Jump to content

Aardbeienstekken in potjes/volle grond?

HansK

Recommended Posts

De stekken die voortgekomen zijn uit de uitlopers van de aardbeien wil ik niet allemaal weggooien, maar een aantal ervan gebruiken. Optie 1) Kan ik deze stekken het beste op de plaats waar ze geworteld hebben laten staan, zodat ze zich daar ontwikkelen. En dan volgend jaar verpoten naar de uiteindelijke plaats.

Optie 2) Of kan ik ze het beste overzetten in potjes met potgrond en ze volgend jaar weer in de volle grond zetten.

Optie 3) Of kan ik ze het beste nu verpoten naar de plaats waar ze uiteindelijk moeten komen.

Wat voor optie jullie ook aanbevelen, ik ben ook benieuwd naar de periode die het beste geschikt is om aardbeienstekken te verpoten.

Als ze uiteindelijk toch naar een andere plaats moeten, is nú de perfecte tijd ze te verplaatsen naar die nwe plek.

Maar als je die plek nog niet vrij hebt, kan je ze ook oppotten natuurlijk, en wel in behoorlijk ruime maat, en ze daar in laten settlen, en die dan poten op het moment dat het jóu uitkomt. Als de potten ruim genoeg zijn, kunnen ze er ook in overwinteren zelfs, en dan in maart op hun plek zetten ( kluiten zijn dan groot genoeg om zonder verstoring verder te gaan op hun definitieve plek.

Nu lang in te kleine potjes laten staan, is nadelig voor de groei van de stekken de komende maand.

Ik ga ze volgende week oppotten en uitdelen. Er zijn veel liefhebbers voor de witte aardbeien(weisse ananas) die ik dit jaar voor het eerst heb. Ideale aardbeien want de vogels blijven ervan af. Hieronder een foto van een paar van die witte aardbeien:

img2012061815171356621346267368.jpg

gaat dit topic over doordragers of vroege aardbeien. Dacht dat je de vroege niet meer na half aug. kon verplanten om volgend jaar oogst te hebben. Mocht dit nog wel kunnen, ben ik blij, heb nog best veel te verplanten. Had ze al opgegeven.

En hoe smaken ,ze>>>>>>>Heb je een stek over?

Ruilen voor de muskaat?

Ik ga er volgende week mee aan de slag. Heb ik vakantie Ga dan bekijken hoeveel uitlopers er aan zitten. Als er genoeg zijn dan wil ik wel ruilen. Ik laat het je weten. Ze smaken anders dan 'gewone' aardbeien. Moeilijk te omschrijven maar iets frisser, richting verse ananas.

• 2 weeks later...

Ja ze zijn heerlijk he?

Ik heb ook erg veel stekken gemaakt van de ananas voor de vele liefhebbers op het complex hier.

ook van de Maxim reuzenaardbei trouwens! ( maar die zijn voor mezelf want niet al mijn stekken waren dit jaar mooi aangeslagen, kan ik volgend jaar toch weer 30 stekken uitplanten )

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )