Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verbasteren / kruisen paprika rassen


LucV

Aanbevolen berichten

In het moestuinseizoen 2011 van Frans: seizoen-2011-frans-t596.html is er een uitleg gegeven over het voorkomen van verbastering bij paprika / peper rassen. Omwille het terug vinden van deze interessante informatie heb ik de berichten hieronder samen gevoegd.

 

De uitleg ontstond bij het bericht van frans.

Nee 2010 niet gezaaid ik dacht ik doe eerst 2009 en als nodig is 2010,

Als je ze niet echt nodig hebt zou ik ze bewaren voor volgend jaar. Dat heeft als voordeel dat je , als dit ras je tenminste bevalt en je er mee verder wilt gaan , je niet druk hoeft te maken over verbastering van de planten dit jaar. Voor volgend jaar heb je het raszuiver zaad om mee door te gaan dan al liggen.

 

Daarop volgden onderstaande berichten:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zo slim idee dat doe ik, ik heb inderdaad nog wel andere paprika staan oranje en geel en paars, verbasteren deze onderling snel met elkaar ?

Ik heb eigenlijk nog niet nagedacht over verbastering van groenteplanten waar ik zaad van wil bewaren.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paprika kan vrij gemakkelijk verbasteren. Ik kweek nog tweede ras , een rode puntpaprika , maar ik zorg er ieder jaar voor dat puntpaprika's en blokpaprika's op maximale afstand van elkaar staan om dat verbasteren te voorkomen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja afstand is opzich wel een idee om rekening mee te houden dan en simpel te doen, hoewel ik me direkt nieuwschierig afvroeg hoe zo'n verbastering eruit zal zien, is het natuuurlijk zonde van de goede eigenschappen van deze/jouw blok paprika.

Nuja de andere zet ik dan mischien ieder apart in eigen tunnel kasje, en de rode blok zowiezo gewoon in vollegrond net als jij heb gedaan/aanraad.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paprika kan vrij gemakkelijk verbasteren. Ik kweek nog tweede ras , een rode puntpaprika , maar ik zorg er ieder jaar voor dat puntpaprika's en blokpaprika's op maximale afstand van elkaar staan om dat verbasteren te voorkomen.

En wat is die maximale afstand dan (ik heb dit jaar 6 soorten en wilde eigenlijk van mijn favoriete wel zaad oogsten) en dat geld dan waarschijnlijk ook voor de peperplantjes?

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het kruisen te voorkomen kun je ook zo iets als zakken gebruiken, ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft, ik hoorde zo iets op you tube, eating the hottest pepper in the world, de Bhut Jolokia of zoiets. Ik heb ook zo'n zes soorten en 4 soorten paprika dus ik wil wel wat zaden oogsten.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op chillipepers.nl staat de theezakjes methode voor het raszuiver houden: http://www.chillipepers.nl/artikel/1/Raszuiver_houden.html

 

Website van chillipepers.nl is down, hier het artikel maar even opslaan dan:

Tim heeft me gevraagd een artikeltje te schrijven voor zijn website over het raszuiver houden van pepers en zo ook het zaad. Bij pepers komt kruisbetuiving namelijk snel voor.

 

Een soort zou 100 meter van een andere soort moeten staan om "zeker" te zijn. Als je meerdere soorten hebt is dat onmogelijk tenzij voor grootgrondbezitters Steven (Maxpowa)(website) heeft hier een oplossing voor bedacht: een theezakje.

 

Als je de bloemknop omhult met zo'n zakje voor ze opengaat kan ze enkel zichzelf bestuiven. Een tikje dagelijks tegen het zakje zal helpen, een niet bestoven bloem valt namelijk af.

 

Om het zakje gemakkelijk te sluiten is het nuttig om er eerst een draadje door te naaien,dan kan je het eenvoudig aantrekken en sluiten. (zie de foto's)

 

De bloem zal opengaan in het zakje en als de peper éénmaal is gevormd kan je het zakje verwijderen. Als je het knoopje doorknipt kan je ze zelfs hergebruiken, wat wel meegenomen is als je veel soorten hebt

 

Vergeet niet een soort merkteken aan te brengen aan de peper om te onthouden welke zuiver zijn, als je daarvoor een touwtje gebruikt. Doe dit dan niet té strak: het steeltje van de peper wordt nog dikker.

 

De zaadjes kan je winnen als de peper rijp is, gewoon ze eruit halen latexhandschoenen zijn hier echt geen overbodige luxe!) en goed laten drogen.

 

Artikel geschreven door Ann Dierckx in samenwerking met Steven (Maxpowa)

667941330368611.jpg

138161330368613.jpg

235511330368614.jpg

3-(1)69601330368616.jpg

458091330368617.jpg

593431330368619.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Frans

 

Gewoon 1 bloemetje inpakken is voldoende, nadat de paprika / peper begint te vormen (?) kun je het zakje weghalen

Ik doe er voor de zekerheid wel wat meer , stel dat die net niet lukt of afbreekt (mijn dochter is tegen die tijd 3 en gek op bloemetjes! ) en ik zal ook maar een lintje om de stengel van het correct bevruchtje pepertje / plantje doen anders weet ik straks niet meer welke het was.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het bloemetje dan al niet bestoven met andere genen?

Je moet 't wel inpakken als het nog een bloemknop is lijkt me en niet als het een geopend bloemetje is, of bedoelde je dat niet?

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe wordt het dan een paprika? Of ga je met een kwastje van de ene bloem naar de bloem je die in gaat pakken?

Paprika is net als peper een zelfbestuiver, dus iedere dag een keertje tikken tegen het zakje zal voldoende moeten zijn.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enne hoe zit het met tomaat?! IS die ook zelf bestuivent??

Ja, maar kruisbestuiving komt zo goed als niet voor, dus niet echt reden om een kopje "tomatenthee" te zetten.

Dat kruisbestuiving bij tomaten bijna niet voor komt ligt aan de bouw van het tomatenbloemetje. In het centrum van de bloemblaadjes zie je een 'kokertje' dat in feite bestaat uit de vergroeide meeldraden van de bloem . Binnen in die koker bevindt zich de stamper. Daardoor is de kans zeer klein dat ander stuifmeel dan die van het eigen bloemetje op die stamper terecht komt. Er zijn ook tomatenrassen waarbij de stamper buiten de meeldraadbuis uitsteekt en bij die rassen kan gemakkelijker kruisbestuiving optreden. Door eens goed naar de bloemetjes van je tomatenplanten te kijken zie je dus al of kruisbestuiving (bijna) niet voor komt of dat er toch een reëele kans op bestaat.

 

tomatenbloem.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga opletten bij de tomaten dit jaar. Wil ook graag zelf zaden gaan inwinnen van van alles en nog wat. Wordt wel wat ingewikkeld bij de courget en pompoen (dat worden erg grote thee zakjes) maar ik ga wel eens zoeken bij welke planten het wel en bij welke het niet kan...

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...