Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:

Misschien even bij vraag & aanbod een topic openen?

Ik ging net een paar mezenbolletjes ophangen, ook één onder het vogelhuisje.. Zitten nooit vogels in, vliegt er in ene 5 a 10cm voor m'n neus een koolmeesje uit.. Dan schrik je je ROT.

Geplaatst:

Het meesje waarschijnlijk ook..per slot van rekening is jouw neus zowat even groot als zijn lijfje

Hij zat lekker te schuilen denk ik...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja paar dagen terug zat hij er ookal te kijken. 10 a 15min later vloog hij er weer in..Gelukkig heb ik hem dus niet helemaal weg gejaagd.. Want tja, inderdaad.. Hij zal zich ook rot geschrokken zijn

Geplaatst:

Kan iemand vertellen waar de winter is? Nu gewoon bezig in de tuin zonder jas, 6 januari..

Hopelijk hebben we niet straks wéér in februari in ene -20...

Geplaatst:

Je bedoeld een paar duizend Cor...

Geplaatst:

We gaan zo op pad om 4 pallets met zooi te halen op de markt. Dat past niet eens op onze aanhangwagen, dus we moeten 2 keer rijden We hebben 2 weken niets gehaald, door alle feestdagen (en er was dus bijna geen markt) Dus we kunnen wel weer wat gebruiken. Maar 4 pallets is wel heel veel!

Ik zal er eens een foto van maken. We zoeken dan al het plastic en afval (koffiebekertjes, zakken die ergens omheen zitten, schuim dat dient als kussentjes voor bijv. druiven, etc.) tussen de eetbare spullen uit. En vrij-intact-fruit gaat in emmers die we afsluiten. Dat blijft dan een dikke week aardig goed, en je kunt zo een emmer pakken als je de varkens gaat voeren.

Groente koken we in 3 grote tonnen, samen met eigen tarwemeel en aardappels. Dat maakt een lekkere pap.

Geplaatst:

Chocolate Makers, wat een super bedrijfje! Hadden er net voor school een interview, Wauw! Met hoeveel passie hun bezig zijn met die chocolade! En ook echt wel zo fairtrade en ambachtelijk zoals ze beweren hoor!

Gewoon 2 mensen die heerlijk bezig zijn met wat ze leuk vinden, chocolade maken en aan machines knutselen. Het apparaatje waarmee ze de vliesjes tussen iets van cacaobonen weg halen ofzo werd aangedreven door een motortje van een ruitenwisser.. Geniaal toch?

Ze doen het dus echt 100% zelf, van het cacaobonen branden t/m het in de mallen gieten (met de hand!).

Veel van hun klanten in Amsterdam bevoorraden ze ook via hun bakfiets.. Nou, dan kan je echt wel zeggen dat je goed voor het milieu bezig bent!

Zijn nu ongeveer één jaar bezig, liggen bij 66 winkels dacht ik. Supermarkten willen ze nooit bij komen, behalve sommige eco/biologische dingetjes.. Want een supermarkt past gewoon niet bij hun filosofie

Maar ook die smaak, Oef! Nou dan heb je het echt snel gehad met normale chocolade repen hoor... Het eerste wat ik dacht: is dit wel chocolade? En ook alleen al hoe lang die smaak in je mond blijft.. Je denkt snel: Duur reepje.. Maar als je kijkt hoeveel je hier van nodig hebt voor een genoeg doenings gevoel vergeleken met een goedkoop stuk chocolade?

Achja, iedereen heeft uiteindelijk een andere smaak.. Maar ik werd gewoon blij van die smaak

Dat merk je waarschijnlijk ookal aan dit bericht

Oja, een supermarkt reep in aluminium folie ofzo is al snel 6 maanden oud.. Hun repen? Enkele dagen

Geplaatst:

Mag ik hier even een tip geven die regelmatig werkt? Maar uiteindelijk een beetje illegaal is?

Dit forum is toch niet zichtbaar voor niet-leden uiteindelijk...

Als je een brievenbusdoosje met stekjes ofzo verstuurd wordt het doosje door de ontvanger regelmatig weer hergebruikt lijkt me, bespaart kosten en ze zijn vaak nog goed. Maar de postzegels, dat is snel €1,50 a €3,- wat er op gaat..

Als je je doosje dicht maakt met flink wat tape, ook OVER de postzegels heen..

Kan de ontvanger de inkt er simpel weer vanaf vegen en weer gratis versturen

Maar let wel op dat het karton er omheen dan ook beplakt is met doorzichtig tape, zodat het niet zo is dat daar wel inkt op het karton zit.

Geplaatst:

oooooh, daarom gaat het zo slecht met Tante Post...

Geplaatst:

Hier een (slechte...) foto van een gedeelte van al de 'zooi' die we dinsdag hebben gehaald op de markt:

img2013010808445129251357993569.jpg

En dit was mijn eigen 'oogst'. Plus nog een 9-tal enorme goudrenetten, met hier en daar een deuk of lelijke plek. Zoals je ziet moet er hier en daar (bijv. de sinaasappel bovenin de foto) wat schimmel worden weggesneden

img2013010811403922871357993592.jpg

Deze foto's bewijzen wel dat je de Alcatel OT-918D niet moet kopen voor zijn camera

Geplaatst:

Wat een werk Jorieke, waar laat je alles wat niet bruikbaar is? Moet je dat zelf weer naar de milieustraat brengen oid?

Geplaatst:

ne in de soep voor de varkens?

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

veel werk is het wel maar geeft verdoenning?

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Het is inderdaad veel werk, maar dan kunnen we de varkens de hele week voeren. De gekookte groenten, met tarwemeel en aardappels.

Veel grote stukken plastic (wat om een pallet heen zat bijv.) laten we er op de markt bij het inladen al uit. Dat nemen ze van de markt zelf weer mee om te storten.

En de kleinere zakjes met plastic gaan in onze plastic container die elke maand wordt opgehaald. Verder is er amper restafval, hier en daar een bierblikje of van dat schuim als bescherming voor zachte vruchten. Dat kan gewoon in de grijze container.

De blauwe kratten maken we schoon(-ig) en die nemen we weer mee als we weer volle kratten halen.

Als wij het niet zouden ophalen, dan zou alles (groen en plastic) naar de milieustraat gaan. Dus er wordt dan niets gescheiden, niets gecomposteerd.

Geplaatst:

Wo, dat lijkt me dat je af en toe aan t schatgraven bent wat eten betreft dan..ik zie daar bv wat? pissenlit?cactusfruit?

Geplaatst:

Ja, het is zeker schatgraven. Voor onszelf dan, want alleen het allermooiste spul gaat naar onszelf . Voor de varkens hoeven we niet zo te schatgraven. Als we het plastic en de andere zooi er maar uit hebben. De rest doen ze dan zelf wel. We hadden deze keer bijvoorbeeld kratten vol met ananassen. Daar weten ze wel raad mee hoor.

Voor onszelf had ik een bieslookplantje (dat zijn die slierten), die druk ik tussen de bieslookplanten die ik al heb staan En een Pitaya, en even later nog een halve pitaya (hoefden we slechts een cm van weg te snijden )

Sinaasappels, citroenen, bananen, 1 peer en kiwi's zijn in een smoothie beland.

Geplaatst:

Grappig dat er nog zoveel eetbaars uitkomt! En klinkt niet verkeerd die smoothie

Maar eet je alles ook even simpel? Lijkt mij op een of andere manier toch geen fijn idee om 'afval' te eten, denk dan enorm snel aan bacteriën enz..

het allermooiste spul gaat naar onszelf
Voor onszelf had ik een bieslookplantje (dat zijn die slierten)

Geplaatst:

Nou ja, als je een heel krat met ananassen tegen komt, en eentje ziet er niet al te slecht uit, dan blijkt de binnenkant helemaal supermooi. En goed rijp ook, in plaats van te stug, wat vaak zo is als je er 1 koopt.

Tomaatjes zitten in plastic zakjes, en er zitten dan nog vaak goede bij (zakje is weggegooid omdat er 3 tomaatjes lelijk zijn geworden).

Vorige maand hadden we 15 dozen met bananen die helemaal zwart waren. De schil dan, want de bananen zelf waren helemaal goed. Er zat nog geen bruin vlekje op.

Dat soort dingen eten wij graag op hoor

Geplaatst:

Mensen kijken nou eenmaal vaak naar de buitenkant, terwijl de binnenkant teld!

Geplaatst:

o, vandaar je hartje...

Geplaatst:

maar dat hartje zit nou net aan de buitenkant...

Geplaatst:

nee hoor, precies binnenin...

• 2 weken later...
Geplaatst:

Toch nog heel goed gedaan!!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.