Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aanleggen Moestuin

SF0512

Recommended Posts

Hallo allen,

Sinds een aantal weken ben ik me eens gaan verdiepen in het aanleggen van een moestuin en komt hier uiteraard meer bij kijken dan ik voorheen had gedacht! Maar dat maakt het eveneens een leukere uitdaging!

Waarom dit forum bezoeken en de hulp van "interesse-delende mensen" inschakelen?

Ik ben maar een "simpele stads/dorps jongen" en heb me nog nooit eerder verdiept in het verbouwen van voedsel en dergelijke, maar met de komende storm op komst, onze "voedsel" uit de supermarkten en het openen van mn ogen wat voedsel, en de waardes hiervan betreft, lijkt het mij niet alleen een noodzaak maar ook een bezigheid en kennis, die naar mijn mening ieder mens zou moeten bezitten, een uitdaging en onderneming (niet zoals de ano 2012 onderneming waar het draait om geld, maar om de gezondheid van de mensen om me heen) waar ik me in wil verdiepen en mee bezig wil houden. Wel te beginnen op een klein stukje grond, achter in de tuin, een begin moet er zijn!

Ik heb al het één en ander onderzocht over o.a. zuurgehalte en dergelijke, maar blijft veel nog arabisch voor mij.

Zou iemand mij kunnen helpen aan info over bijv. grondsoort-, en staat. De juiste plant op de juiste plek in de tuin, dit i.v.m. zon en wind, voedingstoffen uit de grond en dergelijke.

Zoals ik al melde, ben een stads/dorps jongen die zich wil gaan "bekeren" tot een groener leven en dus is jip en janeke taal geen overbodige "luxe"

Ik hoop via deze weg met mensen in contact te komen die mij kunnen helpen/ondersteunen in het vinden van het juiste handelen in deze wereld van groen leven doormiddel van zelf voedsel verbouwen, het leek mij persoonlijk dan ook slim om met de makkelijkere groenten of dergelijke te beginnen om zo de kunst van het telen in de groene vingers te krijgen.

Iemand Tips&Tops?

Ik kijk met veel belangstelling uit naar uw reactie!

Een zeer vriendelijke groet, Stefan

Hoi Stefan,

Welkom in de jungle dan maar en ik zou met de groentes beginnen die je graag eet. daar ben je automatisch al bereid iets meer voor te doen. Hier ben ik ooit eens begonnen met gele stamboontjes en paprika's. Beide niet echt moeilijk om te telen, net als sla en andijvie bijvoorbeeld. Via de "zoekfunctie" kan je over de verschillende groentes en fruitsoorten veel te weten komen. Succes en bovenal, heb er gewoon plezier in!

groetjes, prettig gestoord

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Je woont zo te lezen in Friesland, dus dan zit je op klei .... Daar is rekening mee te houden van "wat doet je tuin"... Hier hebben we bijv de groente tuin achter het huis toch wel 20cm opgehoogd, maar als er veel regen valt blijft daar nog altijd water op staan (minder als vroeger, was grasveld wat onder water stond na een regen buitje)..

Verder is het inderdaad handig om groentes te nemen die je lekker vindt of leuk lijkt om te proberen.. Je kunt groentes van uit zaad zelf opkweken, dan begin je zegmaar "begin" volgend jaar voor volgend jaar zomer.. Of als je nu nog wil zaaien dan kun je nog wel wat wintergroentes zaaien (als prei, wortelen, kool soorten enz).. Als je het maar een gepruts vindt zaadjes opkweken (ik vindt het juist leuk, een vriendin van me vindt het niets) zou je ook nog bij een winkel/kweker groente planten kunnen aanschaffen, die heeft veelal "wat er in het seizoen" is.. Laatst nog wat andijvie meegenomen en paar aardbeien soorten voor volgend jaar/seizoen....

Verder probeer ik zelf gewoon van alles uit kan wel op aanraden (van die vriendin oa) bepaalde groentes planten/zaaien, maar dat betekend nog niet dat ze het hier dan "ook zo goed doen"..

Het is verder wel rekening houden met plant plaats, dus of ze volle zon willen of half schaduw enz, maar als je zaait is er veelal wel een zaai instructie bij en anders zoek ik het zelf hier veelal even op het forum op (wat ervaringen met betreffende groente soort, links boven via de zoekfunctie).. Maar het meeste heb ik hier wel in de zon staan of grotendeels zon, uiteraard draait de zon over de dag mee en zal de ene plant sochtends en smiddags zon hebben en de andere meer middag zon... De bonen staan tegen de schutting/hekwerk aan (zo'n 2,5m hoog gaas) dan kunnen ze zich daar in laten klimmen zo ook de komkommers. Voor de courgette en pompoenen heb ik een ander stukje gaas gespannen om ze ook in de hoogte te laten groeien (scheelt weer ruimte)...

Hopelijk kun je hier wat mee

Hallo Stefan,

Je maakt het jezelf meteen wel heel moeilijk wat betreft zuurgehalte en dergelijke. Gewoon beginnen, proberen, leren en niet al te druk maken! Wil je precies weten wat de staat is van je grond en met wat en hoeveel je bij moet mesten moet je even een bodemtest laten doen. Bijvoorbeeld bij gaia bodem.

De juiste plant op de juiste plek: mijn advies is altijd om zelf eens op papier te zetten wat je eingelijk allemaal wilt gaan telen. Dit verdeel je vervolgens onder in groepen, een soort wisselteeltplan. De meest voorkomende groepen zijn:

kolen, peulvruchten, aardappels, wortel-bol-knol gewassen (kan je ook los van elkaar nemen: wortel-ui-bieten zijn voorbeelden), bladgewassen... etc (even googlen). Pak je het helemaal goed aan dan zet je er de zaaitijd bij en hun wensen voor standplaats en bemesting. Een mooi winterklusje Over het algemeen geef je kolen een wat zwaardere bemesting dan bijvoorbeeld de peulgewassen. En het ene gewas geef je tijdens de teelt nog wel een extra mestgift, de ander weer niet. Standplaats: als het kan gewoon zo zonnig mogelijk, niet in de volle wind.

Voor de rest, niks geen beginnen met makkelijke gewassen! Oke, groenten als okra kun je beter nog wel even links laten liggen. Gewoon proberen wat je lekker vindt, goed voorbereiden en je bewust zijn dat er sowieso het e.a. zal mislukken. Door te experimenteren en te doen leer je het meest maar je moet het uiteraard wel behapbaar houden. Mooie wijsheid is: elk zaadje is geprogrammeerd om te kiemen (mits voldoende water en warmte).

Een laatste en eigenlijk het beste advies bij zo'n brede vraag is om een goed boek te kopen, dat helpt je echt enorm op weg om je een weg te banen door de stortvloed aan informatie op het net. Het boek velt-ecologisch tuinieren is een aanrader als je je echt wilt verdiepen in o.a. bodem en teelt.

Geweldig om zo snel reacties te mogen ontvangen! word gewaardeerd.. en op de vraag, kan ik er iets mee? Zeker weten!

Wat ik vooral opmerk is het, proberen, gewoon gaan en experimenteren! Dit zal ik dan ook niet lang meer op zich laten wachten.

Ben dus begonnen met het `kiezen´ van specifieke groentes, want als je het leuk vind drijft t je eveneens meer! een goeie!

Doormiddel van 3 a 4 groentes wil ik dan een wisselteeltplan opzetten, dit houd dus in dat je de groenten afwisselende plekken geeft om zo de voedingstoffen niet uit te putten toch? (daarnaast ook het stukje experimenteren van waar doet de plant/wortel het t beste)

Maar zoals ik begon, experimenteren, het stukje grond dat ik tot mijn beschikking heb is ook niet je-van-het qua oppervlakte, maar hier valt genoeg uit te halen en op te proberen.

Wel werd vernoemd dat Friesland dus kleiland is.... niet een meevaller, maar daar valt weer van alles aan te doen gelukkig! Thanks for it!

Mijn ding nu? "Ecologisch Tuinieren" verkijgen (het boek, één van de boeken) en lekker los gaan in de tuin! ben Benieuwd!

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte!

Bedankt voor de reacties en jullie advies! Mocht ik nog eens met complexere vragen komen, weet ik waar ik die van af nu kan stellen!

Vriendelijke groet Stefan

Hoi Stefan,

Ik ben afgelopen zomer ook voor het eerst begonnen met het kweken van kruiden/groenten. Kruiden zijn vrij simpel. Ik heb minitomaatjes, snackkomkommertjes en pepertjes gekweekt. De minitomaatjes doen het erg goed en zijn ook heel lekker. Ik zou inderdaad beginnen met de dingen die je lekker vind.

Je zult toch het een en ander zelf uit moeten zoeken. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een document te maken, met de soorten die ik graag wil gaan verbouwen voor volgend jaar. Per soort wil ik dan ook alles op een rijtje zetten, bijvoorbeeld hoe je het moet snoeien, voeding etc. Dit blijkt in sommige gevallen niet zo gemakkelijk (ben namelijk ook een echte beginner, dus dingen zoals snoeien zijn nog ingewikkeld). Voor beter begrip zou ik hier dan ook het liefst plaatjes van zien of eventueel filmpjes.

Gewoon proberen! Mocht je ergens echt niet uitkomen, kun je altijd een topic maken.

Succes!

Hoewel het in feite een kwestie is van "gaan met die banaan" kan je jezelf een hoop ergernis besparen door een goed boek te kopen waarin de basiskennis in staat. Denk hierbij aan plantschema's, vruchtwisseling en plantafstanden. Pas na jaren moestuinieren gaan deze zaken voor zichzelf spreken door ervaring. Als je dat niet hebt kan je ze opzoeken.

Een erg goed boek is "Groente & Fruit Encyclopedie" van Luc Dedeene & Guy De Kinder.

met vriendelijke groet, Rubo

Ik lees net dat de vierde druk inmiddels weer is uitverkocht (góh, nu al) maar de vijfde druk wordt binnenkort verwacht.

Uit eigen ervaring weet ik dat hierop wachten absoluut de moeite loont.

met vriendelijke groet, Rubo

Hoi,

Ook ik ben bezig met mn eerste moestuin seizoen en om eerlijk te zijn, tot nu toe is alles nog opgekomen en hebben we kunnen oogsten.

Mijn Tips:

Maak een excel/word bestand en schrijf alles op wat je doet. Wanneer gezaaid/geoogst, wat ging er goed, wat niet, hoeveelheid, etc Ik heb ook alvast een excel sheet gemaakt voor het komende jaar met ideeën nav dit jaar, bijv: meer bietjes, minder courgettes want ik kan er niet tegenaan eten:)

Maak de rijen/bedden in de richting noord-zuid.

Ik denk dat dit een interessante topic kan worden en zal gelezen worden door meer beginners, dus ik zal mijn bevindingen af en toe bijschrijven.

succes

William Jellesma

(oorspronkelijk uit Friesland, nu in Soest:)

Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be

De zon kom op in het oosten en gaat onder in het westen. Als je dus werkt met rijen dan krijgen alle planten evenveel licht is de redenatie denk ik. Het is hier al meerdere keren vermeld, van je eigen fouten leer je het meest. Verwacht ook niet dat alles wat je zelf in je tuin zet zo mooi groot en glanzend wordt als wanneer je het in de winkel koopt. Kruiden zoals peterselie, oregano, munt, tijm en bieslook doen het bijna altijd goed en kan je in veel gerechten gebruiken. Je hebt dan al snel resultaat uit eigen tuin.

Klei is overigens niet perse een nadeel. Het water loopt er slechter door weg maar je hebt ook minder uitspoeling van voedingsstoffen en in droge perioden blijft de grond dus ook langer vochtig. Ik persoonlijk zou in het begin toch al niet gaan bemesten, maar kleigrond schijnt meestal een stuk voedzamer te zijn dan zandgrond.

Ik weet niet hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt, maar het kan interessant zijn om te kijken naar de ligging van je tuin, waar de zon opkomt en ondergaat, of er bomen o.i.d. staan die het licht van de zon tegenhouden etc. Zo kun je kijken wat de zijde met het meeste licht/warmte is en waar je dingen kunt planten die het ook goed doen in de schaduw.

Ik zou juist wel bemesten klei grond is super grond alleen het moet wel waterdoorlatend gemaakt worden. Dit doe je met kalk, mest met stro, vermalen schelpjes etc.

Elk jaar flink mest er op zorgt er voor dat de grond vruchtbaar blijft. Een boer zet meestal een teelt per jaar een moestuinder put zijn grond uit met soms wel drie teelten op het zelfde stukje.

Grtz

Inderdaad zal je de grond na verloop van tijd wel vruchtbaar moeten zien te houden zeeuw en jij hebt waarschijnlijk ervaring met moestuinieren in de klei maar is het voor een beginner niet handiger om zonder of metminimale bemesting te beginnen, je kan dan zien wat er tekort komt of hoezeer de grond wel of niet water doorlatend is en je kan kijken hoe het precies gesteld is met je grond, misschien valt het allemaal wel mee. Voedingsstoffen zul je natuurlijk op de een of ander manier wel moeten aanvullen na een tijdje.

Door bemesting verzuurd de grond, dit kun je dan weer opvangen met kalk maar je ziet niet direct resultaat dus voor je het weet gooi je er van alles en nog wat op en zie je door de bomen het bos niet meer. Daarbij heeft Stefan het over voedsel uit de supermarkt en voedingswaarden. Volop bemesten geeft waarschijnlijk de mooiste resultaten, net als in de supermarkt. Maar welke mest gebruik je etc. denk aan het hele EHEC gebeuren en aan het feit dat antibiotica via dierlijke mest door groenten opgenomen kan worden.

Gelukkig moestuiniert iedereen op zijn/haar eigen manier en je zult dan ook wel vaker tegenstrijdige adviezen gaan krijgen haha

Ook het weer heeft een grote invloed; iets wat dit jaar lukt/mislukt hoeft dat dus volgend jaar zeker niet weer te doen. Boeken en Excelstaten zijn handige hulpmiddelen maar niet zaligmakend; er komt ook ervaring/Fingerspitzengefühl en gewoon geluk bij kijken. Juist die combinatie van alles maakt moestuinieren leuk en uitdagend. Als beginner zou ik de eerste paar seizoenen niet te moeilijke soorten kweken.

M.b.t. hoeveel mest: ik geloof ook niet dat ik als beginner er meteen veel mest op zou gooien maar gewoon even zou aankijken; als in het eerste seizoen bijvoorbeeld je kolen en courgettes erg goed groeien maar je bonen en prei minder, dan heb je waarschijnlijk genoeg voedingsstoffen in je grond. Bij het omgekeerde (bonen en prei houden niet van veel/verse mest) dan kun je overwegen om te gaan mesten. Ik zie veel tuinders op de vereniging die veel te veel mesten; OK, die kolen gaan dan goed, maar veel planten willen dat helemaal niet. Veel planten produceren bij teveel mest een enorme hoeveelheid blad maar geen vrucht. Zelf gooi ik er 1 keer per 3 of 4 jaar oude verteerde stalmest op (ca. 1,5 kuub op 180 vierkante meter), en elk jaar in het voorjaar een kilo of 10 gedroogde organische mesttkorrels. En ik strooi nog ca. 7 kilo kalk per jaar.