Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Valse en echte meeldauw; blijvertjes?


Liesje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Deze zomer zijn mijn tomaatjes, komkommer, courgette én mijn aardpeer ten prooi gevallen aan valse en echte meeldauw. Omdat ik niet zo geloof ik spuiten haal ik nu de aangetaste delen aan en hoop maar voor het beste voor mijn plantjes. Tot dusver gaat dat best redelijk en krijg ik nog best wat oogst. Maar wat ik mij wel afvroeg; hebben deze aantastingen gevolg voor mijn tuin voor volgend jaar? Ik heb al begrepen dat ik de aangetaste delen moet afvoeren en zo min mogelijk plantenresten in de tuin moet laten liggen, maar is het dan voldoende om volgend jaar niet nogmaals deze plaag te hebben? Of blijft zoiets lekker in de grond sluimeren?

 

(En ehm...heeft meeldauw eigenlijk gevolgen voor mijn aardpeer knolletjes? Daar kon google me niet zo gauw antwoord op geven...)

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn voor bepaalde groente en fruit wel een aantal rassen verkrijgbaar die minder vatbaar zijn.

 

Zover ik me kan herrineren kunnen de meeldauwsporen zich o.a. via wind en dieren verspreiden. Toch is het aan te raden om om wisselteelt toe te passen. Het opruimen van plantenresten noem je zelf al.

 

Als laatste kun je proberen om zo gezond mogelijke plantjes op te kweken. Dus op het juiste moment zaaien, zorgen voor voldoende licht/warmte en regelmatige water en de juiste voeding geven.

 

De ernst en tijdstip van de meeldauw aantasting is vaak een beetje afhankelijk van de omstandigheden. Denk aan temperatuur, luchtvochtigheid, etc. De buitenkomkommers waren bij mij dit jaar vrij vroeg aan de beurt, de kaskomkommers gewoon hetzelfde als andere jaren (sinds enkele weken). Je kunt er donder op zeggen dat je elk jaar wel een aantal aantastingen hebt, zeker bij komkommers, pompoenen en druiven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...