is. Quote
Mellie Geplaatst: 9 november 2017 Geplaatst: 9 november 2017 Ik ben heel nieuwsgierig naar het resultaat! Hoe lang denk je dat ik het de tijd moet geven? En wat is een Hongaarse inmaakmix? Quote
Erny Geplaatst: 9 november 2017 Geplaatst: 9 november 2017 Das net zoiets als die Turkse alleen kwam deze uit een supermarkt in Hongarije. Tja hoe lang.... zou het even testen. Even proeven tussendoor tot het goed is? Quote
Mellie Geplaatst: 10 november 2017 Geplaatst: 10 november 2017 Haha pja snap ik, maar wat maakt het Hongaars? Turkse mix zit bv altijd veel citroenzuur, knoflook en chili in wat het typisch Turks maakt. Quote
Erny Geplaatst: 10 november 2017 Geplaatst: 10 november 2017 Eh... heb met moeite de gebruiksaanwijzing vertaald uit het Hongaars maar aan de ingrediënten ben ik maar niet begonnen en het zakje is allang weg dus... helaas... geen antwoord. Quote
Anna3 Geplaatst: 10 november 2017 Geplaatst: 10 november 2017 Jammer Mellie! Het boek is geschreven door Australiërs en ik vind dat hier echt al een bak minder suiker in zit dan wat Nederlandse recepten en het Weckboek zeggen. Quote
Mellie Geplaatst: 11 november 2017 Geplaatst: 11 november 2017 O, toe maar, nóg meer suiker? Ben het niet gewend. Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 juli 2018 Geplaatst: 30 juli 2018 De afgelopen 2 weken verschillende keren komkommerzoetzuur gemaakt waaronder een keer met citreonsap ipv een deel vd azijn.Vandaag weer de cornersmith gemaakt, met extra verse rode pepers en blonde rietsuiker.De pot op de foto is van twee jaar geleden en gisteren opengemaakt..een recept van mergenmetz. Erg lekker geworden, niet heel erg knapperig maak superlekkere smaak die zure bommen! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Saalk86 Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 Ik ga het proberen deze week... ik ga het wel iets aanpassen geloof ik: Komkommers in stukjes / hoekjes of whatever, in een pan en dan zout erover en dan 2/4 uur in de koelkast. Vervolgens afspoelen onder (koud water) kraan. Goed afspoelen! Dan dus een pan opzetten met azijn / water en suiker. De kruiden verschillen (van t recept). Dan de pan met azijn/water/suiker laten koken, Wet iemand hoe lang dit moet koken? Daarna dus in de potjes met komkommers gieten en dan 10 min op kop zetten. Maar dit is allemaal goed genoeg tegen bijv. Botulisme? En heeft iemand de verhoudingen van water/azijn/suiker? Ik meende dat water en azijn ong 50/50 moet zijn en dan ong 3 scheppen suiker? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
paddestoelengek Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 Hoi Saalk86 voor inmaken kijk ik altijd op onderstaande site: https://weckenonline.eu/recepten/augurkenblokjes-inmaken/https://weckenonline.eu/recepten/zoete-augurken-inmaken/ groetjes Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Saalk86 Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Ja die had ik inderdaad voorbij zien komen! Sowieso hele informatieve website!! Maar het is voor een nieuweling zoals mij gewoon lastig dst overal wat anders staat! Ik zag ook dit staan:https://uitpaulineskeuken.nl/2014/10/komkommers-inmaken-3x.html Maar hier word dus weer echt een compleet andere verhouding azijn / water gebruikt en de komkommers worden niet met zout behandeld... Misschien is dat de reden dat ze minder lang houdbaar zijn?! Nog 1 vraagje: kan ik ze gewoon in potjes van HAK doen met deksel of echte weckpotten nodig? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
roeier Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 Gewoon potjes met metalen deksel werken goed. Als het past in een kleine pot vind ik klein beter, omdat je niet gelijk een grote hoeveelheid gebruikt.Net als bij jam maken gaan de potjes bij mij altijd eerst even in kokend water, om later bederf te voorkomen. Maar bederf is toch al onwaarschijnlijk; suiker en azijn hebben beide conserverende eigenschappen. Als je overal wat anders leest over hoe het moet, zal dat in dit geval betekenen dat het niet zo precies komt. Quote
Saalk86 Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 Komkommers halve dag in het zout gelegd en daarna afgespoeld. Voor 1 pot van ong 350 ml:Ong 125 ml azijn gebruikt (azijn met kruiden), lepel suiker en beetje zout. Vrees dat ik komkommers niet goed genoeg heb afgespoeld van het zout... Naja we zien t wel. Ik was zo handig om dus met opzet even te oefenen, volgende keer beter afspoelen. Ik vraag me af of ik de komkommers niet gewoon in bepaalde verhouding water / azijn kan doen (en kleine hoeveelheid suiker?) en verder gewoon niks. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
paddestoelengek Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 Ja dat kan Saalk,tot een paar jaar geleden deed ik dat op deze manier: https://www.surinamcooking.com/komkommer-op-azijn/ ik maakte een plasstic (pindasaus)emmertje vol volgens het recept en bewaarde het voor alle zekerheid toch maar in de koelkast. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Jorieke123 Geplaatst: 15 juli 2020 Geplaatst: 15 juli 2020 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.