Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Daar kan ik natuurlijk geen nee tegen zeggen . Ik woon vlakbij het centrum, dus kan ook ergens heen komen als dat makkelijker is.

Dan kan ik kijken of ik wat geitenmelk voor je kan krijgen. Ik weet in Bunnik een geitenmelkbedrijf, maar ben er niet zeker van of die ook particulier verkopen. Hoeveel liter zou je willen? En wil je het ingevroren? Ik heb een megavrieskist en kan wel flink wat liters kwijt, dat is voor het transpot misschien beter om het goed te kunnen houden.

Geplaatst:

Nah ik vind hier wel wat, terug transporteren naar hier (1100 km) levert problemen op met het koud/koelhouden ) maar lief aangeboden, wij 'wonen' ook vlak bij het centrum (Dichtersbuurt) dus geen probleem. We zijn de 31 ste vanaf de middag in de stad. We zijn maar een paar dagen in Nederland en dan pas in September weer als we trouwen. Volgend jaar emigreren we in het geheel hier naar toe want in Nederland zijn we bijna toch nooit meer.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Lijkt mij lekker...ik heb net in Nederland Komijn besteld...je kunt hier meestal alleen maar Kümmel krijgen en dat smaakt toch echt heel anders.........dus over 2 weken heb ik weer echte komijn in huis...) Ik vind de smaak van fenegriek altijd nogal opdringerig maar het zou mij niet verwonderen als het goeie maatjes is in verbinding met kaas )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Waar en hoe bewaren jullie de melk die van de boer naar huis moet en vervolgens eventueel de vriezer in? Ik dacht lege melk'jerrycans' voor 2 liter melk uit de supermarkt (plastic) te gebruiken, maar ik denk dat die cans heet water niet zo leuk vinden? Tips zijn welkom. Bij voorkeur geen emmers of grote vaten oid, maar een handzame oplossing.

Geplaatst:

Als je melk wilt invriezen dan zoek een plastic container 2 a 3 liter enigzins vierkante plastic hoge bak die tegen de vriezer kan.

Bekleden aande binnenkant met een ruime plastic zak, het excess over de rand trekken. Melk er in, recht wegzetten in de diepvriezer, melk laten bevriezen, zak uitnemen met de melk, dichtbinden klaar........volgende portie. Zo krijg je handzame blokken melk, je kunt natuurlijk ook kleinere containers gebuiken.

Ik hoef geen melk te bewaren hoogstens room die ik eventueel verzamel, wij halen gewoon vers als we nodig hebben, is nog geen 200 m lopen.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

En hoe transporteer je het van boer naar huis? Moet in gesloten dingen die makkelijk stapelen zijn en niet te groot. (moeten in AH-mandje)

Geplaatst:

Fenegriek smaakt heerlijk nootachtig, heb al een paar kazen gemaakt en valt zeer in de smaak hier.

jerrycan.nl kun je online bestellen zijn speciaal voor levensmiddelen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

O help...

Ik wilde ook eens boter maken en heb vanmorgen de melk en het zuursel warm weggezet (dat kan bijna niet anders met deze temperaturen ).

Maar om te voorkomen dat er viezigheid in komt heb ik er een plasticje overheen gedaan

Heb ik nu die bacterieën verstikt of geremd? Moet ik het nu langer laten staan? Wat gebeurt er als ik het voor de zekerheid een halve dag langer laat staan?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik zet de melk 24 uur weg,en dan klussen.Dan heb ik karnemelk en boter.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Hi Speets...moet geen probleem zijn, melkzuurbacterien hebben geen zuurstof nodig...ik zet zelf meestal een deksel op de pot of een doek er overheen. Ow en zoals Thea zegt, 24 uur hoor, in een paar uurtjes is er nog niet veel zuur ontwikkeld , ook een bacterie heeft tijd nodig om zich voort te planten )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Dank Danuta, volgende keer inderdaad een doek.

Ik ga morgen pas karnen, maar was bang dat het verzuringsproces vertraagd zou zijn door zuurstofgebrek. Niet dus, gelukkig.

Ik ben lactose-intolerant en begrijp nu opeens waarom ik wel karnemelk en yoghurt enzo kan eten: de lactose wordt door de bacteriën omgezet. Wist ik niet

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Zuursel maak ik altijd in een thermoskan, goed afgesloten door de dop, kan niets bij.

wisten jullie dat er een heel interessant forum is over het zelf maken van kaas e.d?

Veel actieve hobbyisten te vinden, en veel informatie word daar gedeeld.

http://zelfkaasmaken.forum2go.nl/

Geplaatst:

Als ik karnemelk/boter maak gebruik ik karnemelk om aan te zuren

Geplaatst:

Ik kwam leuk filmpje tegen over Kaas en boter maken van een nl koppel dat zelfvoorzienend bezig is in Zweden.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb een tijdje geleden fenegriekkaas gemaakt. Hij ruikt al erg lekker! Ik heb dus maar wat fenegriekzaad bijbesteld, maar op dat zakje staat dat je de zaden voor gebruik 10 minuten moet steriliseren in kokend water. Dat stond op mijn vorige zakje niet, en ik heb er ook niet eens over nagedacht.

Aan de kaasmakers: doen jullie dat ook? Of laat je de zaden (net als ik) alleen weken? Wat voor een levensgevaarlijke ( ) aandoeningen lopen we op als we de kaas gewoon eten?

Geplaatst:

Geen enkel gevaar hoor. Gedroogde zaden bevatten geen ziektekiemen of schimmels meer.

Het koken in een klein laagje water doe je om de zaden weker te maken, bij bladkruiden is het genoeg om ze te laten weken in kokend water, maar bij de stevige zaden moet je ze even een tijdje koken ( 10 min) om ze mooi week te krijgen. Ik denk dat het geen enkel probleem is, de smaak is misschien iets minder sterk maar dat kan ook best meevallen.

Dus lekker van genieten je fenegriek kaas.

Ken je trouwens het forum voor hobbykaasmakers al?

http://zelfkaasmaken.forum2go.nl/

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Nou, de kaas was heerlijk! We hebben hem vorige week pas aangesneden, hij was zeer mooi gerijpt en vol van smaak! We hebben er inderdaad niets van gekregen Maar.... er zaten wel beestjes in Die zaten natuurlijk hier en daar in het fenegriekzaad, dat heb ik ook wel eens gehad met komijn. De beestjes hadden al wat kaas gesnoept, en kaaspoepjes gepoept. Maar je sneed het zo weg (ze bewogen nog gewoon, dus ik had de kaas niet veel langer moeten laten liggen ).

Zelfs de grootste piepert, die wel eens mee eet hier, deed er niet moeilijk over.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb die fenegriek zaden in de vriezer gehad, maar ik overgiet ze nu ook gewoon met kokend (net van de kook af...) water voordat ik ze in de kaas doe. Ze weken nog even in dat water, droge zaden in kaas is ook niet zo'n goed idee lees ik nu.

Ik ben trouwens wel erg blij met die kaasvorm die ik van je kocht Thea!

Nu het inmaken van groenten en fruit op een laag pitje staat, ben ik weer begonnen met het maken van kaas. Ik heb er 3 gemaakt in de afgelopen 2 weken, dus dat wordt over een tijdje flink dooreten!

Ik heb gemaakt: mosterdkaas, brandnetelkaas, en komijnekaas. De wittige kazen moet ik nog zouten, of zitten net in het zout. Daarna krijgen ze ook zo'n gele coating.

Foto234146891383907629.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb een paar pakjes karnemelk gescoord bij de Jumbo (datum van morgen, dus dan krijg je ze gratis mee ). Kan ik mooi gebruiken voor het maken van kaas. Maar hoe zie ik of de karnemelk wel 'echt' is? Dus geen aangezuurde bende? Het is Bio+ karnemelk, maar dat zegt alleen iets over de voeding van de koeien. Niet over wel of niet echt karnen (van verzuurde room).

Edit: of kan ik met de aangezuurde 'nep' karnemelk eventueel ook kaas maken?

Geplaatst:

Ik denk dat echte karnemelk boeren karnemelk is(weet niet zeker)google?

• 3 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik las ergens dat je sowieso beter hele verse karnemelk gebruikt, en dus geen karnemelk die nog maar een paar dagen houdbaar is. Dus we hebben er van gedronken en wat biggen blij gemaakt

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ow jeetje!! Ik ben creamcheese aan het maken van slagroom (ongeslagen) en rauwe schapenmelk verhouding 1-1, maar het wil niet stremmen!! Het mengsel staat nu al zo'n 36 uur en heeft in het totaal 6 druppels stremsel gehad. Smaak is fantastisch, dus qua zuren loopt het denk ik prima. Hoe krijg ik de melk e.d. gestremd?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic