Moestuin_op_pootjes Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Ik heb 2 aubergine planten in mijn tuin, er zitten nu best wel een aantal bloemen in,maar ze verdrogen steeds. Dus er is nog geen aubergine te zien.Doe ik iets verkeerd of heb ik gewoon pech?Hebben ze net als courgette mannelijke en vrouwelijke bloemen?groetjes Kris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Volgens mij is aubergine best een lastige plant. Ik had vorig jaar in de kas na lang wachten één klein vruchtje en dat is niets geworden. Misschien dat de bevruchting lastig is en kan je wat helpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Ik heb er twee in de kas staan. Ook hier vallen er vrij veel bloemen af maar een paar geven nu toch een vruchtje. Bestuiven doe ik niet dus dat regelen ze kennelijk zelf. Ik heb wel ergens gelezen dat je het bloemkroontje eraf moet halen als het bloemetje uitgebloeid is. Ik doe dat nu maar weet niet of het echt uitmaakt. Er is ook een discussie "aubergine" waar eea instaat. (warme zomer zou ook helpen ) Ik laat ze gewoon nog staan want ik wil toch echt aubergines en er kan nog een prachtige nazomer aankomen.... edit: toch nog even gegoogled: kijk hier maar eens hier staat wat meer over bestuiving.... toch een beetje meehelpen in lastig klimaat:http://www.plantaardig.com/groenteninfo ... eze-zomer/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuin_op_pootjes Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 Bedankt voor de tips. Ik zal aan de slag gaan met een penseeltje Hopelijk heeft dat resultaat, want een aubergine zou wel erg leuk zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Heeft dezelfde oorzaken als het afvallen/verdrogen van de bloemen bij paprika en pepers, o.a. lagere temperaturen en te weinig / te veel water. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinliefhebber Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 in de kas heb ik ook een plant waar een hele mooie vrucht aan zat maar de vrucht is verrot en sommige bladeren zijn geel geworden, waarschijnlijk toch te nat en te weinig zon op die plek, is verder niet bestoven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drentenier Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 In mijn kasje groeit 1 plant. Vanaf het begin heb ik gerommeld met een penseeltje, maar de eerste bloemen verdroogden allemaal (eind juni, begin juli). Heb ook wat gele bladeren gehad toen het zo donker en vochtig was. Na een paar lichtere en warmere weken trok de plant bij. Ik heb nu 2 vruchten groeien. De plant heb ik bewust wat minder water gegeven dan bv mijn pepers (en zeker minder dan tomaten en komkommers). De temperatuur loopt bij mij op zonnige dagen op naar 30-38, maar op donkere dagen komt het amper boven de buitentemperatuur.Vergeet niet dat deze plant ergens uit India komt. In Nederland zou een perfecte zomer voor aubergines dagen hebben met 24-30 graden en 's nachts minstens 15. Zulke dagen waren dit jaar wel erg dun gezaaid, en veel nachten waren ronduit koud. Ik denk dat ik mijn 2 vruchtjes te danken heb aan die paar warme nachten 2 weken terug. Toen voelden mijn bloemen zich kennelijk eventjes thuis, in kikkerland.Als het in de (onverwarmde) kas al moeizaam gaat dit jaar, vraag ik me af of er buiten überhaupt iemand succes heeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Ik mag niet klagen over de aubergine,ik heb er nu 3 vruchten aan hangen,en er aardig wat verwijderd,en er komen weer nieuwe aan. mochten wel wat langer worden,groeien voornamelijk in de breedte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuin_op_pootjes Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 Jorg schreef: Heeft dezelfde oorzaken als het afvallen/verdrogen van de bloemen bij paprika en pepers, o.a. lagere temperaturen en te weinig / te veel water. hmm te veel water zou kunnen. Bij mij staan de twee aubergine plantjes tussen tomaat en courgette in.Ik geef mijn tuintje bijna iedere ochtend water, ik zal eens proberen de aubergine wat droger te houden, wie weet...... Ik neem aan dat ik de verdroogde bloemen eruit kan knippen? of is er nog een kans dat hier een vruchtje uit groeit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts