Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Uitgeputte grond?

wheelyami

Recommended Posts

afgelopen jaren heb ik steeds een goede oogst gehad in mijn kleine moestuintje, maar dit jaar is alles wat minder.

ik vermoed dat de grond uitgeput begint te raken en dat ik onvoldoende gemest heb.

hoe kan ik er het beste voor zorgen dat er volgend jaar weer voldoende voedingsstoffen in mijn grond zit?

welke meststoffen kan ik het beste gebruiken en moet ik dat dan voor of na de winter gebruiken?

Goed verteerde stalmest ,vermengd met stro,of eigengemaakte compost zijn goed voor de bodem te bemesten.Deze kun je het beste in het najaar,tijdens het omspitten van je tuin,onderwerken(omgraven met een steekschop,een steek diep).

Het is goed om inderdaad te kijken welk gewas het dit jaar minder goed heeft gedaan.Door wisselteelt/combinatieteelt kun je voorkomen dat je gewassen minder last hebben/krijgen van plagen/ziektes en voorkom je bodemmoeheid.Je kunt je grond ook laten onderzoeken(vrij kostbaar)of dit zelf doen,deze setjes zijn bij iedere goede tuinzaak te vinden.Hou er rekening mee dat de grondsamenstelling van plek tot plek kan verschillen.Gebruik geen kunstmest of andere synthetische meststoffen,deze zijn alleen om het gewas sneller te laten groeien en een hogere oogst maar zorgen niet dat de grond beter word.Wat ook een probleem is,is dat kunstmest sneller door de grond sijpelt en zo in het grondwater komt.

m.v.g.

hansi

Een goede bodem structuur en bemesting staat op nummer een in de volkstuin.

Zonder goede bodem structuur groeit alles minder en blijven der plassen staan.

Zonder goede mest groeit ook alles lastig.

Je zal dus elk jaar je grond moeten blijven verbeteren met mest, ik zelf gebruik verse paardenmest met stro wat door een versnipperaar is gegaan, verder gebruik ik kalk en as om de structuur te verbeteren.

Er zijn natuurlijk nog veel meer soorten mest maar ik zelf kan alleen zeggen dat bij alles het prima op paardenmest doet zelfs sperziebonen.

• 4 months later...

Compost zou ik zelf onderspitten om en beterevstructuur te krijgen. Ik zit op zware klei maar door kalk kompost stro vlas fijne schelpen er door te spitten is mijn klei laag open en zelfs met zware regen zit mijn grond niet dicht.

N ik heb nog nooit en boer gezien die compost op zijn land gooit en het er zomaar op laat liggen. Dus waarom zou je het er op laten liggen.

Zeeuw , die compost wordt inderdaad opgehaald door de bodemorganismen , absoluut overbodig om onder tewerken .

In het beste geval is je compost echt klaar , dan verandert er niks , maar in het slechtste geval is je compost nog niet helemaal klaar en dan gebeurt het omzetten in de grond . wat er voor zorgt dat dit omzetten stikstof kost , waardoor de planten die je erop zet een tekort hebben . je kan dit natuurlijk compenseren door bloedmeel of whatever maar dat kan de bedoeling niet zijn . ik lees ook dat je stro in de grond brengt , hiervoor geldt hetzelfde , in die mate dat je ZEKER bent dat je stikstoftekort zal hebben in je grond .

Ik gebruik ook stro in mijn moestuin , het is een schitterend produkt maar ik laat de natuur zijn werk doen door een laag van 15cm te leggen (vanaf oktober) . nu is de laag nog zo een 5cm dik en over een maand zo goed als weg .