Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

kersenboom BURLAT?


joke81

Aanbevolen berichten

ik kreeg van mijn mama een kersenboompje, tzou een burlat kers zijn

wie heeft er ervaring mee, tips?

ik had gedacht hem te planten in het kippenperk, daar heb ik nog veel plaats over, met een draad rond dat de kippen het niet beschadigen

als ik hem plant, moet er veel compost of verteerde mest in het plantgat??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam je vraag net tegen in je moestuinseizoen topic. Het is inderdaad verstandig om voor vragen even een apart bericht aan te maken

 

een kersenboompje, BURLAT, kweet er wel niet veel van, goeie soort? kzou hem helemaal vanachter in de tuin planten, in het kippenperk (met gaas rond de stam, zodat ze er niet aan kunnen), mijn man wil geen bomen in het grasplein, tis al niet zo groot, en is niet zo heel handig als je het gras moet afrijden, zo gaan de kippen iets of wat meer schaduw hebben, en de afval van de boom ruimen de kippen wel op

 

want denken jullie, goed idee of niet??

 

op het net, zie ik dat hij deels zelfbestuivend is, maar het is beter om een andere kersboom in de buurt te hebben, die hebben we helaas niet, zou dit een probleem zijn?

 

dank u voor jullie geduld

 

Teveel mest is niet goed, dan ontstaat er een te weelderige groei in plaats van vrucht hout. Ik dacht zelfs dat kersen weinig of geen bemesting nodig hebben maar je de grond rond de boom moet mulchen met de compost / verteerde mest.

 

De boom planten in het stuk waar de kippen lopen kan wel volgensmij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit onderwerp hebben we al eens eerder besproken.

Het is gunstig als de kippen eronder kunnen scharrelen niet alleen voor de mest.

De kippen ruimen de larven op die in de grond overwinteren.

Uit deze larven ontstaan de "vliegen", die later weer hun eitjes in het vruchtbeginsel van de kersen leggen.

Het is dus een mooie natuurlijke bestrijding van de wormpjes in de kersen die de laatste jaren veelvuldig de oogst om zeep helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, heb het boompje vandaag in de grond gedaan, op het stuk van de kippen, met draad erond

ik wilde iets proberen maar kweet niet of het gelukt is, rondom het boompje heb ik takken van frambozen die uitliepen in de grond gestoken, zonder stekpoeder of wortels, zal waarschijnlijk wel mislukt zijn, maar ik moest toch mijn frambozenstruik snoeien en anders moest ik al die takken wegsmijten

ben eens benieuwd

heb onder de kersenboom een laagje verteerde mest gedaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier op zich niks bij toe te voegen. Toch misschien een handig linkje voor meer informatie:

http://www.fruitbomen.net/kersenboom/bigarreau-burlat/

 

Bestuiving kan je opzich beter een ander boompje in de buurt hebben. Maar dat mag ook 200 meter verder zijn. Dus als iemand anders in de tuin een vroege kers heeft is het ook prima.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...