Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuinbonen: hoeveel planten voor 2 personen?


Aanbevolen berichten

Jeanne ik ga aankomend seizoen ook voor het eerst tuinbonen zetten. Ook ik weet niet precies hoeveel planten ik moet zetten dus we zitten in het zelfde schuitje.

Wat ik ga doen, ik zet er gewoon een aantal en oogst de boontjes jong. Als dat niet genoeg is voor een maal dop ik ze en vries ze daarna in net zo lang tot ik er wel genoeg heb.

Het jaar daarop hoop ik dan wat meer te weten.

De opbrengst is natuurlijk ook afhankelijk van het soort en de omstandigheden dus een regel over het aantal planten per persoon zal er niet snel zijn denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van 1 tuinboonplant (soort 3 maal wit) oogst ik ongeveer 100 gram dikke bonen. Als alles goed gaat, dan zijn 8 planten voor 2 personen om 2 maal te eten voldoende, maar... als je liever kleine boontjes eet, dan moet je meer planten zetten.

Let er op dat tuinbonen graag gegeten worden door - ik denk - houtduiven. Een net erover is niet overbodig.

Mijn tuinbonen had ik dit jaar 14 maart thuis gezaaid, 9 april in de moestuin gepoot in de rijen op 14 cm afstand van elkaar en 10 juli geoogst.

Als er luis in komt, dan verwijder ik de koppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, had een hele berekening gemaakt, is de tekst in ene weg. Ik kwam op , volgens handboek ecologisch tuinieren op gemiddeld 21 planten voor 2 x eten a 375 gr. per keer ( vroege tuinbonen geven meer opbrengst ). Ik had ze dit jaar met 3 zaden bij elkaar gelegd. Wij eten pp 250 gr....Houd jij dit jaar de opbrengst bij jeanne, dan weten wij het volgend jaar ook .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hadden we tien/vijftien planten staan"van de kweker"... had wel het idee dat dat voldoende was voor een keer tuinbonen van te eten... Alleen waren de slakken ons voor, eerst "kale planten" dus liet ze staan voor de peulen en ondanks elke dag slakken/rupsen rapen hebben ze ook alle tuinbonen uit de peulen gejat...... (dus kon ze ook niet meer drogen laten voor volgend jaar nog een ronde te proberen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt sowieso tuinbonen zaaien in oktober. Je krijgt dan kleine plantjes, waarvan de groei gaat stagneren als het kouder wordt. De plantjes kunnen wel wat vorst verdragen. In februari begint de plant dan weer te groeien en heb je een hele vroege oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...