Gemma Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Afgelopen week liep 1 van mijn kipjes ineens mank met haar rechter pootje.Ze ontzag hem echt.Ze at goed en wilde nog graag scharrelen en heb haar toen gelaten omdat ik dacht dat ze misschien iets verstuikt of verrekt had. ( voelde niks raars aan breuk oid )Nu zat ze vrijdag in het nachthok en liep niet meer.Heb haar opgepakt en in een kleine bench gezet in het schuurtje.Ben `s middags met haar naar DA gegaan, die kon gen breuk oid vinden maar ond wel dat ze behalve haar rechter poot, ook haar rechter vleugel pijnlijk weg trok.Heb metacam meegekregen om 1x daags te gebruiken ( pijnstiller en ontstekingsremmer )Nu zit ze nog in de bench maar het verslechtert.Nu gaat ook links mee doen in het lam worden.Geen kracht meer in de pootjes om te staan ( 1 pootje reageert niet als je je duim er onder houdt, andere krult ietsje om.. )Haar rechtervleugel houdt ze stijf tegen zich aan en haar linker slaat ze uit zodat die over de bodem van de bench (stro ) verspreid. ( mijns inziens om wat stabiliteit te hebben )Ze eet goed en graag en is met het koppie heel alert.Wat zou dit zijn?Marek? ( volgens kenners op kippenforum niet.. )Wat als het wel marek is, wat erg besmettelijk is, hoe dan met andere kippen waar ze toch nog bijna een week bij gelopen heeft terwijl ze al mank was..?Is dan alles ten dode opgeschreven?En wat als het geen marek is? Wat dan wel?En hoe gaat dit verder?Ze loopt en staat dus niet.Heb er erg veel voor over om et goed te krijgen.. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Wat vervelend Gemma!Ik weet niet wat het is, maar wij hebben ook elk jaar wel eens een kip met die verschijnselen. Het is bij ons niet besmettelijk, maar wel dodelijk (vaak omdat wij een handje helpen ) Edit: ik kreeg net te horen dat mijn bericht wat lomp overkomt... sorry Zo bedoel ik het niet hoor! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Soms heeft een vogel/kip weleens uitputtings verschijnselen, even goed voer en ze knappen weer op.Wat ik zelf zou doen is regenwormen aan haar voeren om aantesterken, mischien is aandeel dierlijk wat laag in hun dieet geweest.Mij doet het aan soort gebrekverschijnselen denken, zo rond de rui zie je het ook wel vaak.Wat universeelvoer voor insekten etende vogels kun je ook tijdje geven.Is een beetje uitproberen hoe of wat maar ik neig naar dierlijk voer hierbij omdat de rest voorhanden is neem ik aan.Raar vindt ik dat als je naar een Da gaat je verder niet wijzer terug komt, ik zou een aantal Da's bij je in de buurt bellen en vragen welke verstand heeft van vogels, want niet meer daan normaal dat als je met een kip de moeite en kosten neemt om ook duidelijk antwoord/hulp te krijgen.Waneer de kip overlijd kan een goede Da ook obductie/autoptie uitvoeren dat je weet wat er met je overige kippen moet gebeuren.Het is bijna onmogelijk zo op een forum te bepalen wat je kip heeft, maar dat het vaker gebeurd met kippen zoals je omschrijft is zeker dat hoor ik wel vaker.Preventief zou je je andere kippen Gezasept in drink water kunnen geven, hok goed desinfecteren en je zieke kip apart houden maar dat doe je al.Ook zelf je handen goed desinfecteren als je aan je kip hebt gezeten.En nachthok in donker met zaklantaarn checken op (bloed)mijten kan ook geen kwaad. Welk ras kippen heb je ?Edith even oud topic opgezocht, je hebt Barnevelders geloof ik en helaas is dit wel een gevoelig ras waarMarek bij voorkomt, zou even contact opnemen met de kweker of deze ziekte in zijn bloedlijn kippen voorkomt.En mocht een DA zeggen Marek zou ik het dier laten inslapen.Zijn je kippen niet ingeent ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted September 23, 2012 Share Posted September 23, 2012 Ziekte van Marek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted September 23, 2012 Author Share Posted September 23, 2012 Wyandotte krielen. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 Nee. mijn kippen zijn niet ingeent.Aangezien je kippen kan enten tegen marek in de kuikenfase alleen ben ik ook telaat.Heb de mijne gekregen toen ze 8 weken of ouder waren ( deze hen waar het over gaat was al volwassen )Ik weet echt niet wat het is.Ze heeft wel net erg geruid in de veren.Ze eet en drinkt goed en is wel alert, maar de pootje en 1 vleugel willen niet meer.Lijkt haast wel een dwarslazy ( of hoe je zoiets ook schrijft.. ) staartje hangt ook namelijk.Zolang ze in het koppie nog zo goed is is het zo moeilijk de beslissing te nemen om haar uit haar "lijden" te verlossen.Een kip die niet fit is of pijn heeft gaat bol zitten, met koppie inelkaar, niet alert..Maar zo is ook niks, zeker als er geen verbetering optreed.Van de DA moest ik het 5 dagen aanijken, maar waarom 5 dagen??Zal zo morgen nog eens bellen.. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Met sterke rui kan dit best even tijdelijk verzwakking zijn dat kost nogal wat van lichaam van de kip, zou zsm even wat lekkere regenwormen aan haar geven lekker regelmatig en veel voor een paar dagen, waneer het enkel deze verzwakking is komen ze daar zeer goed en vrij vlug weer bovenop.Waneer je een kat hebt kun je ook wat droge brokjes in water weken tot ze opzwellen en voeren dat is een mooi lapmiddel wat lichtverteerbaar en veel voedingsstoffen opleverd waar ze nu waarschijnlijk gebrek aan heeft.Dat ze sterk in rui geweest is goed nieuws en mogelijk oorzaak, en dan zou ik niet van ergste uitgaan. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 24, 2012 Share Posted September 24, 2012 Mocht je er toch achter komen wat het nou precies is geweest, dan ben ik ook wel benieuwd Bij onze paar kippen die dit tot nu toe hebben gehad, leek meer iets mis met zenuwen of spieren. Het werd steeds erger, en begon altijd met een poot die niet meer goed meedeed. Daarna de vleugel, daarna gaat de kop helemaal scheef, en daarna gingen ze dood. Of je ze nou onder een lamp had zitten met speciaal voer, of niet, er is er nog nooit 1 van opgeknapt. Het lijkt iets vanuit de hersenen die de spieren samentrekken ofzo. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 Klopt jorieke.Ze trilt nu ook met haar kopje.Beide poten zijn lam en vleugel ook.Komt niet meer goed.Lijkt neurologisch. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted September 24, 2012 Author Share Posted September 24, 2012 Ze was niks verbetert, alleen verslechtert ondanks de goede zorgen.Nog overlegd met da en besloten haar niet langer een kip-onwaardig leven te laten lijden.Niet leuk en zeker niet makkekijk, maar ik kon niet anders dan mijn verantwoordelijkheid hierin nemen. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Jammer Gemma! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Ja jammer voor je,maar goede DA kan zoveel meer dan dit, obductie mogelijk wat weefsel onderzoek en hij moet weten wat oorzaak is,ook in belang van je overige kippen.Persoonlijk vindt ik beetje jammer dat sommige dierenartsen niet verder komen dan hond en kat goed behandelen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Nou ik snap dat wel, bijna niemand heeft dat soort kosten over voor een kip. Er zijn nou eenmaal veel meer mensen die zoiets wel over zouden hebben voor een hond of een kat, en daarom kan ik me voorstellen dat het zeer onwaarschijnlijk is om al die onderzoeken te doen bij 1 kip. Terwijl je nog geen ziektebeelden ziet bij de rest van de kippen. En dus stelt de dierenarts het niet eens voor.Dat denk ik dan he? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted September 25, 2012 Author Share Posted September 25, 2012 @hansm : ik ben wel degelijk met haar bij DA geweest.Ze is volledig onderzocht. mestonderzoek, bloedonderzoek etc.Hier kwam niks uit wat op een virus of bacterie wees en aangezien Marek een virus is..Hij had dit vaker gezien en ook onderzocht naderhand ( obductie ) en toen bleek het neurologisch.Dit was precies het zelfde patroon.Ja, ik kan obductie laten doen, maar als uit bloedonderzoek etc bleek dat dit geen virus oid was dan ben ik niet zo bang voor mijn andere kippen meer.Een mens kan een defect krijgen door iets neurologisch, waarom een kip dan niet? ( wij zijn tenslotte ook maar beesten.. ) Hij heeft het me wel als optie gegeven hoor, maar persoonlijk vond ik het verhaal van de arts zeer aannemelijk dat ik het niet zo nodig vond om het beestje nog open te halen.Evenals het dilemma om het dier bij DA in te laten slapen of `s avonds thuis te "helpen".Daar kun je ook allemaal anders naar kijken.Zelf vind ik dat als het uitzichtloos is, je het dier niet meer moet plagen door het in een doos in de auto naar de DA te vervoeren als het ook op een rustige manier thuis kan gebeuren.]Neemt niet weg dat is het een moeilijke beslissing vond.Niet zozeer omdat ik twijfelde of het nog goed kon komen, maar ik had haar pas 3 maanden en helemaal opgelapt van kale kip onder de snot, naar mooie volle kip vol levenslust.Ik had haar nog zoveel mooie jaren gegund. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Ik betwijvel helemaal niet dat je naar DA bent geweest als je dat schrijft geloof ik dat, geen idee hoe je daarbij komt.En neurologisch geloof ik ook als je DA dat zegt dan heb je je antwoord maar dat kon ik niet eerder uit je topic halen.Ik verwonderde me er gewoon over dat je na DA bezoek niks wijzer leek te zijn, nu je dat wel bent toch prima. Jorieke geen geld willen besteden aan DA bij een kip maar wel bij hond en kat vindt ik persoonlijk wat ouderwets enook wel verkeerde zuinigheid, maar even goed moet iedereen dat voor zich weten als je liever gelijk afmaakt maar dat bedoelde ik niet.Voor duidelijkheid ik dacht dat bezoek aan DA niks opfgeleverd had in dit topic en daar viel ik over juist omda ik leuk vindt als iemand zijn kippen zo serieus mee omgaat en naar DA gaat met probleem.Nog een ander punt Jorieke in andere landen is doodnormaal dat kippen ingeent zijn hier in Nederland wordt ook daarvan opgekeken en heerst beetje boerenzuinigheid Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted September 25, 2012 Author Share Posted September 25, 2012 Ik bedoel het niet verkeerd hoor hans.Baal er alleen enorm van, that's all..Probeer je het nog zo goed te doen, loopt het op zoiets uit.De eerste keer kwam er inderdaad niks uit het onderzoek qua virus etc.Ook 2e keer niet.Alleen waren de klachten toen verergerd ten opzichte van eerste keer en dus kon de arts een beter beeld krijgen.Daarom kon hij toen pas de conclusie trekken dat het, waarschijnlijk, iets neurologisch was.Ik heb sinds dat de kip ziek werd 67,45 aan haar alleen uitgegeven.Maakt me niks uit.Al was het 100 geworden, ik had het er graag voor over gehad om haar beter te krijgen. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 @Hans: Tussen geen geld, en een heleboel geld (meerdere dierenarts bezoekjes, en na overlijden nog laten onderzoeken waardoor het nou is gekomen) zit ook nog heel wat. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Ja is zo ik zit je ook beetje op de kast te jagen Jorieke ik weet dat je soms zakelijk moet denken zelf hou ik daar niet van. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Hihi dat lukt je weer goed Hans Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Mmm een van mijn hennen had een beetje de zelfde symptomen, alleen zat zij daar bij in een pinguïn houding, bleek dat zij eiernood had, warm kont badje en beetje sla olie rond haar cloaca en het ei kon er uit. Was de eerste keer dat ik dit mee maakte, hoop het nooit meer mee te maken wat een drama voor z'n beest zeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted October 8, 2013 Author Share Posted October 8, 2013 Zoiets heb ik ook al eens gehad.Vond dat een kip vreemd zat, pakte haar op en plop..een ei in mijn hand.Kip weer kip-lekker! Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts