Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe aanleg: tips voor indeling en frezen grasland?

jacob

Recommended Posts

na dit jaar begonnen te zijn met mijn eerste moestuintje,ong 5x2 meter,ben ik erover uit,dit is mijn ding

Ben in de gelukkige positie dat ik een hoop grond achter huis heb en wil dus volgens jaar een grote moestuin aanleggen.

Zal ongeveer 12 meter breed worden en 10 meter lang worden.

Nu dus de vraag,wie wil me helpen/tips geven over de indeling en wanneer moet ik de grond gaan omfrezen?Nu dus nog gewoon grasland.

Ik zou zelf eerst het gras verwijderen..( bovenste laag afsteken..een heidens karwei) of je spit de hele boel met de hand om volgens de regels waarbij het gras twee spa diep op zijn kop in de spitvoor komt te liggen, of je mulcht op de een of andere manier je gras ( dikke laag hooi of stro erop, zwart plastic of een dubbele laag overlappend karton) en wacht tot het gras eronder is afgestorven waardoor je dan daarna kan frezen of spitten. Als je kweekgras heb in je gras kun je beter met de hand werken..dat gaat niet dood van de eerste de beste mulch en moet met de greep eruit gewerkt worden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik heb vorig jaar een stuk gras omgespit (gras 2 spade diep gespit) en gelijk daarop geplant (deels groenbemester). Dit beviel goed en alles groeit prima zo. Voordeel zou kunnen zijn dat er nu wat organische massa op die diepte is terechtgekomen. Ik heb hier namelijk zand met amper organische massa daarin.

Voor de volgende uitbreiding heb ik niet voor spitten gekozen. Heb de grond onder het gras wat belucht met de spitvork en vervolgens gelijk wat beendermeel, patentkali en koemestkorrels gestrooid. Laag overlappend karton en krantenpapier erop. Beetje mulch erop en over de zomer laten liggen. Op de plaatsen waar de overlapping niet groot genoeg was kwam nog wat gras er doorheen. Dat viel makkelijk uit te trekken. Heb 3 weken geleden zo'n 7 cm tuingrond erop gegooid (die moest ik toch ergens kwijt) en heb veldsla ingezaaid. Die staat er nu al goed op. Hoe de planten in vergelijking hierop zullen groeien moet ik nog zien. De bulk van de extra organische massa bevind zich nu aan de bovenkant. Waarschijnlijk verplaatst zich dat op termijn van zelf naar beneden.

Als je zin hebt in spitten zou je kunnen spitten. Aangezien je nu over de winter waarschijnlijk de grond toch niet zo hard nodig hebt, zou je ook kunnen gaan voor de "luie" manier...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Denk goed na over de indeling en de bijkomende attributen als een composthoop (in de schaduw) en kas of koude bak alsmede een opbergplaats voor tuingereedschap.

Aangaande de indeling zijn er eigenlijk 2 systemen:

1. Een stuk grond van zoveel bij zoveel welke in het vroege voorjaar in z'n geheel wordt omgespit en dan om de 1.20 m paden intrappen van 35 cm breed (schoenmaat).

2. bedden maken van 1.20 cm breed omzoomd door steigerplanken. De lengte van de bedden ligt aan de sytuatie terplaatse. Het voordeel hiervan is dat je niet op de te telen grond loopt en omwoelen volstaat i.p.v. omspitten.

Houdt voor het hoofdpad een breedte aan van min. 1 m.

De breedte van een bed van 1.20 cm is een veel gebruikte tuinbouwmaat en vanwege de reikwijdte van beide kanten te bereiken.

met vriendelijke groet, Rubo

• 3 months later...