Piroska Geplaatst: 24 oktober 2014 Geplaatst: 24 oktober 2014 He wat jammer nou! Ik ga deze week ook even kijken, er komt vorst dus ze moeten er denk ik wel uit dan. Ik zou het blad proberen te wokken, met een paar teentjes knoflook. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
jasmin Geplaatst: 25 oktober 2014 Geplaatst: 25 oktober 2014 Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Piroska Geplaatst: 31 oktober 2014 Geplaatst: 31 oktober 2014 Vannacht vorst gehad dus ik ben wat gaan graven. De knollen zaten heel erg diep en ook nog eens in de lengte naar beneden, haast onbegonnen werk om deze uit te graven zonder ze kapot te maken. Ik heb van 3 planten ongeveer anderhalve kilo geoogst, van dunne potloodjes tot grote bataat. Morgen verder graven voor de rest. Ik zal als ze gewassen zijn een foto maken van de eerste lading. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Piroska Geplaatst: 4 november 2014 Geplaatst: 4 november 2014 hier mijn eerste bataatjes, groot en klein. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
artisjok Geplaatst: 6 november 2014 Geplaatst: 6 november 2014 Die zijn mooi Piroska.Bij mij ook afgekloven ikeapotloodjes Cees. Maar bij mij was het seizoen te kort. Omdat ik de slips maar niet aan het groeien kreeg, was het eind juli voordat ze de grond in gingen.Volgend jaar beter hoop ik. Quote
artisjok Geplaatst: 17 november 2014 Geplaatst: 17 november 2014 Update, Vandaag ging ik de bataat die ik gebruikt had voor de slips uit zijn pot halen om hem bij de dahliaknollen te leggen, in de hoop dat hij zo de winter zou doorkomen. Hij heeft de zomer op het terras gestaan en heeft regelmatig water gekregen.Wat zie ik tot mijn grote verbazing?? Mijn knol is dus lekker doorgegroeid. Ik weet wat ik vanavond eet Quote
tds Geplaatst: 17 december 2014 Geplaatst: 17 december 2014 Zo, de bataatslips veel te laat in de grond, resultaat ... smalle, lange bataatjes .... .Volgend jaar misschien nog eens proberen, deze keer ga ik ze laten klimmen zodat ze geen bijkomende wortels vormen.Proberen jullie volgend jaar ook opnieuw? Quote
thea Geplaatst: 17 december 2014 Geplaatst: 17 december 2014 Ik niet.Niks van gekomen van de 3 bataten.Kon het proberen,maar helaas. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
greetje11 Geplaatst: 16 april 2015 Geplaatst: 16 april 2015 3 weken geleden in een pot met zand 1 zoete aardappel gelegd en in de propagator gezet.Tot mijn verbazing zaten er na een week al uitlopers aan.Vorig jaar in een pot water gedaan zoals hier ergens beschreven, nou dat werd dus niks.Maar hoe nu verder. Quote
Chana Geplaatst: 17 april 2015 Geplaatst: 17 april 2015 Vorig jaar had ik een aantal zoete aardappelen op water gezet. Het duurde lang en uiteindelijk kwamen er uitschieters vanaf de onderkant. Ik heb hem toen omgedraaid en toen kwamen er wortels en ging het heel goed. hij stond dus blijkbaar op zijn kop? Ik had hem met het puntje omhoog gezet. Dit jaar met het puntje naar beneden. Het duurt al even en nog niets te zien. Ik twijfel. Zit er een onderkant en bovenkant aan? Quote
piggy Geplaatst: 18 april 2015 Geplaatst: 18 april 2015 Ik snij ze middendoor en zet het snijvlak enkele centimeters onder water.De ogen die boven water zitten geven slips die als ze zo 'n 30 cm lang zijn afbreek en in een pot met water zet om wortels te vormen.De ogen die onder water zitten geven tegelijk slips en wortels. Quote
sokrates Geplaatst: 19 april 2015 Geplaatst: 19 april 2015 Wat Piggy zegt Greetje. De langste uitlopers van ca 25/30 cm kan je onderaan afsnijden, en in een lang glas of vaas met water zetten. Misschien de onderste blaadjes verwijderen. Je zal zien dat er al snel wortels komen bij de knoopjes in de stengel. Quote
Chana Geplaatst: 19 april 2015 Geplaatst: 19 april 2015 Ik heb ze maar omgedraaid, het lijkt erop of hij nu wortels maakt... Quote
kees v Geplaatst: 14 november 2015 Geplaatst: 14 november 2015 eerste keer zoete aardappelen. Ik heb dit jaar 5 planten zoete aardappelen geteeld in de kas.ik heb ze geplant half juni met een onderlinge afstand van 2 meter.het bleef maar groeien een groot tapijt woekerend groen.gerooid half november, de aardappelen waren ontzettend groot, tot wel 3 kilogram per stuk per plant kwam wel 7 kilogram aardappelen af.ik heb de volgende vragen voor volgend jaar.heeft iemand ervaring met deze grote van aardappelen? .wat is de normale plant afstand? .zijn die aardappelen wel te eten, met een gewicht van wel 3 kilogram?had ik ze eerder moeten rooien ? hoe lang is het groei seizoen?wanneer kan ik volgend jaar beginnen met planten in de kas? B.V.D. Kees Quote
aalterse-willy Geplaatst: 28 maart 2016 Geplaatst: 28 maart 2016 Ik heb, bij wijze van proef, een bataat in een glas water gehangen en nu heb ik die in een redelijke pot geplant want de scheuten zijn ondertussen al een dertig cm lang.Veel langer kan ik die niet meer houden hier binnen en dan moet die naar de kas.Welke minimum temperatuur kunnen die verdragen? Weet iemand dit? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
prettig gestoord Geplaatst: 28 maart 2016 Geplaatst: 28 maart 2016 Willy, ik heb er hier ook een aantal staan, moeten volgens mij niet onder de 15c komen. Ik ga ze half mei in speciekuipen in de kas zetten als de scheuten straks ook goed wortelen. Maar heb je de scheuten al afgebroken en hebben die al wortels?? Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
aalterse-willy Geplaatst: 28 maart 2016 Geplaatst: 28 maart 2016 Die staat nu in een pot aarde, heb even een foto gemaakt.Wortels heeft die wel, en veel zelfs. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Celina Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Hoi allemaal,Bedankt voor de uitleg over de bataat. Ik ben er onmiddelijk mee begonnen. En het is gelukt de tweede keer. Ik heb een twintigtal scheuten op mijn experiment.Gisteren zijn ze in potjes geplant, hopelijk blijft het zo verder lukken.Celina Quote
prettig gestoord Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Willy, ik zou ze rond de 15/18c zetten en half mei naar buiten. Kou kunnen ze iig absoluut niet hebben en zo rem je alleen de groei iets zonder schade Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
aalterse-willy Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Zo staan ze nu wel hoor, zal ze dan maar laten staan en goed verzorgen.Nu groeien ze precies niet meer verder, of toch niet veel. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
jootje Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Hoe lang hebben ze bij jou gestaan voordat ze scheuten kregen, Willy?Ik heb al weer weken zo'n ding op water staan, maar er gebeurt niks.... Quote
prettig gestoord Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Jootje, hier gemiddeld 3/4 weken voordat ze met wortels begonnen en de uitlopers volgen dan snel. Duurt wel drie lang drie kort kwa groeien zelfs in de volle zon op de vensterbank! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
wijo Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Het kan ook heel lang duren. Ik had bij deze de hoop al opgegeven. Deze staat er vanaf kerst 2014 Quote Met vriendelijke groet,Wim.
angela († maart 2025) Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Ik had zoete aardappel gekocht om te eten en ik had er 2 over die heb ik weggelegd om een andere keer op te eten.Nu zag ik dat ze allebei aan het uitlopen zijn. Kan ik ze in een emmer met zand leggen of moeten ze eerst wortels krijgen in het water? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 6 mei 2016 Geplaatst: 6 mei 2016 Jootje, ik heb die patat maar van 4 maart, meegebracht van Velt in Lier.Dit is hoe ze er nu uit zien. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.