Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verbasteren / kruisen paprika rassen


LucV

Aanbevolen berichten

Denk niet dat 't kan, bovendien vind ik dat plastic zakjes in een supermarkt thuishoren ben blij dat ik juist van al dat (plastic)verpakkingsmateriaal om m'n groente af ben!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit ervaring kan ik zeggen dat de kans op kruis-bestuiving bij tomaten zeer gering is.

Mijn tomaten-soorten staan op minimale afstand van elkaar.

Ik heb in al die jaren een keer een mutatie gehad.

Daar ben ik trouwens nog heel trots op, ik heb hem nog nooit ergens anders op enige tomaten-site gevonden.

Het was een mutatie tussen een gele peer-tomaat en een mini-mini trostomaat. Het resultaat zijn trossen van wel 75 mini rode peertjes, omstreeks 1cm groot per stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen foto van je eigen tomaat, ik heb een Belgische man gesproken die bewust dingen kruist in zijn geval o.a

bestruiken en braamachtige en dat is eigenlijk heel leuk, maar voor mij nog even te moeilijk ik moet daarover nog meer leren en

je hebt best veel geduld nodig, met tomaat zie je het jaar daarop al resultaat.

In bv dierenwereld zijn kruisingen/hybriden juist erg ongewenst, daarom is het niet iets waar ik ommiddelijk aan denk maar net wat je zegt in planttenwereld doen kwekers haast niet anders.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans/Jim op voorstellen Jos staat op de eerste pagina een foto van mijn tomaten 2010. Op het bord linksvoor liggen de gebruikelijke pearshaped yellow, op het bord helemaal vooraan de rode mutatie alleen veel kleiner dan de yellow.

Het mooie is dat er zulke enorme hoeveelheden (letterlijk honderden) aan een struik komen.

Als het volgend seizoen een beetje lukt zal ik er eens een foto van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze gezien, dat ziet er top uit zeg zo'n tafel tomaten, volgend jaar ga ik om zaad van je eigen gele mini tomaat bietsen.

Dit jaar heb ik eigenlijk al weer teveel (maar wel heel mooie) soortjes om te proberen

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Elk bloemetje heeft de uitrusting om zichzelf al te bestuiven bij "het tikken van de takjes" Hebben ze mij hier op t forum verteld (ik dacht frans???weetutnietmeerzekers )

 

Maar als er bijtjes van de ene naar de andere komen vliegen, denk ik dat je wel kruisbestuiving kunt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jazeker kunnen die soorten kruisen!

dat is ook waarom ik zelden zelf zaden uit mijn eigen pepers en paprika's oogst.

dit seizoen ga ik mijn puntpaprika met de heetste peper ter wereld (Trinidad Scorpion Butch T) kruisen...maar dan moet ik ze wel zelf bestuiven en ervoor zorgen dat ze nergens anders mee kunnen kruisen!

 

tomaten kruisen ook eenvoudig met elkaar.

zoals veel soorten op de moestuin erg gemakkelijk kruisen.

te denken aan koolsoorten of mais...

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe doe je dat Eva? Meeldraden afknippen, platic zakje er omheen?

 

Moeilijker vraag: stel Eva maakt haar paprika/peper kruising

 

Punt paprika X Trinidad Scorpion Buch T

 

In 2013 zaait ze de 40 zaden, voortkomend uit deze kruising. er ontstaan 40 planten. Een van deze planten heeft de gewenste eigenschappen. De vorm van Punt paprika en het hete aroma van Trinidad Scorpion Buch T. Deze plant bestuifd zichzelf (aantikken) en levert 40 zaden op. In 2014 worden deze uitgezaaid.

 

- hoeveel procent kans dat in deze generatie de ´gewemste vorm´ weer tevoorschijn komt?

 

- bij inteelt (zelfbestuiving) hoeveel generaties duurt het voordat alle planten uit zaad de ´gewenste vorm´ geven? Dwz, geen afwijkers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans is klein dat een paprika/tomaat/aubergine op natuurlijke wijze kruist Dennislp. Voordat de bloem opengaat (en bestuivers toegang hebben) is er vaak al wat eigen stuifmeel op de stamper terechtgekomen. Je kunt dit nog eens bevorderen door in het voorbijgaan tegen de planten te tikken, zoals Geedee beschrijft. Dit maakt zaad winnen van eigen planten goed te doen.

 

Waarom bestuift de plant zichzelf? In de natuur (bossen van Bolivia) groeien de planten vaak erg geisoleerd ten opzichte van elkaar. Kruisbestuiving is niet altijd mogelijk. In de natuur zijn de planten aangepast aan hun locale omgeving. Zo komen er in het wild al verschillende paprika vormen/kleuren voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een manier om te zorgen dat ze niet kruisen door bijv. om een een bloem een zakje te doen zodat die niet kruist en je een paar zaden kan oogsten? Of is dat niet te doen? Plastic zakje, word broeierig en gaat rotten denk?

Ja ik ben wel iets van plan in die richting want ik heb vele verschillende soorten pepers van gecertificeerd zaad gezaaid en wil die zuiver houden....stikt altijd van de bijen in de kas en ik speel liever op safe .

 

Plan: van horrengaas een kap maken die over de gehele plant past....nog kijken wat dit met het de lichtval doet......

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe doe je dat Eva? Meeldraden afknippen, platic zakje er omheen?

 

Moeilijker vraag: stel Eva maakt haar paprika/peper kruising

 

Punt paprika X Trinidad Scorpion Buch T

 

In 2013 zaait ze de 40 zaden, voortkomend uit deze kruising. er ontstaan 40 planten. Een van deze planten heeft de gewenste eigenschappen. De vorm van Punt paprika en het hete aroma van Trinidad Scorpion Buch T. Deze plant bestuifd zichzelf (aantikken) en levert 40 zaden op. In 2014 worden deze uitgezaaid.

 

- hoeveel procent kans dat in deze generatie de ´gewemste vorm´ weer tevoorschijn komt?

 

- bij inteelt (zelfbestuiving) hoeveel generaties duurt het voordat alle planten uit zaad de ´gewenste vorm´ geven? Dwz, geen afwijkers.

 

ai, geen plastic zakje...das geen goed idee. en horregaas is te grootmazig denk ik.

ik had meer van dat theezakje materiaal in gedachten.

 

er zijn verder nog geen vaste plannen Menph..! ik moet eerst alles nog uitzoeken en uitrekenen...even mijn oude schoolboeken hierover raadplegen en/of met de profs praten. (het is erg lang geleden voor mij dus ben ik behoorlijk roestig ) maar als ik ze dit jaar al kruis heb ik nog heel veel tijd om dat te regelen

 

óf ik sluit me bij een van de europese projecten aan...ook leuk en zeker gemakkelijker. maar de kans dat ik dit jaar al te laat ben is groot...

maar er is altijd een volgend jaar....

 

op het peperforum zijn er meer mensen die gewoon voor de lol eens wat gaan proberen te kruisen, er zijn zelfs ideeen geopperd om het met de hele club te gaan doen!

we zien wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een manier om te zorgen dat ze niet kruisen door bijv. om een een bloem een zakje te doen zodat die niet kruist en je een paar zaden kan oogsten? Of is dat niet te doen? Plastic zakje, word broeierig en gaat rotten denk?

stukje panty!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die het "raszuiver" ambieren maar ik ben apetrots op de spontane kruising van mijn gele peertjes en de mini/mini rode tomaatjes.

Ik heb het al vaker gemeld op het forum ben deze variant ook nog nergens tegengekomen.

Een rood peertje van 0,5 tot 1 cm, vaker geteld trossen van wel 75/80 vruchtjes.

Ik zet er trouwens maar een paar voor de fun want een dikke tomaat is wel handiger plukken en levert natuurlijk heel wat meer kilo's.

Dus spontane kruisingen kunnen best leuke resultaten opleveren en zijn in mijn ervaring daarna ook zaadvast.

De kans dat het gebeurt is trouwens minimaal. Bij mij 1 keer de afgelopen 10 jaar terwijl ik wisselend 25 soorten (75 planten) onder open overkapping in de tuin heb staan, dus vrij toegankelijk voor de bijtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...