Jump to content

Verdelen en verwerken van een varken

Jorieke123

Recommended Posts

Nou, daar is ie dan... we hebben Jimmy (blijven we hem Jimmy noemen? ) vanmorgen opgehaald. Gewoon zo achterin de caddy. Welja... Gelukkig wist ik dat nog van de 2 bokjes die we vorig jaar hebben laten slachten. Dus had ik een mooi tafelkleedje meegenomen (die lag er nog van de moestuindag. Netjes in verpakking ) "leg maar op het bloemetjeskleed" zei ik tegen de jongen die, gehuld in witte jas met wit petje, even meehielp met het zeulen van de enorme stukken vlees. Normaal zagen ze een varken doormidden, en heb je 2 helften. Dat leek ons niet te tillen/hanteren, dus ik heb gevraagd of de stukken iets kleiner konden.

We hebben nu 2 stukken buik/rib, 2 hammen/achterpoten waarvan 1 met staart. En 2 voorpoten met 2x een halve kop daar aan. Nog steeds zeer zware stukken die we met zijn 2-en moeten tillen. Voornamelijk omdat je zoiets zwaars normaal tegen je aan houdt als je ze tilt. Maar dat is niet echt handig met vlees. Volgens het papiertje weegt het bij elkaar 131 kilo.

De standaard eetbare ingewanden (minus darmen, longen, etc.) zitten er bij, plus een zakje met 50 meter schone darm, niet van Jimmy zelf helaas. Darmen schoonmaken doen ze daar niet aan, en ik zag het zelf ook nog niet helemaal zitten. Volgende keer misschien.

En dan is er nog de emmer met bloed. De stukken vlees lijken in ieder geval niet meer op Jimmy. Zijn kop eigenlijk ook niet eens. Ik heb zijn ogen laten verwijderen, dat leek me niet echt een leuk klusje.

Even snel 2 foto's gemaakt, ze lachen ons waarschijnlijk al genoeg uit daar :

foto00100927761344410502.jpg

foto00300831551344410509.jpg

En als Joep zo terug is (moest nog even weg) dan gaan we aan de slag! Ik zal vandaag nog niet veel gaan bereiden. Denk ik... Eerst maar eens de stukken snijden en zagen die we voor ogen hadden. Ham, spareribs, buikspek, kop, dat soort zaken. En dan moet Joep een kistje timmeren voor 1 van de hammen die we gaan zouten. En maken we denk ik al wel wat gehakt. En zouten we het buikspek. We zien wel, we doen rustig aan. DVD van River Cottage op de achtergrond

Kom 7 oktober ook naar de Moestuinforumdag!

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

We hebben alles nu in die ruimte liggen waar we met de moestuindag de tafels met eten hadden staan. Daar is het een stuk koeler dan voorin het huis. En het bloed en de ingewanden liggen in de koelkast (extra koelkastje, die boven staat). De stukken die we niet drogen/zouten moeten zo snel mogelijk de vriezer in, en anders even in dat koelkastje.

Super! En zolang je Jimmy niet bij zn naam hebt genoemd daar, zullen ze je niet al te hard uitlachen hoor!

Als ik het zo zie, hebben jullie er nog wel even werk aan, maar... Met een beetje fantasie zie ik al wel lekkere malse filet-à-la-Jimmy op jullie bord liggen!

Nou, we zijn aan het zagen en hakken en snijden hoor Omdat het niet 2 helften zijn, is het soms even puzzelen om te kijken wat ze op de dvd nou bedoelen.

En ik zit een beetje met het volgende: Ik wil graag hoofdkaas maken, en heb daar ook wel recepten voor. Maar niemand verteld wat je moet doen met de vrij vieze tanden, en vieze neus enzo. Er hangen geen stukken aan ofzo, maar toch is het minder fris. Moet ik wattenstaafjes gaan pakken voor de neus? En wat dan met de tanden die duidelijk 1,5 jaar geen fluoride of tandenborstel hebben gezien?

tandborstel pakken

Als ik ook kookprrgramma's zie met "vergeten" vlees gerechten (varkens- neus, pootjes, etc) komen ze altijd met prachtige stukken aan, van een varken wat volgens mij nog nooit zand heeft gezien, laat staan erin gewroet...

Misschien eens bij een een oudere boer langsgaan? Die slachten vroeger zelf ook, en verwerkten ook alles zonder te verspillen...

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Nou ja, je krijgt de bek gewoon niet eens open. Het hoofd is straal doormidden, dus je ziet aan beide zijden de tanden op elkaar zitten. Ik heb er al wat stukjes uit kunnen trekken met een pincet

Maar goed, alles wordt stuk gekookt voor hoofdkaas, dus misschien moet ik me niet zo aanstellen?

Goed. Even geen updates geplaatst. En wel omdat er gistermiddag ineens een combine in ons tarweveld stond, en we dus ook nog even tarwe hebben geoogst en in kratten hebben gedaan. Oh en vanmiddag zijn er baaltjes gemaakt van het tarwestro wat dan restproduct is.

Oh, EN gisteravond rond 7 uur werd ik misselijk, en ik ben pas om half 3 in slaap gevallen door de buikpijn en het kotsen (sorry...).

Vanmorgen vroeg heb ik alle spullen voor hoofdkaas in de weckketel gedaan, die ik als grote pan gebruik. Want zelfs daar paste Jimmy zijn hoofd bijna niet in.

Dat heeft dik 4 uur staan pruttelen met prei, selderij, wortels, uien en heel wat kruiden. Heerlijk om dat uit eigen tuin te kunnen trekken! Er moesten helaas ook peperkorrels en kruidnagels in, maar die heb ik van Dennislp, geruild tegen kruidenplantjes Dus eigenlijk toch nog wel uit eigen tuin.

Daarna ben ik weer in bed gekropen En heeft Joep nog een heel stuk vlees uitgebeend en verdeeld in stukjes.

Nu voel ik me weer wat beter, al is mijn maag zo goed als leeg. En honger heb ik niet.

Ik ben nu de stukken zacht vlees van de botten aan het halen, en ga er straks dus hoofdkaas van maken. Ik ben benieuwd! Het moet dik gaan worden door de gelei die is ontstaan in de bouillon, waar nu nog niets van te zien is.

Ok, ik heb weer een stomme vraag Ik heb dus kop, tong, en 2 poten een aantal uren in water gekookt. Met alle bouillon-groenten en kruiden.

Dat voor hoofdkaas, en van die bouillon heb ik maar een beetje nodig om bij de uiteindelijke hoofdkaas te doen. Er zijn dus liters en liters bouillon over.

Kan ik dat wecken, als bouillon? (zei toch dat het een stomme vraag was ) of is het niet geschikt omdat het gewoon veel te gelei-achtig wordt? Omdat er veel zwoerd en vet aan de stukken vlees zat? Of moet ik het dan eerst af laten koelen, en er vet vanaf scheppen? En dan weer verhitten en DAN wecken?

Vet afscheppen doe je sowieso al voor de hoofdkaas toch? je kunt het af laten koelen en dan verder ontvetten. Wecken kan je doen, ik vries het in plastic flessen in en gebruik de bouillon voor soep.

Sterkte met je (virus?)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Je kunt er ook nog balkenbrij van maken:

(We hadden nu nog de bouillon waarin achtereenvolgens: longen, milt, hart, tong, zwoerd en varkensbuik waren gekookt. Deze bouillon was al gedeeltelijk verwerkt in de worsten maar er was nog ruim een liter over. Hiervan hebben we balkenbrij gemaakt. Bouillon op smaak gebracht met rommelkruid en zout en er een dikke pap van gekookt met boekweitmeel. Ongeveer 300 ml bloed erdoor en al kokende boekweitmeel toevoegen tot een hele dikke pap was verkregen).

Thanks @Geedee: hm, maar we hebben geen longen, geen tong meer (zit door de hoofdkaas) en de buiken zijn al gezouten om er bacon/spek van te maken.

@Appelvrouw: Ik heb de bouillon niet afgeschept bij het maken van de hoofdkaas. Er was gewoon niets af te scheppen? Misschien ook omdat er nog vel over het vet zat, waardoor het niet echt los kon komen? Die vlees/vetprut zit nu allemaal in bakblikken, en staat op te stijven in de koelkast.

Ik laat het in ieder geval nu afkoelen (of moet dat nog weer versneld, in koud water, omdat er bacteriën in komen?) en kijk dan morgen verder. Het zijn nog vele liters, en wecken is me vorig jaar met bouillon van de kippen erg goed bevallen. Je trekt lekker makkelijk een pot open, het neemt geen ruimte in in de vriezer, en het hoeft niet te worden ontdooit.

Nou, net het bloed gezeefd en in bakjes gedaan. En ingevroren. Om er later nog bloedworst van te kunnen maken. Dat had ik al willen doen, maar goed... we zijn allang blij als we alles in stukken krijgen en in kunnen vriezen. De producten komen dan later wel.

Het bloed was duidelijk behandeld met anti-stollingsmiddel, want er viel amper wat te zeven.

Er was zoveel bloed dat we zelfs nog wat op de composthoop konden gieten. Dat schijnt erg goed te zijn?

Ok... weer een vraag

Ik heb 4 stukken buikspek gezouten. 6 dagen lang, elke keer afgieten en weer opnieuw insmeren met zout (en wat suiker, peper en laurierblad). En van de Engelse DVD moet ik het dan ophangen. Maar als ik in mijn kookboek kijk, naar waar spekjes van gemaakt worden, dan lees ik dat dat komt van gezouten en gerookt buikspek.

Ik moet het dus nog roken. Geen punt! Maar: Moet dat nu, voordat/in plaats van we het op gaan hangen? Of moet het nu eerst even hangen, en DAARNA gerookt worden.

Tja,...

Edit: net wat stukjes opgebakken, van een randje wat ik er af heb gesneden. Ze zien er niet echt uit, zijn namelijk niet rood/roze na het opbakken. Misschien omdat ik geen nitrietzout heb gebruikt? Maar gewoon zout? Anyway: ze smaken goed! Ietwat zout, maar dat vinden wij wel lekker En middenin het stuk spek is het natuurlijk wat minder zout.

Het roken is echt voor de smaak neem ik aan? Ik kan er 2 roken en 2 laten hangen.

Kan het na het roken nog weer hangen? Of moet er dan meteen wat mee? Wat een vragen he?

Ook een goede beschrijving vond ik deze (en die laten het een week in de pekel liggen)

Het spek van de eigen slager was bedoeld voor een verjaardag, die van Hans. Daar zouden nogal wat mensen komen om te eten, dus een stuk spek van ruim 2½ kg was daarvoor op z'n plaats. Ik maakte een pekel van zout, bruine suiker, jeneverbessen, zwarte peper en laurier. Dat wreef ik er stevig in en ik pakte het stuk vlees stevig in met clingfilm in. Het ging een dikke week onder in de koelkast, met een dagelijkse keer- en massagebeurt.

er komt nog een duidelijk en uitvoerig verhaal achteraan....ik denk de moeite waard:

http://kralingskroken.blogspot.nl/2009/05/spek.html

• 2 weeks later...

De stukken spek hangen nu een tijdje, en ik heb er al plakjes van gesneden en die opgebakken. Gloeiende gloeiende wat lekker Precies goed zout (de buitenste stukjes zijn erg zout, binnenin niet) en echt lekker krokant te bakken. (er komt niet weet ik veel hoeveel vocht uit stromen zodra ze heet worden, zoals de goedkoper bagger uit de supermarkt )

Ik heb ze nog niet gerookt, dat gaan we nog wel doen met 1 of 2 stuks.