Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Eerste Moestuin


Famke84

Recommended Posts

Na wat kruiden in bakken en deel van de tuin, willen we voor het eerst een moestuintje aanleggen.

Het plan was wat aardappelen, maar we willen er ook wat groenten bij doen. Besloten om eerst maar 'simpel' te beginnen.

 

Ik heb 10tal aardbeiplantjes die vanuit hangbakken eigenlijk beter in volle grond kunnen overwinteren. Daarom willen we in de komen de 2-3 weken onze moestuin gaan aanleggen. deel graszoden wegscheppen. Kleingrond mengen met tuinaarde (ophogen) en bemesten zodat we in het voorjaar een vruchtbare grond hebben. Gisteren bij de Welkoop mest en patentkali (aardappelen) gehaald.

We willen de Frieslander of eigenheimer(borger) gaan planten, afhankelijk van kosten en verkrijgbaarheid. Groenten moeten we nog uitzoeken en plannen.

 

Alleen zitten we een beetje te twijfelen over de plek waar de moestuin moet gaan komen. Is het verstandig om de moestuin in volle zon te plaatsen? Of halfzon-half schaduw? Er staan een aantal bomen in de weg (van de buren), die kunnen we moeilijk kortwieken of wegzagen. Onze eigen struiken/bomen hebben we al kort.

 

Wie kan deze vraag beantwoorden en ons wat tips geven?

Link to comment
Share on other sites

Hallo Famke,

 

Als je op klei grond zit, moet je de grond altijd voor de winter spitten of ploegen (niet frezen!!) Dan kun je in het voorjaar de grond makkelijk bewerken. Verder zou ik ervoor zorgen dat de tuin in de volle zon komt te liggen. Zonlicht is erg belangrijk voor de aardbeien en aardappels.

 

Als je aardappels gaat planten moet je met een voren-trekker of houweel een rechte vore maken van ongeveer 10cm diep, zorg ervoor dat je een 40 a 50cm uit de kant blijft. Dit is belangrijk als je de rug gaat maken. Hou 80cm afstand tussen de vore als je van plan bent om meerdere ruggen naast mekaar te maken.

 

Om de 30cm een planter in de vore leggen. Met de houweel of hark de vore dicht leggen. Zodra het plantje bovenkomt kun je kunstmest strooien en de rug maken. De rug kun je maken met een een hark door de grond 40cm van de zijkant naar het midden op te kappen.

 

Als je aardappels plant waar gras heeft gestaan krijg je meestal knollen die aangetast zijn met schurft. Dit zijn bruine vlekjes op de schil. Deze aardappels kun je gewoon eten. De schurft geeft alleen problemen als je ze wilt gebruiken als planter. Op de plekjes waar schurft zit kan geen kiem ontstaan.

 

Vergeet niet de aardappels te bespuiten tegen aardappel ziekte.

 

Groenten die het goed doen op de zware klei zijn o.a. : bonen, rode bietjes, spruitkool en uien. Andere groenten vragen wat meer aandacht omdat kleigrond nogal makkelijk dicht kan slaan.

 

Mvg Arjan

Link to comment
Share on other sites

Je hebt 3 groepen aardappels(Solanum tuberosum);

 

Vroege aardappels:Deze rijpen snel.Poot ze een maand na het begin van het voorjaar;Oogst in de vroege zomer.

 

Late aardappels:Worden 1-2 weken later gepoot en vanaf midzomer gerooid.

 

Normale soorten:Plant deze later in het voorjaar;Ze rijpen einde zomer of begin najaar.Bewaar ze voor de winter.

 

Elk van deze groepen heeft aparte soorten die verschillen in structuur,vorm,kleur,grootte,opbrengst en kookkwaliteiten.Sommige hebben voorkeur voor een bepaalde grondsoort;Andere zijn meer of minder ziektegevoelig/bestendig.

De smaak van een soort kan varieren naargelang de grondsoort en het type organisch materiaal dat gebruikt is.

 

Hoop je hiermee een eind op weg geholpen te hebben,

m.v.g.

hansi

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor jullie tips!

 

Arjan, wat bedoe je met aardappels besproeien tegen de aardappelziekte? Waar doe je dat mee?

Ik meen op internet gelezen te hebben dat zowel de Frieslander als de borger/eigenheimer resistent is tegen aardappelziekte?

 

Hebben jullie nog tips waarmee ik de moestuin het beste kan verhogen? Wat voor spul kan ik het beste door de klei mengen.

Compost kunnen we pas in maart ophalen bij de gemeente. Bij de Welkoop kun je ook compost kopen, maar is best prijzig. Op marktplaats zie ik niet echt iets in de buurt.

Turf dacht ik nog aan, maar dit wordt ook afgeraden net als bemeste tuinaarde. Tsja.. wat blijft er dan nog over als je niet de beschikking hebt over compost.

 

We zijn nog van plan om te verhuizen in de toekomst, daarom willen we hier nog geen composthoop plaatsen. Zitten hier in een kleine huurwoning met een grote lap grond (hoekwoning),

Link to comment
Share on other sites

om je tuin een goede bemesting te geven,kun je gebruik maken van goed verteerde stalmest.Deze kun je het beste in het najaar onderwerken.Zo zorg je ook ervoor dat je grond beter bewerkbaar(luchtiger)word.Wat je ook kunt doen is om te telen in verhoogde bakken.Hierdoor warmt de grond sneller op,waardoor je sneller kun opstarten met je aanplant dan de rest.

 

m.v.g

hansi

Link to comment
Share on other sites

Er is geen één aardappelras resistent tegen phytophthora. Wel minder vatbaar net als de Frieslander. Zou ze toch zeker 4 keer bespuiten.

 

Bespuiten doe je met Cymoxanil-M. Dit is te koop bij Welkoop Boerenbond. Dit is een poeder die je mengt met een x aantal liter water en met een sproeibus op de plant spuit. Gebruiksaanwijzing staat achterop.

 

De aardappelrug moet je pas maken zodra de plant bovenstaat omdat je zo de plant recht in de rug krijgt. Als je de rug gelijk vormt kan het zijn dat de plant door de zijkant van de rug naar boven groeit en dat wil je tenslotte niet. Dat de plant via de zijkant door de rug groeit komt door kluitjes die de plant weerhoudt om recht naar boven te groeien. Maakt de rug eventueel in twee keer door de eerste keer de rug nog niet zo hoog te maken.

 

Vergeet niet je tuin op te delen in vier stukken. Zodat je de aardappels elk jaar op een ander stuk kan zetten in verband met aardappelziekte en aardappelmoeheid.

 

Waarom wil je je moestuin verhogen?

Link to comment
Share on other sites

Leuk dat jullie een moestuin beginnen zeg !

 

Als je een beetje de keus hebt, is het inderdaad verstandig om voor zoveel mogelijk zon te kiezen. Dat is voor vrijwel alles beter. Dingen rijpen beter, dingen drogen eerder op enz.

 

Moet je ophogen dan is het handig dat in de herfst -winter te doen ja. Tuinaarde óp de klei leggen en dan niks meer doen lijkt me geen optie, dus door de klei spitten of ploegen ja. Stalmest dan op de tuin leggen, kan, maar ik zou daar zelf tot febr.-maart mee wachten. Ook trouwens helemaal afhankelijk wat je daar zet. Er zijn echt dingen die daar niks van moeten hebben. Is de stalmest alleen maar als grondverbeteraar, kan het ook nu al. Meststoffen spoelen dan van de winter uit. Nu of van de winter mesten heeft sowieso niet veel nut. Och, aan een mooi grondje bouwen, is toch wel werk voor jaren en met geduld.

 

Spuiten op de aardappelen is niet persé noodzakelijk hoor. Hier op de tuinen naast me is al jaren en jaren niet meer gespoten tegen ziekte's Voor al dát soort vragen staat dit forum trouwens vól met adviezen en meningen. Zóóóveel te vinden hier

Link to comment
Share on other sites

Heerlijk, een moestuin , alles smaakt zoveel beter

 

Wat je vragen betreft, ik vertel even hoe het hier gaat, kun je zelf kiezen wat je ermee doet.

Compost maken kost maar een paar maanden als je ziektevrij tuinafval in laagjes mengt met verse paardenmest, je kunt het in een verplaatsbare bak doen of eventueel gewoon in/op de grond. Gekochte compost zou ik niet op de moestuin gooien, wel op een siertuin, het is soms te zout (onze nieuwe aardbeitjes waren verbrand het eerste jaar).

 

Op ons volkstuincomplex zijn alle ziekten wel aanwezig, dus wij kweken aardappels vroeg, meestal Frieslanders en dan ook nog de grote biologische poters, eerste weken wat vliesdoek erover, prima smaak en áls ze ziek worden gaan ze er snel uit. Dit jaar 1,5 kg per plant gemiddeld.

 

Verteerde oude stalmest met stro onderspitten is prima, wij doen het in februari, met soms wat grof brekerzand erdoor.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Iets om in overweging te nemen is de beschikbare grond als geheel om te spitten en er paden in te trappen of bedden te maken met een omranding van bijv. steigerplanken.

De bedden maak je dan 1.20 cm breed zodat je aan weerskanten tot het midden erbij kan met tussen de planken paden (al of niet betegeld) van min. 30 cm.

Het voordeel van bedden t.o.v. één stuk grond is dat je niet op de bedden loopt (betere structuur) en dat je van de jaarlijkse spitbeurt in het voorjaar (op zware klei in het najaar) af bent. Even los woelen is genoeg.

Een hoofdpad is min. 1.00 m breed en de beste plaats voor de compostbakken is in de schaduw.

met vriendelijke groet, Rubo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...