Kibas Geplaatst: 16 juni 2014 Geplaatst: 16 juni 2014 Ja, die verzameling namen herken ik. Ik probeer dezelfde planten er opnieuw in te kweken, zodat ik de naam niet hoef aan te passen, maar na een tijdje voorzaaien ben ik het zat om steeds de juiste bekers uit te zoeken en begin ik door te strepen. En dan vergeten een naam door te strepen....en dan later denken: huh, dit kan geen rode kool zijn, dit is sla, waarom staat er rode kool op..... even het bekertje ronddraaien....aha, het is sla, zoals ik al dacht. Quote
geertlaurent Geplaatst: 19 juni 2014 Geplaatst: 19 juni 2014 Zo'n permanente CD marker... is alles behalve permanent. Kan niet tegen UV hier, gelukkig wist ik nog wat waar stond (je ziet het ook aan de plant natuurlijk) maar welke tomaat nu waar staat is me een raadsel. Welk makkelijk om ze weer blanco te hebben volgend jaar. Had ook geprobeerd om het op het plastic labeltje te schrijven en er dan plakband over te plakken maar ook dat helpt niet. Quote
Malus. Geplaatst: 19 juni 2014 Geplaatst: 19 juni 2014 Heyy,Ik gebruik plastice etiketjes.Gebruik ze ondertussen al een jaar, en ze zien er nog zeer goed uit.Ik had ze gekocht in de intratuin. Maar als je grote hoeveelheden nodig hebt zou ik eens kijken op: tuinadvies.nl Groetjes, Malus. Quote -Vele handen maken licht werk.-
bio-fee Geplaatst: 19 juni 2014 Geplaatst: 19 juni 2014 Ik geloof dat mijn tip nog niet voorbij is gekomen:Plastic wegwerp-lepels, zoals die bv. bij een barbecue gebruikt worden! Ik schrijf daar met een watervaste stift op en dat blijf in elk geval minstens één seizoen goed (langer nog niet geprobeerd met hetzelfde lepeltje). Ik had iets van 100 lepels voor 3 euro ofzo. Deze foto is van afgelopen voorjaar: Quote
dennislp Geplaatst: 19 juni 2014 Geplaatst: 19 juni 2014 Best kans dat ik dit al eens eerder gezegd heb, maar volgens mij nog niet voor labels/etiketten. Voor een beetje digitaal mens, behoort denk ik China ook tot de mogelijkheden! Het is en blijft altijd opletten voor oplichters, daarom moet je sowieso nooit voor grote bedragen bestellingen. Mijn advies is toch om nooit voor meer dan 15 euro te bestellen in één keer. Hier op chinakopen.nl kan je meer lezen over het webshoppen in China bij Aliexpress (tip!). Deze aanbieder bied 100 rood/roze plastic stekers aan voor €4,60Deze aanbieder bied 100 witte plastic stekers aan voor €3,60Deze aanbieder bied 200 multi-color labels aan voor €12,48 (0,06 per stuk)Deze aanbieder bied 100 multi-color stekers aan voor €4,60. (0,046 per stuk) (zie foto) (Deze links heb ik geselecteerd op basis van betrouwbaarheid (aan de hand van het aantal goede reviews) en de gratis verzendkosten. Als je zelf wilt zoeken, gebruik dan termen zoals: plant tags, plant labels, garden tags, garden labels, etc.) Als je ze zou kunnen beschrijven met potlood (geen idee of dat op deze soorten kan) of de permanente stift verwijderd met terpentine o.i.d. , dan is een prijs van 3 a 4 cent per label niet duur denk ik. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
palmera Geplaatst: 20 juni 2014 Geplaatst: 20 juni 2014 Ik gebruik houten stokjes van de wibra, ik dacht iets van 100 stuks voor 1 euro, en dan doe ik ze nog door de helft...met een zwarte stift erop, blijft prima er op staan tot nu toe.de stokjes niet te veel willen verzetten want dan breken ze wel af, dat stuk wat onder de grond zit. Maar als je het laat staan, prima! Quote
mijke Geplaatst: 21 juni 2014 Geplaatst: 21 juni 2014 die wibrastokjes heb ik ook, maar werken hier voor geen meter. Heb er met verschillende soorten potlood, pen en schrift op geschreven en alles vervaagt of loopt uit doordat de stokjes nat worden. En daarnaast verkleuren de stokjes zelf ook heel donker, breken ze makkelijker af en worden ze te makkelijk door beestjes de grond uit gewipt. Het enige dat hier tot nu toe echt goed lijkt te werken zijn die hele lelijke witte plantstekertjes waar ik met benzinestift op schrijf. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
RvO Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Tussenstand testje labels maken op luxaflex (toelichting).Start: 22 juni Tussenstand: 2 juli Nu al duidelijke verschillen. Welke redt het tot het einde van het seizoen? Ik wacht het af.Overigens is de tweede foto bij meer licht gemaakt dan de eerste, dat scheelt ook een klein beetje. Quote
geertlaurent Geplaatst: 3 juli 2014 Geplaatst: 3 juli 2014 Blauw en rode stifren zijn er al aan voor de moeite ik denk dat de meest rechtse het gazt halen. Quote
kaatje1966 Geplaatst: 3 juli 2014 Geplaatst: 3 juli 2014 misschien ben ik primitief maar ik gebruik de lege botervlootjes - snij die in stroken en met een watervaste viltstift schrijf ik eropeinde seizoen afwassen met een schuursponsje en klaar voor het volgende seizoen Quote
powerlite Geplaatst: 3 juli 2014 Geplaatst: 3 juli 2014 @RvO : Er ontbreekt eigenlijk nog 1 stift , volgens mij meteen ook de beste.Namelijk de Artline Garden marker. in veel winkels te koop , ik heb die laatst gekocht bij makro , maar veel papierwinkels en tuincenters hebben die ook. Ik schrijf altijd op plastiek en tivec labels , die stift is na 6 jaar nog steeds even leesbaar. Stiftje kost meestal net geen 2 euro Quote
loes Geplaatst: 3 juli 2014 Geplaatst: 3 juli 2014 zo dat is een duidelijk verschil. het zal ook nog wel verschil maken waar je op schrijft. de zwarte action marker blijft op mijn labels een stuk beter zichtbaar. Quote
RvO Geplaatst: 3 juli 2014 Geplaatst: 3 juli 2014 ... het zal ook nog wel verschil maken waar je op schrijft. ... De combinatie lijkt inderdaad uit te maken. Maar nu probeer ik luxaflex etiketten, vandaar dat ik alleen die meeneem in dit testje. @RvO : Er ontbreekt eigenlijk nog 1 stift , volgens mij meteen ook de beste. Namelijk de Artline Garden marker. ... Vanmiddag twee tuincentra en een papierwinkel geprobeerd, maar Ik heb de Artline Garden Marker niet gevonden. Als je er lol in hebt zou je zelf een vergelijkbaar testje kunnen doen. "Luxaflex etiketten" kan ik zo nodig wel opsturen, doe maar een pb. misschien ben ik primitief maar ik gebruik de lege botervlootjes - snij die in stroken en met een watervaste viltstift schrijf ik erop ... De aanleiding voor dit testje was dat niet elke watervaste stift even permanent blijkt. Het lijkt erop dat jij geluk hebt gehad met de combinatie botervlootjes en stift. Overigens wordt boter in NL verkocht in alu-folie (of iets wat daar op lijkt). Verder gebruik ik zo min mogelijk plastic, dus heb ik ook weinig te recycleren. Vandaar dat ik voor luxaflex heb gekozen. Het alternatief is nieuw plastic kopen, dat zou ik jammer vinden. Quote
harmony Geplaatst: 8 juli 2014 Geplaatst: 8 juli 2014 Ook leuk, doe ik sinds vorig jaar. Keien in een kleurtje verven en dan tekst erop schrijven. Iets voor deze regenachtige ochtend? Quote
loes Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Mijn labels houden het uitstekend Tijm label krijgt zon van achteren dus niet op de tekst.het rood is inmiddels geen rood meer maar de tekst nog prima leesbaar gele label met "pluksla" is nog geel en prima leesbaar, net als het label met "sla" erachter. Deze blauwe labels hebben vol in de zon gestaan. allemaal nog prima leesbaar. Mijn action stift is trouwens een edding 300. Quote
geertlaurent Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Goed idee harmony is rondkijken of ik wat potscherven of zulke dakpannen kan vinden links of rechts. Anders wordt het keien rapen, en wat meer moeite doen op mooi schrijven dan gewoonlijk Quote
dennislp Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Wel grappig om te zien dat de een zijn labels gebruikt om de planten soort te onthouden, terwijl de ander het juist weer gebruikt om de zaaidatum te onthouden. Doe dat zelf ook, vindt het wel grappig om te zien hoe iets groot in een bepaalde periode.. Kan de periode waarin je plant groeit, na hoelang hij bloeit etc. direct een beetje beter inschatten voor het jaar er op. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
loes Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 (aangepast) ik zie het nut niet zo van de zaaidatum op het plantenlabel. schrijf je dan alleen de datum? dan weet ik nog niet wat ik daar heb gezaaid.info zoals zaaidata staan in mijn agenda. 19 augustus 2014 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Ja, zo doet iedereen het weer anders toch ? Ik doe niet aan agenda's en ook niet aan houdbare labels bij zaaisels. De houdbare labels gebruik ik uitsluitend bij stekken van soortjes. Soortjes die ik anders niet uit elkaar weet te houden van andere soortjes die in uiterlijk ( of wintertooi ) identiek zijn.En data vind ik dan juist weer wél van belang. Ook bij krijgertjes trouwens. De gever gaat bij mij ook op het label. Gewoon voor de leuk voor mezelf. Quote
loes Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 ik zeg ook niet dat ik data niet belangrijk vind? niet alles pas op een label. als beginner is zaaisel nogal lastig uit elkaar te houden. dus overal labels bij. met wat meer ervaring is dat misschien ook niet meer nodig.+ handig om vriendlief aan het werk te zetten. alleen onkruid wieden in de vakken zonder label. Quote
geertlaurent Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Labels met welke groente waar staat is vooral net na het zaaien handig, wat later vind ik vooraan de varieteit en achteraan de datum wel handig. Moest ik toch vergeten wat nu weer waar staat kijk ik wel in mijn moestuinschets waar alle vakken op nagetekend zijn. Ik zet de benaming tomaat, bloemkool er vooral op voor gasten die naar de tuin komen kijken Quote
scubapat Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Ik heb een iets afwijkende methode.1: Zaaien doe ik meestal in plugs (stukjes ronde pvc buis diameter 40 of 50 mm in lengte van 6 cm). Op de buitenkant van de plug schrijf ik met afwasbare stift een nummer. Alle plugs van dezelfde soort krijgen dus ook hetzelfde nummer.Bijv: sla is nr 1, paprika is 2, komkommer is 3 enz...Op de laptop hou ik dan bij hoeveel plugs er werden gezaaid van sla, paprika etc...Zo heb ik ook een mooi zicht over het kiempercentage. 2: Bij het verspenen gaat er een gewoon plastic etiket bij met naam in afwasbare stift (kan ik uitwissen en hergebruiken). 3: Definitieve plaats in de moestuin, daar heb ik een schema voor met rijen, halve rijen of vakken met elk een eigen nummer. Ook bij zaaien in volle grond gebruik ik dit schema.Eenmaal de plantjes wat groter zijn herken ik ze wel uit mekaar zonder nummertjes Het lijkt op het eerste zicht misschien ingewikkeld, maar in de praktijk is het dat niet.Bovendien kan ik zo alle data opvolgen: datum van zaaien, kiempercentage, verspenen, uitplanten etc...Het tuinschema is meteen ook een sjabloon om de wisselteelt een beetje op te volgen... Quote
loes Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Vervaagt Zo'n afwasbare stift niet snel? Permanente stift is ook prima te verwijderen met de juiste middeltjes. Nagellakremover werkte bij prijsbordjes altijd het beste. Zal dat ook eens met de labels proberen. Quote
scubapat Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Vervaagt echt niet snel, gaat maanden mee en is nadien afwasbaar met gewonen wasbenzine of brandspiritus. Ik gebruik whiteboard markers... Quote
loes Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Daarmee zou je permanente stift ook kunnen verwijderen.Niet iets wat ik in huis heb dus ik kan het niet testen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.