Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo daar.

Ik heb een vraagje over mijn broccoli.

Ik heb bij mijn weten op tijd gezaaid enzo maar tot nu toe is het nog niet veel helaas.

Er hebben wel veel rupsen ingezeten en ik weet ondertussen dat je er een soort net over moet spannen om die tegen te gaan.

Maar zou het ook kunnen dat ze te weinig water hebebn gehad en te weinig voedsel ???

Wie heeft er raad en tips ??

Alvast bedankt,

Lisette

roswinkel-sept-2012-17456311348514856.jpg

roswinkel-sept-2012-17342751348514894.jpg

Geplaatst:

Mijn ervaring is dat broccoli inderdaad veel ruimte en licht nodig heeft. En een goede bemesting.

Zo te zien wordt het ook niet meer dan dit. De knoppen zijn al gevormd, dus er komen een paar kleine roosjes aan, that's it.

Het zou aan een aantal factoren kunnen liggen:

- Te dicht op elkaar

- Bij het opkweken te lang in een klein potje laten staan; koolsoorten zijn heel gevoelig voor groeistop vanwege grondgebrek. Dan kan je wel op tijd gezaaid hebben, maar ze blijven dan klein.

- Rupsenvraat. Er is geen koolsoort smakelijker voor rupsen dan broccoli. Dit jaar werd mijn bloemkool zelfs met rust gelaten. De rupsen aten liever de broccoli ernaast. Compleet kaalgegeten.

- Gebrek aan voedingsstoffen. De plant is een grote eter.

- Ziekte. Hoewel ik op de foto's geen echte ziekteverschijnselen kan ontdekken.

- Zure grond. Ik plant mijn koolsoorten altijd in een plantgat met wat extra kalk. Helpt ook tegen de knolvoet.

Geplaatst:

klopt allemaal;

als het spruitbroccoli is komt er normaal nog wel een tweede of zelfs derde pluk, maar dan moet je al in mei planten en een goede groei hebben, planten van 60 cm hoog en 40 cm breed ongeveer

Geplaatst:

Okeee heel erg bedankt.

Had wel al mn vermoedens over te arme grond idd dat ga ik dit najaar aanpakken.

Te dicht op elkaar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht...ben echt nog een beginner he en wil elk plantje houden maar das dus niet slim.

En ja rupsen...pffffffffffffffff hele kolonies heb ik er gehad...in alle kleuren en maten.

Mijn spitskool waren ook al de dupe dus dat wordt van dat vliesdoek spannen volgend jaar.

Weet iemand waar dat het beste besteld kan worden ??

Groetjes Lisette

Geplaatst:

Wat een geweldig idee...zal mn dochter blij mee zijn weer een tripje naar ikea ( met balletjes eten uiteraard )

Maar ga dat zeker proberen volgend seizoen zal een hoop ergernis schelen

Geplaatst:

een beetje OT maar ik vind vitrage (of klamboes) relatief duur omdat ze maar een jaar meegaan. Ik heb nu 'officieel' koolnet gekocht (grote rol van veel meters, dat dan weer wel).

Mijn broccoli is overigens ook erg laat dit jaar (begint pas net vrucht (bloem) te dragen). Ik zal eens gaan nadenken waar het bij mij aan kan liggen. (ik heb niet in potjes gekweekt, maar wel dicht bij elkaar op een zaaibedje, misschien dat ze daar ook een groeistop gehad hebben).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...