ilse Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Sinds een paar dagen heb ik last van mini vliegjes die over de aarde van mijn moestuin vliegen. Ze blijven vrij laag. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is dat een vliegende mier ( of hoe je ze ook noemt ) zijn nest misschien heeft gemaakt in mijn tuintje. Kan dit kwaad? Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Als ze gewoon zwart zijn, nee dan kan het weinig kwaad. Gaat dan bijv om fruitvliegjes of rouwvarenmug. De larven van vooral die laatste kunnen wel iets van schade veroorzaken maar alleen bij grote aantallen en bij zeer jonge onderontwikkelde zaailingen leidt de aanwezigheid van dit insect tot problemen bij de plant. De larven maken zich vooral nuttig door dode wortels en ander dood organisch materiaal op te eten. De vliegjes kun je misschien wel als hinderlijk ervaren. Als je ze echt kwijt wilt moet je zorgen dat de toplaag niet te nat is, of je kunt de toplaag enkele cm vervangen. Meer kan ik zo niet bedenken. Vliegende mier zal je vast wel herkennen, die zijn in ieder geval enkele maatjes groter dan genoemde vliegjes. Anders kleurige of grotere vliegjes: maak even een foto! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts