detzit Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Detzit even voorstellen.Ben detzit en woon samen met mijn vrouw op een finca in Spanje.Met een leuke moestuin.Misschien zijn er leden die ook in het warme zuiden wonen.http://detzit.hyves.nl/fotos/1236032721/0/Yq6D/Hoop hier veel leuke contacten op te doen.Ons avontuur is ook te volgen op ons webloghttp://fincaberria.homespot.nl/meer weten mail gerust.http://detzit.hyves.nl/fotos/1236028850/0/9ubm/ Quote time2relax Altea Finca Berria Albir
Jorieke123 Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Welkom!Wat hoop je zoal te leren of te vragen hier? Ik ga jullie website eens even bekijken Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Hoi welkom, ben benieuwd welke streek groente je kweekt en ook welk fruit. Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Sinaasappels... Grr wil ik ook! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Moet je gewoon vragen of Detzit een sinasappelboom naar je vestuurd. Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Haha daar krijg je nog geen lekkere sappige navelsinaalappels van hier in NL. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Toch zouden mensen in buitenland ons mooie dingen kunnen sturen, uit Zweden wil ik nog steeds die ene plantjes en uit Frankrijkkrijg ik grappigen bijzondere aardbei rassen, maarja dan moet wel iemand leuk vinden om dat voor je te doen. Quote Players only love you when they're playing.
Helly Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Detzit, welkom op dit forum. We zijn benieuwd naar jouw moestuin in het zonnige Spaanse. Quote Good things come in small packages
Koert Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Welkom Detzit, We kunnen ons lijstje weer uitbreiden:BelgiëSlowakijeDuitslandMalawiFrieslandSPANJE Quote Even a broken clock is right twice a day
chaotik Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Hee hallo! Wat leuk dat je een finca hebt in Spanje. Ben zelf 2 winters terug 5 mnd in Spanje gezeten en vond het een heerlijk land. Zo mooi en rijk aan cultuur. Mag ik vragen in welke streek je woont? En hoe lang woon je er al? En wat verbouw je in je moestuin?Ben benieuwd!! Quote
Gerwin Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 buenos dias, welkom.Wat is een finca eigenlijk? En sinaasappelen zijn lekker, maar olijven... wat een rijkdom.Kun je die vers van de boom eten of moeten die eerst een periode in azijn liggen. (heb ik ooit eens iets over gehoord, maar ben het weer vergeten.) Zit je toevallig ook nog in een wijnstreek? Quote
chaotik Geplaatst: 17 februari 2011 Geplaatst: 17 februari 2011 Een finca is een stuk land. Ook ik ben benieuwd geweest naar je vraag of olijven zo vers van de boom konden worden gegeten, maar nee, et was duidelijk een overkill voor de smaak pupillen Ze moeten echt ff in et azijn gezeten hebben, kan ik je aanraden! Quote
detzit Geplaatst: 17 februari 2011 Auteur Geplaatst: 17 februari 2011 De Finca waar wij nu wonen, heb ik een olijfboomgaard 180 kilo met de hand geplukt 40 liter extra vergin olijfolie.Dit jaar ook kilo of drie ingemaakt, moesten half jaar op zout water blijven.wonen hier half jaar dus moestuin zou dit jaar opgezet worden heb paprika kousenband en uien in de voorkweek staan.Hebben navel sinaasappels, kleine bomen mandarijn nispero plantanas citroen appel en granaatappel in kuipen staan. Maar onze Finca staat weer te huur, is 5000 meter met groot woonhuis en gastenhuis voor de verhuur.De reden is dat ik een finca in Altea vlakbij Albir waar wij altijd op vakantie kwamen en twee jaar hebben gewoond.Heeft twee garage dierenverblijven en redelijk moestuin citroenbomen nispero kaki en grapefruitbomen helaas zijn de sinaasappels 5 jaar terug met de grond weg gespoeld na een heftige regenval.http://94.100.120.101/1236000001-1236050000/1236029401-1236029500/1236029493_5_HAPG.jpegStaan als ik het goed begrepen heb nog een amandelboom mandarijn en een artiesjokkenplant.Daar hebben ze waar ik nu woon velden vol mee staan.De eigenaar laat een freesmachine staan en meer gereedschap.Heeft zelfs nog een varken lopen van de vorige huurder die blijft misschien ook wel achter, zo een minivarken.http://94.100.127.140/1236000001-1236050000/1236029401-1236029500/1236029454_5_lgwK.jpeg Dus jullie begrijpen word weer een heel avontuur.Gaan pas over op 15 maart, maar hou jullie op de hoogt via mijn weblog. Allemaal bedankt voor het welkom.Detzit Spaans hobby boer in opleiding.finca berriaNieuwe Finca in Maart Quote time2relax Altea Finca Berria Albir
detzit Geplaatst: 17 februari 2011 Auteur Geplaatst: 17 februari 2011 buenos dias, welkom.Wat is een finca eigenlijk? En sinaasappelen zijn lekker, maar olijven... wat een rijkdom.Kun je die vers van de boom eten of moeten die eerst een periode in azijn liggen. (heb ik ooit eens iets over gehoord, maar ben het weer vergeten.) Zit je toevallig ook nog in een wijnstreek? Een Finca is een kleine boerderij.Nee olijven eet je niet zo van de boom, zijn niet te eten erg bitter.Spanjaarden gooie ze wel eens in catrica soda geloof ik.Maar ik had recept gevonden goed wassen, water koken zout erin oplossen net zo lang tot een rauw ei in de schil erin gaat drijven.Daarna in pot doen onder water zetten voor 6 maanden of elke maand retueel opnieuw doen gaat het iets sneller.Maar ik laat ze staan, ga verhuizen, daarna ga ik ze spoelen inkerven onderkant, zout water citroen knoflook kruiden en peper nog tijdje laten staan.Proeven en als ze te eten zijn, doe ik ze in potjes van de olie van hun broertje en zusje die ik heb laten persen.Zal je op de hoogte houden hoe de smaak word.Heb nog wel een website waar ik ze heb laten persen.El tendreop de zwarte vlak klikken en filmpje gaat draaien onderste is hoe ze het vroeger deden.Vond het een heel avontuur, persen kost 0.18 cent de kilo.Je kan het ook verkopen, maar wij eten alles in de olijfolie.Hier in de buurt is er zelfs een file van autootjes die de olijven komen brengen, daarna stokbrood eten met olijfolie om te proeven en glas wijn drinken.Tegelijk koop je daar can wijn honing en soms fruit.Maar lekker Spaans druk veel gepraat en na een paar glazen wijn hebben wij natuurlijk de beste olijfolie van heel Spanje.het is een familiebedrijf waar Oma de scepter zwaait.plukken zout water toevoegen Quote time2relax Altea Finca Berria Albir
Dorien Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Welkom!Leuk! Weer een nieuw land erbij Quote
Eva Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 welkom, volgens mij zijn we allemaal nieuwgierig hoe alles daar gaat verlopen... Quote
bettyboop49 Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 Ja dat ben ik ook, mijn droom is een huisje in Frankrijk maar dit ziet er ook heerlijk uit hoor!!! Welkom en heel veel plezier hier!! Groetjes Betty Quote Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme
Niek Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 Hoi hoi, Bienvenido al forum! Heb zelf twee jaar in Alicante gewoond en gewerkt, mijn vriendin komt uit La Romana (vlak bij Novelda) dus dat is praktisch om de hoek van waar jullie wonen. Heb je ook een parra (druiven) op je finca? Groetjes, Niek Quote
Gerwin Geplaatst: 21 februari 2011 Geplaatst: 21 februari 2011 Dat ziet er zo lekker uit, een 5 liter pot olijven... daar kan ik wel een paar uurtjes mee bankhangen Zouden olijven het in Nederland doen? Volgens mij niet met vruchten, toch Maar goed, dit jaar gaan we voor de vijgen. Quote
bettyboop49 Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Hoi Gerwin, Hier in de buurt hebben mensen een flinke olijfboom staan die krijgen wel vruchten maar worden nooit zo rijp dat je ze kan oogsten!! Groetjes Betty Quote Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.