Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Hier een groener dan groen moestuin starter.

Waanzinnig dit forum en haal er een hoop info vanaf.

Nu ik heb een stuk grond waar ik komend seizoen(voorjaar) mee gaat starten.

Van de week ga ik het frezen(nu nog grasveld) en dan wil ik het inzaaien met winterrogge haha zover ben ik al.

(dus mag geen mais komend jaar

Nu ,waar ik nog niet uit ben (wisselteelt)en nog niet goed kan vinden is het volgende.

Ik heb nu nog in pot een kruisbes en witte aalbes deze wil ik dan ook alvast zodra er gefreest is poten.

Maarrr ik wil nog meer vruchten hebben.(aardbeien en bramen

Moet ik deze nu meenemen in de wisselteelt..

Of hebben deze totaal geen invloed ?? wat ik zover begrijp zijn deze fruitstruiken vaste struiken dus blijvend dus lijkt mij dat ik nu al moet verzinnen waar ik ze neer zet zodat ze geen nadelige invloed kunnen hebben op

: komend seizoen waarschijnlijk sla andijvie chineesekool boerenkool wortels en andere leuk spul ( haha alles is zo leuk )

Heel lang verhaal maar korte vraag mag ik ze gewoon een plek geven of moet ik rekening houden met....

of raden jullie aan een aparte fruit tuin te maken??

Alvast weer hartstikke bedankt.

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

Je fruitstruiken blijven gewoon staan, die vinden het niet leuk om verplaatst te worden. Je neemt ze dus niet mee in de wisselteelt.

Ikzelf heb een strook van mijn tuin bevordert tot fruitstrook. Ik heb er een randje omheen gemaakt, maar dat hoeft niet eens. Je zou ervoor kunnen kiezen je fruitstruiken te gebruiken als 'heg' tussen de verschillende delen van je tuin. (Mijne is verdeeld in vier 'vakken' en per jaar verbouw ik in 1 vak maar 1 groep groente (dus òf kruisbloemigen, òf nachtschades etc) en ieder jaar schuiven de groepen door (waar vorig jaar bonen stonden, staan volgend jaar aardappels etc.)

Volgens mij hebben de struiken en de verschillende groepen ook geen last van elkaar, dus maakt het niet uit waar je de bessen neerzet.

Geplaatst:

Ik heb begrepen dat aardbeien 3 jaar op hun plaats blijven staan. En dat je jaarlijks een paar nieuwe aardbeien op een nieuw stukje grond plant om een continue opbrengst te hebben. Je aardbeien rouleren dus met de vruchtwisseling, alleen wat langzamer. Dit is wat ik voor volgend jaar van plan ben dus ik heb hier nog geen praktische ervaring mee.

Dus als er hier nu iemand op schiet dan ben ik ook geholpen!

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Aardbeien gaan bij mij in de wisselteelt mee. Ik heb 6 stukken waarvan een voor de helft ingenomen wordt door de aardbei..dit stuk is extra en meestal zet ik op de andere helft extra sla of bloemen. Ze blijven inderdaad drie jaar staan, en dan heb je nog een overlappend jaar, waar ik in de nazomer alweer een half nieuw perceel zet.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hartstikke bedankt weer voor jullie antwoorden ik kan daar weer een heleboel mee .

En de kruisbes en aalbes ga ik dus een mooi plekje geven

Mijn schema van de wisselteelt wordt al iets duidelijk haha mini iets.

Appelvrouw en kruidje ,ik heb ind gelezen van de aardbeien dat je deze moet wisselen.

Wat ik ook ergens gelezen heb is op het stuk dat waar je ze gezet heb er 5 jaar geen nieuwe neergezet mag worden ivm ...?? weet ik niet meer.

Dat is dus wel lang dus moet ik in mijn schema rekening me houden dat ik elk jaar de scheuten ergens anders zet.

Volgens mij als ik 6 bedden maak en de aardbeien in 1 bed standaard mee laat draaien dan gaat het goed ?!?

of zijn er groentes en/of aardappels die langer dan 6 jaar niet in hetzelfde ben mogen.

Zover ik lezen heb toch niet?

moet je nu maken

Geplaatst:

Wil je ieder jaar een nieuw aardbeibed opzetten? Of laat je ze minstens 2 jaar staan? Misschien , om dat zeker te weten, lees je eerst even iets over aardbeiteelt, en over de opbrengst in jaar 1,2 en 3...

Geplaatst:

oja appelvrouwtje klopt helemaal de plant mag 3 jaar blijven staan haha was ik vergeten hartstikke goed dat je deze opmerking plaats.

Dus dan klopt het ind niet dat ik ze meeneem in dat wissel schema.

Oke ik ga opnieuw puzzelen haha

bedankt .

moet je nu maken

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb ook nog een vraag over wisselteelt. Maakt het uit wat je naar wat wisselt?

Is het beter om knolgewassen door te draaien naar het nachtschadevak, of beter naar de kruisbloemige? Ik hanteer een opzet van 6. (wortel/ui/knollen, nachtschade, vruchtgewassen, vlinderbloemige, bladgewassen en kruisbloemige) Is er een regel in welke volgorde deze naast/achter elkaar worden gezet?

Geplaatst:

Mijn ideeën voor volgend seizoen, na slechts 3 jaar moestuin, dus voor wat het waard is.

In deze volgorde

1 kool

2 bladgroenten --> zie opmerking verderop

3 vruchten

4 wortel/knol

5 aardappel

6 peulen/bonen

Bladgewassen krijgen volgend jaar geen eigen stukje meer. Ik had er steeds of te veel, of te weinig.

Ik ga proberen of ik die als voorteelt, nateelt, "stiekem ergens tussendoor" kan telen. Ik ben benieuwd of dat lukt. De koude bak zwerft ook rond, zonder al te veel beleid, net waar op het juiste moment toevallig ruimte en voldoende zon is.

Vruchten, kool en aardappel krijgen fors mest; peul en knol krijgen relatief weinig mest; blad zat er tussenin, maar ik krijg langzamerhand het idee dat dat voor bladgroenten niet echt niet heel kritisch is. Wie schiet me af?

Aardbeien, kruiden en bessen/frambozen wisselen niet mee. Over de aardbeien moet ik nog eens nadenken, want die zagen er tegen het einde van dit seizoen niet meer echt florisant uit. Bessen enzo kun je m.i. het best laten staan, die houden denk ik niet zo van verhuizen, maar dat had al iemand gezegd.

De basis komt uit - ik durf het bijna niet nog eens te zeggen - handboek ecologisch tuinieren (http://www.velt.be) de rest is bij elkaar gesprokkeld van internet en zelf gefantaseerd.

Verder kijk ik hoe het in de praktijk loopt. Zo had ik dit jaar al vroeg in het seizoen phytophtera in de aardappelen. Die heb ik toen gerooid en er allerhande bladgewassen gezet.

Bedenk wel dat ik maar een klein tuintje heb; ca 3*5 m2 voor de groenten+aardbeien, waarvan een deel eigenlijk onhandig veel schaduw heeft.

Wat ik verder geleerd heb is dat als ik niet moet meer moet proberen één jaar direct het ideale wisselteeltschema in elkaar te zetten. Dat is een garantie voor veel hoofdpijn, stress, slapeloze nachten, etc.. Daarom probeer ik nu vanuit deze basis wat te schuiven en te experimenteren. Dat zal de ene keer wat beter uitpakken, de andere keer juist niet, het zij zo.

Geplaatst:

Bladgewassen krijgen volgend jaar geen eigen stukje meer. Ik ga proberen of ik die als voorteelt, nateelt, "stiekem ergens tussendoor" kan telen. Ik ben benieuwd of dat lukt.

Bij mij lukt dat prima. Ik heb wel een bladstuk, maar teel ook heel veel blad overal tussendoor. Zo had ik dit jaar bv tussen de 1e jaars aardbeien enkele bollen knoflook staan en om en om verschillende slakroppen. Je dekt je grond ook mooi af.

Geplaatst:

Bladgewassen krijgen volgend jaar geen eigen stukje meer. Ik had er steeds of te veel, of te weinig.

Ik ga proberen of ik die als voorteelt, nateelt, "stiekem ergens tussendoor" kan telen. Ik ben benieuwd of dat lukt.

Doe ik ook niet. De slasoorten, veldsla, spinazie en snijbiet komt bij mij op overgebleven stukjes, of op de plaats van net geoogste groente. Een apart bladgroentebed is in mijn geval overbodig. Ik ben wel wat groter behuisd, dus heb altijd wel een plekkie over.

Over die volgorde: volgens mij is het redelijk persoonlijk wat er na wat wordt geplaatst. Ik ben een luie tuinder, dus ik zet de knolgewassen altijd op het stukje waar het jaar ervoor de aardappels stonden. Het rooien daarvan maakt de grond altijd lekker los, en dat is precies wat de worteltjes en pastinaken nodig hebben. Scheelt spitten.

Ook is het misschien handig om stikstofminnende planten na de bonen te zetten. Kool bijvoorbeeld. Scheelt wat in bemesting wellicht...

Geplaatst:

Bedankt RvO voor je bericht. Als ik het goed begrijp schuif je peulen door naar aardappel, aardappel naar wortel, wortel naar vruchten, vruchten naar blad, blad naar kool? Of juist andersom?

Geplaatst:

Even terug komen voor de bessenstruiken, als je wat over wilt houden voor je zelf (vogels) zet dan een aparte stuk speciaal voor bessen en vruchten bij elkaar.Dan kan je er een contructie maken waar je het gaas over doe.

Zo hebben wij een stuk van 15 mtr bij 4 mtr waar we gaasnet overmaken.en in het najaar gaat het eraf.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Tipje: maak je schema in excel. Op een getekende plattegrond van je tuin, voor elk jaar een nieuw blad, voor de groepen kleurtjes. Een foutje of verschuiving is zo verbeterd. Datum erbij voor zaaien of vóór of nateelt.

Kun je altijd terugvinden wat je vorige jaren hebt gedaan en op de moestuin hang je een printje van dat jaar als geheugensteuntje.

Geplaatst:
Bedankt RvO voor je bericht. Als ik het goed begrijp schuif je peulen door naar aardappel, aardappel naar wortel, wortel naar vruchten, vruchten naar blad, blad naar kool? ...

Klopt

Zie de getalletjes maar als jaren. Jaar 1 kool, jaar 2 blad (maar dat ga ik straks dus anders proberen), jaar 3 knol vrucht, etc..

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
Even terug komen voor de bessenstruiken, als je wat over wilt houden voor je zelf (vogels) zet dan een aparte stuk speciaal voor bessen en vruchten bij elkaar.Dan kan je er een contructie maken waar je het gaas over doe.

Zo hebben wij een stuk van 15 mtr bij 4 mtr waar we gaasnet overmaken.en in het najaar gaat het eraf.

Ik heb de meeste bessenstruiken ind apart staan.

Ik had sommige wel bij het moestuin deel gezet maar ga ik weer verplanten zodra dat kan dat moet ik nog uitzoeken wat de beste tijd daarvoor is.

Ik zet ze nu ind tegen me hekwerk van gaa aan en kan zo een tunnel van gaas erover heen maken.

moet je nu maken

Geplaatst:
Zo had ik dit jaar bv tussen de 1e jaars aardbeien enkele bollen knoflook staan en om en om verschillende slakroppen. Je dekt je grond ook mooi af.
vraagje, hoeft knoflook niet in een eigen vak van de wisselteelt.

Ik ben me nu aan het verdiepen hoe je knoflook teelt (dus heel simpel met gewoon een teentje van een bol haha ) maar ben nu op zoek in welke groep die hoort want las wel dat de wisseling van 6 jaar erg belangrijk is.

En trek die lucht van de knoflook niet in de sla dan en aardbeien??

moet je nu maken

Geplaatst:

Nee die lucht trekt niet in de aardbeien en sla. Ik heb knoflook in het uien of preibed staan en draait dus ook als zodanig mee in de wisselteelt.

Geplaatst:

Oke txs voor je antwoorden weer een stuk ingericht van mijn planning.

Ik begrijp dus eigenlijk dat die je bij de sla en aardbeien zet meer voor de bestrijding is als voor de knoflook omdat zover ik heb gelezen ,als je knoflook vroeg poot je hele kleine bollen krijg en dus beter in het najaar kan pooten

Ben echt blij met jullie hulp mijn planning wordt steeds overzichtelijker

moet je nu maken

Geplaatst:

Oke, ben nu me dieper aan het inlezen /leren van de kolen teelt.

Wat ik lees is dat dit vak gemest moet worden.

Ik zit in dubio.

Ik heb 2 dingen ,

Ik heb berg mest liggen (stro en schapen geiten paarden)

En ik heb compost liggen (de mest nog ouder en afval van tuin ed)

Beide zijn goed om verbruikt te worden maar welke zal ik in mijn kolen vak leggen?

Mijn eigenlijke bedoeling was de mest te gaan verwerken in mijn composthoop ,maar lees nu op google dat ze mest nodig hebben.

Beide kan ik altijd kwijt dus is niet voor het opruimen maar voor wat het beste is voor het kolen vak.

Wie heeft er een goed advies?

moet je nu maken

Geplaatst:

Oke nog beter idee inderdaad txs weer een stuk verder in mijn doolhof

pff denk ik dat ik het door heb enigsinds begin ik allemaal te twijfelen.

ik heb ineens vanmiddag de courget en de aubergine erbij genomen (lidl actie) en wil deze indelen in mijn wisselteelt.

Maar nu begin ik de weg weer kwijt te raken want dacht dat ditbij vruchtteelt moest omdat het een vrucht draagt.

Tomaten ben ik ook nog niet achter de ene website zegt bij de aardappels en de andere bij de vruchtdragers zo ook de paprika pff ben blij dat er nog niks in de grond zit.

ik heb een 6 jarige wisselteelt ook al heb ik 2 groepen op een andere plek toch schijven die mee in de 6 jaren plan.

Willen jullie kijken of er iets niet klopt want op andere sits zie ik kolen ook weer bij de bladgroep staan pff om het gemakkelijk te maken

wisselteelt-jpg92501360609612.png

Alvast bedankt

moet je nu maken

Geplaatst:

Oke ,weer een idee

de composthoop had ik al voor de pompoenen bedacht want volgens mij deden die het het daar het best.

En denk na al het meste van de moestuin en overzetten er van dat ik dan nog maar 1 bak/hoop over heb deze blijft wel een tijd stil staan dat is de laatste bak zeg maar.

Maar weer een mogelijkheid txs

moet je nu maken

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...